Själv såg jag Gudfadern part I igår. Den lever verkligen upp till sitt rykte som en av världens bästa filmer Superbra skådespel, spännande handling och jättefina miljöer.
Vilken film såg du senast? skriv gärna också vad du tyckte om den.
[quote="Regler":sa0t1k58]När ni skriver här skriv INTE bara filmens namn och betyg eller kommentar finns i tråden om filmen utan skriv ALLTID varför ni gav den det betyget. Att först skriva i filmens tråd och sen här räknas som spam, att upprepa samma sak 2 gånger är bara onödigt.
Det kan aldrig sägas tillräckligt många gånger, motivera alltid varför ni tycker som ni gör.[/quote:sa0t1k58]
såg gamer idag tyckte den var rätt ok men inget man borde lägga pengar på o köpa visst den har sina moment med action men inte något speciellt. tyckte dem skulle höja intensiteten mellan kable och hackman så man får se riktiga strider men icke i detta fall.
det som lyfte filmen var terry crews fast han inte fick ngn större roll men klart underhållande. missnöjd med gerard butler. han kan så mycket mer men jaja kommer väl bättre filmer.
det som lyfte filmen var terry crews fast han inte fick ngn större roll men klart underhållande. missnöjd med gerard butler. han kan så mycket mer men jaja kommer väl bättre filmer.
Jag såg Platoon från 1986 på TV3 häromdagen och jag hade inte sett den innan, jag blev väldigt imponerad, en väldigt bra skildring av Vietnamkriget. Jag tyckte den var riktigt bra och kan lägga till den som en utav mina favoritfilmer. Riktigt bra skådespelare och väldigt sköna karaktärer!
Up in the Air
George Clooney gör en riktigt bra insatts i Jason reitmans nya film Up in the Air, jag må inte vara speciellt inne i dessa sorters filmer men jag gillade den och jag gillade den ganska mycket. Jag fann även filmen ganska sorlig på vissa delar och fick medkänsla med många i filmen av just det vilket jag verkligen inte brukar få. Dock så kan jag inte säga att filmen för mig var något annat mer en bra. 3/5
Whiteout
Ganska klychig action/äventyr/thriller med snyggot Kate Beckinsale. Filmen var endå för mig riktigt underhållande och faktist ganska bra tro det eller ej. Finns inte speciellt mkt mer att säga en att filmer får en svag 3/5 av mig.
Senaste är The Messenger med Ben Foster och Woody Harrelson. Båda är lysande och filmen är ett starkt och gripande drama som får 4/5 i betyg.
1361 inlägg
[size=12=12][/size][color=#333333=#333333] [/color]
Kopierat från min Filmblogg
Jason Reitman hade bara gjort två filmer innan han satte tänderna i denna. Hans första film, Thank You For Smoking, är en utav mina favoriter och verkligen ett rent mästerverk. Hans andra film Juno är väl godkänd, men kunde ha varit bättre. Efter resultatet med Up in the Air har Jason Reitman nu officiellt tagit en stark placering som en av mina favoritregissörer bland namn som David Fincher, Clint Eastwood och Zack Snyder.
Up in the Air handlar om Ryan Bingham (George Clooney) som osminkat jobbar med att säga upp folk hos de företag där chefen inte vill göra det själv. I dessa finanskristider har han fullt med jobb och får konstant resa över hela USA. Detta passar Ryans livsstil perfekt. Han har bestämt sig för att leva solo på resande fot och med sina grundliga resrutiner siktar han på att nå till 10 miljoner flygbonuspoäng. Precis innan denna siffran är nådd hotas hans livsstil av ett tillskott på jobbet vid namn Natalie (Anna Kendrick) som ska presentera en lösning som innebär att man sparkar människor via dator, så att företaget slipper betala en massa reskostnader för sådana som Ryan. Han blir då tvungen att ta med Natalie på en av sina resor för att visa henne vad hans jobb innebär och varför det är viktigt. Han träffar också och inleder en romans med Alex (Vera Farmiga), en kvinna som tagen ur hans drömmar och också på resande fot.
Up in the Air är helt enkelt en fantastisk film på alla plan, och till skillnad från till exempel Avatar, en film som lever upp till mina skyhöga förväntningar. Jason Reitman har ännu en gång lyckats göra en film som är smart, bitter, rolig, sorglig på samma gång och som spelas ut i precis lagom tempo. Filmens magi börjar redan i de fantastiska förtexterna (såklart, det är ju Reitman) och till filmens sista ruta. Scenerna är otroligt välgjorda och filmens ljusblåa ton som börjar redan i postern gör filmen snygg och behaglig att titta på.
Skådespeleriet i denna film är fläckfritt, och det är mycket välspelat ut i minsta biroll. Detta är såklart George Clooneys film, som är klippt och skuren för denna roll och han utför sitt jobb briljant. Sedan har vi Anna Kendrick, som gått från Twilight till lite seriösare filmer för att visa att hon verkligen kan skådespela, precis som Clooney gör hon ett fantastiskt jobb. Hos den underskattade Vera Farmiga (som vi tidigare sett i The Departed) finns det inte heller något att klaga på. Vi bjuds också på roliga mindre roller från till exempel JK Simmons, Sam Elliott, Jason Bateman och Zack Galifianakis.
Filmen är precis som Thank You For Smoking ett überladdat slag i magen på USA. Här ligger fokus på kapitalism, korporativism och finanskris och hur många människor far illa av ett system som behöver ses över. Reitman tar direkt ställning på den lilla människan sida som slåss mot de stora företagen, arbetslösheten och orättvisan.
Up in the Air är som sagt en smart film, och precis när man tror att man har koll på allt så vänder Reitman på steken och överraskar publiken med något annorlunda och fräscht och styr bort från de vanliga Hollywood-klyschorna som man sett tusen gånger om på vita duken. Up in the Air är en tung film med ett buskap att leverera, och Jason Reitman fixar detta på alla plan och ger oss ännu ett mästerverk som man vill se om på studs.
[size=0=0]10/10[/size]
Kopierat från min Filmblogg
Jason Reitman hade bara gjort två filmer innan han satte tänderna i denna. Hans första film, Thank You For Smoking, är en utav mina favoriter och verkligen ett rent mästerverk. Hans andra film Juno är väl godkänd, men kunde ha varit bättre. Efter resultatet med Up in the Air har Jason Reitman nu officiellt tagit en stark placering som en av mina favoritregissörer bland namn som David Fincher, Clint Eastwood och Zack Snyder.
Up in the Air handlar om Ryan Bingham (George Clooney) som osminkat jobbar med att säga upp folk hos de företag där chefen inte vill göra det själv. I dessa finanskristider har han fullt med jobb och får konstant resa över hela USA. Detta passar Ryans livsstil perfekt. Han har bestämt sig för att leva solo på resande fot och med sina grundliga resrutiner siktar han på att nå till 10 miljoner flygbonuspoäng. Precis innan denna siffran är nådd hotas hans livsstil av ett tillskott på jobbet vid namn Natalie (Anna Kendrick) som ska presentera en lösning som innebär att man sparkar människor via dator, så att företaget slipper betala en massa reskostnader för sådana som Ryan. Han blir då tvungen att ta med Natalie på en av sina resor för att visa henne vad hans jobb innebär och varför det är viktigt. Han träffar också och inleder en romans med Alex (Vera Farmiga), en kvinna som tagen ur hans drömmar och också på resande fot.
Up in the Air är helt enkelt en fantastisk film på alla plan, och till skillnad från till exempel Avatar, en film som lever upp till mina skyhöga förväntningar. Jason Reitman har ännu en gång lyckats göra en film som är smart, bitter, rolig, sorglig på samma gång och som spelas ut i precis lagom tempo. Filmens magi börjar redan i de fantastiska förtexterna (såklart, det är ju Reitman) och till filmens sista ruta. Scenerna är otroligt välgjorda och filmens ljusblåa ton som börjar redan i postern gör filmen snygg och behaglig att titta på.
Skådespeleriet i denna film är fläckfritt, och det är mycket välspelat ut i minsta biroll. Detta är såklart George Clooneys film, som är klippt och skuren för denna roll och han utför sitt jobb briljant. Sedan har vi Anna Kendrick, som gått från Twilight till lite seriösare filmer för att visa att hon verkligen kan skådespela, precis som Clooney gör hon ett fantastiskt jobb. Hos den underskattade Vera Farmiga (som vi tidigare sett i The Departed) finns det inte heller något att klaga på. Vi bjuds också på roliga mindre roller från till exempel JK Simmons, Sam Elliott, Jason Bateman och Zack Galifianakis.
Filmen är precis som Thank You For Smoking ett überladdat slag i magen på USA. Här ligger fokus på kapitalism, korporativism och finanskris och hur många människor far illa av ett system som behöver ses över. Reitman tar direkt ställning på den lilla människan sida som slåss mot de stora företagen, arbetslösheten och orättvisan.
Up in the Air är som sagt en smart film, och precis när man tror att man har koll på allt så vänder Reitman på steken och överraskar publiken med något annorlunda och fräscht och styr bort från de vanliga Hollywood-klyschorna som man sett tusen gånger om på vita duken. Up in the Air är en tung film med ett buskap att leverera, och Jason Reitman fixar detta på alla plan och ger oss ännu ett mästerverk som man vill se om på studs.
[size=0=0]10/10[/size]
I Am Legend (2007).
-Dubbla känslor över denna. Det är snyggt och syns att det är påkostat upp till tänderna. Scenerna där Will Smith kommer allt närmare ett nervsammanbrott efter att bara umgåtts med hunden och skyltdockorna i 3år är väldigt bra. Har inte sett Will Smith bättre tror jag.
Men dessa scener är för mig mellanpartier för den verkliga spänningen infinner sig ju när han jagar och jagas av de Virussmittade. Och just dom irriterar mig. Människor som blivit smittade av nåt virus kan helt plötsligt hoppa 3meter i luften, klättra på fasader och hänga uppe i taket..... Det drar av en pinne på betyget för mig.
Sen tycker jag att man kunde gått lite längre med tillbakablickarna. 2009 försöker han hjälpa sin familj av ön och sen är han där han är nu. tiden mellan detta kunde varit intressant. Men OK.
Den är också ganska förutsägbar rätt igenom. -När Will Smith säger: Kör inte hem innan soluppgången för då kan dom förfölja oss.... Så vet man ju precis vad som ska ske.
Detta är för mig en bra film. Varken mer eller mindre. (3/5).
-Dubbla känslor över denna. Det är snyggt och syns att det är påkostat upp till tänderna. Scenerna där Will Smith kommer allt närmare ett nervsammanbrott efter att bara umgåtts med hunden och skyltdockorna i 3år är väldigt bra. Har inte sett Will Smith bättre tror jag.
Men dessa scener är för mig mellanpartier för den verkliga spänningen infinner sig ju när han jagar och jagas av de Virussmittade. Och just dom irriterar mig. Människor som blivit smittade av nåt virus kan helt plötsligt hoppa 3meter i luften, klättra på fasader och hänga uppe i taket..... Det drar av en pinne på betyget för mig.
Sen tycker jag att man kunde gått lite längre med tillbakablickarna. 2009 försöker han hjälpa sin familj av ön och sen är han där han är nu. tiden mellan detta kunde varit intressant. Men OK.
Den är också ganska förutsägbar rätt igenom. -När Will Smith säger: Kör inte hem innan soluppgången för då kan dom förfölja oss.... Så vet man ju precis vad som ska ske.
Detta är för mig en bra film. Varken mer eller mindre. (3/5).
Såg just om Upp inför nattens Golden Globe gala, fortfarande lika bra och ett mästerverk, vinner inte den animerade inatt så kan dom lägga ner galan. Ska försöka hinna med Precious under dagen, verkar förbannat bra och typ den enda jag inte sett av de nominerade i år.
Up in the Air
Med filmer som Thank You for Smoking och Juno har Jason Reitman snabbt blivit en regissör att lita på när det gäller att leverera bra komiska filmer. Hans filmer brukar bjuda på komik blandat med lite tyngd bakom, så jag såg gladeligen fram emot hans senaste Up in the Air. När det dessutom ryktades om filmen var med bland förhandssnacket inför årets prisgalor blev jag ännu mer intresserad.
Filmen kretsar kring Ryan Bingham (George Clooney) vars jobb går ut på att åka USA runt och sparka folk från deras jobb. Detta passar Ryan som handen i handsken, som hellre pratar nonsens med en okänd främling på en flygplats än att prata genuina känslor med sin familj där hemma. Två kvinnor kommer dock snart in i hans närhet och ruckar på hans invanda rutiner.
Som i Jason Reitmans tidigare filmer så bjuder även Up in the Air på den där speciella blandningen som kännetecknar en riktigt bra komedi, framförallt en romantisk sådan. Det vill säga att komiken säger något mer än att bara vara rolig för stunden. Dessutom känns det trevligt i en romantisk komedi att karaktärernas känslor successivt växer fram under filmens lopp och inte känns påtvingade för att jag i publiken måste ha någon att heja på.
Jag blir också lycklig över att Reitman, och hans medförfattare Sheldon Turner, blandar in lite cyniska kommentarer här och var under filmen. På detta vis så skapar duon en modern komedi med en varm inre kärna, utan någon smörig eftersmak som verkar vara mer en regel än ett undantag inom genren idag.
George Clooney lyckas här med bravur att skrapa bort det yttersta lagret av sin stjärnglans och leverera ett trovärdigt porträtt av en man med sin egen speciella syn på livet. Clooney backas starkt upp av Vera Farmiga och Anna Kendrick, som båda gör varsin prestation av toppklass. Trevligt att se två välskrivna roller för kvinnor som spelar på samma villkor som männen. Resten av rollistan består av mer eller mindre kända ansikten som alla bidrar till att höja filmens helhet på ett eller annat sätt.
Filmen tajmade nästan perfekt in efterspelet kring den ekonomiska krisen och lyckades på så sätt - främst genom Ryans jobb - säga mer om vårt samhälle än vad det kanske till en början var meningen. Att man dessutom i vissa av dessa jobbscener tog in folk som har blivit sparkade från sina riktiga jobb under krisen, gör att historien får ännu mer tyngd bakom sig.
Up in the Air är en lyckad blandning av de ingredienser som jag uppskattar i moderna komedier. Vill du ha en komedi där tanken på filmen varar längre än till början av eftertexterna, så ska du satsa dina pengar på den här.
8/10
[url]http://muterade.wordpress.com/2010/01/12/avatar/[/url]
Avatar är filmen för oss det närmaste vi någonsin faktiskt kommer att besöka en främmande värld. De vackra omgivningarna, de exotiska varelserna och de otroligt verklighetstrogna infödingarna i Pandora griper tag i ens sinnen, visuellt, fonetiskt och känslomässigt.
Och jag gillar blåa brudar...
[url]http://muterade.wordpress.com/2010/01/12/avatar/[/url]
Avatar är filmen för oss det närmaste vi någonsin faktiskt kommer att besöka en främmande värld. De vackra omgivningarna, de exotiska varelserna och de otroligt verklighetstrogna infödingarna i Pandora griper tag i ens sinnen, visuellt, fonetiskt och känslomässigt.
Och jag gillar blåa brudar...
Snabba Cash
En populär bok nu för tiden brukar oftast resultera i en filmatisering och Snabba Cash är inget undantag. Jag vill snabbt påpeka att jag inte har läst boken och har således ingen direkt relation till historien. Min kunskap sträckte sig så långt på förhand att jag visste att författaren till boken var Jens Lapidus och att den på något vis tar upp organiserad brottslighet. För högt ställda förväntningar kan fälla vilken film som helst, så det var trevligt att för en gång skull ta sig an en film som jag på förhand visste väldigt lite om.
Filmen kretsar kring "JW", en student på Handels i Stockholm, som för att upprätthålla sin stekarimage tar sig an det ena tvivelaktiga jobbet efter det andra. Långsamt går det upp för JW att han befinner sig i en nedåtgående spiral, som visar sig vara svårare att ta sig ur än det från början var tänkt. Han har verkligen satt sig själv i skiten och hans känslomässiga berg- och dalbana förmedlas starkt genom Joel Kinnamans agerande i rollen.
Joel Kinnaman som verkligen har varit i ropet under det senaste året, främst genom hyllade prestationer i Johan Falk-filmerna. Själv har jag inte sett någon av filmerna från den serien, så jag blev väldigt förvånad när Dickan - från Tjenare Kungen - visade var skåpet skulle stå i en svensk actionthriller.
Förutom Kinnamans starka prestation så känns skådespelarprestationerna överlag som genuint äkta, vilket höjer stämningen och upplevelsen kring filmen. Detta underlättas genom att majoriteten av de inblandade skådespelarna är relativt okända, vilket på så sätt gör att jag ser riktiga karaktärer snarare än skådespelare som agerar. Dessutom underviker filmen nästan helt den styltiga dialog som förpestar alldeles för många svenska filmer idag och det är en fröjd att beskåda att man ändrar språk smärtfritt under filmens gång. Tillsammans med en hög närvarokänsla så är det aldrig tråkigt, för detta är ett genuint hantverk som känns väl genomarbetat.
Med detta i baktanke så är det synd att filmen inte lämnar något större intryck på mig. Filmen lägger sig på en stabil nivå och stannar kvar där under filmens gång. Här finns inga djupa dalar, men samtidigt heller inga höga toppar som gör att filmen verkligen fastnar. Detta leder till att jag inte direkt känner någon större sympati för någon av huvudkaraktärerna och speltiden på över två timmar känns lite väl i det längsta laget. Man hade med fördel kunnat strama åt manuset, för nu hoppas det lite väl mycket fram och tillbaka. Detta ökar känslan att jag inte riktigt lär känna karaktärerna och på så sätt kan jag inte riktigt förstå syftet med deras agerande.
Snabba Cash som film saknar lite av en röd tråd som genomsyrar alla scener och som knyter delarna till en större helhet. Nu spretar filmen lite väl mycket för sitt eget bästa och betyget blir därefter. Synd, för själva hantverket lovade mer än vad manuset kunde hålla.
6/10
SHERLOCK HOLMES
Det här blev en av mina många favorit filmer, det var action, spännig, komedi allt
Har längtat att se den efter att ha sett trailern om och om igen. Blev inte besviken. Manuset var otroligt, de små roliga komentarerna som kom hela tiden, gjorde att man fick skratta.
Robert Downey gör en fantastisk roll som Holmes och kan inte tänka mig någon bättre än han. Och det fick han en Golden Globe för ;). Jude Law som spelar Watson är också grymt bra.
''Fight'' scenen är nog bäst, man får se hur han tänker, förberedder sig. och det sker i slowmotion och det är riktigt bra. Jätte bra film! :D
Filmen har nu oxå blivit oscar nominerad för bästa scenografi och musik!
10/10
Det här blev en av mina många favorit filmer, det var action, spännig, komedi allt
Har längtat att se den efter att ha sett trailern om och om igen. Blev inte besviken. Manuset var otroligt, de små roliga komentarerna som kom hela tiden, gjorde att man fick skratta.
Robert Downey gör en fantastisk roll som Holmes och kan inte tänka mig någon bättre än han. Och det fick han en Golden Globe för ;). Jude Law som spelar Watson är också grymt bra.
''Fight'' scenen är nog bäst, man får se hur han tänker, förberedder sig. och det sker i slowmotion och det är riktigt bra. Jätte bra film! :D
Filmen har nu oxå blivit oscar nominerad för bästa scenografi och musik!
10/10
Glodde på (exakt som de flesta) Up In The Air igår. Jag blev lite besviken faktiskt. Jag tycker manuset är fantastikt bra, Clooney's prestation likaså. Regi var ganska fin. Men det var ändå något som inte tog tag i mig. Jag flinade glatt många gånger, den var riktigt bra det var den. Hade kanske för höga förhoppningar. :P
En väldigt stark 3!
En väldigt stark 3!
Förstod inte riktigt "exakt som de flesta". Varför såg alla den igår?
Inte Up in the Air, den hade premiär 15/1.
Couples Retreat
Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig när jag såg den här filmen men jag tyckte den verkade rätt rolig när jag såg trailern. Dessvärre gav den typ ingenting. Vince Vaughn skiner igen lite någon gång då och då annars är det bara en relationsfilm som vilken som helst.
Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig när jag såg den här filmen men jag tyckte den verkade rätt rolig när jag såg trailern. Dessvärre gav den typ ingenting. Vince Vaughn skiner igen lite någon gång då och då annars är det bara en relationsfilm som vilken som helst.
Jag menade inte att de flesta såg den just den dagen jag såg den. De flesta som skrivit i denna tråd, den senaste tiden, skrev om Up In The Air.
Men det är oerhört bra att du finns här för att rätta andra.
Ok Tack.
Det var inte meningen att du skulle uppfatta det som någon rättning och ta illa upp, va bara allmänt intresserad.
Det var inte meningen att du skulle uppfatta det som någon rättning och ta illa upp, va bara allmänt intresserad.
Hurt locker
Jag är grymt besviken efter det betyget på recensionen, det var väl mina förväntningar som var för höga. Det känns som att den hade enorm potential men inte riktigt fick till det. Det var absolut spännande vissa stunder men jag kände aldrig nån större sympati för karaktärerna i filmen tyvärr..
Betyg: 2:a
Jag skulle hellre rekomendera The Kingdom där man under hela filmen satt på högvarv av spänning..
Jag är grymt besviken efter det betyget på recensionen, det var väl mina förväntningar som var för höga. Det känns som att den hade enorm potential men inte riktigt fick till det. Det var absolut spännande vissa stunder men jag kände aldrig nån större sympati för karaktärerna i filmen tyvärr..
Betyg: 2:a
Jag skulle hellre rekomendera The Kingdom där man under hela filmen satt på högvarv av spänning..
The Road
Ett sannt mästerverk, den väckte verkligen kännslor och kanske den enda realistiska domedags filmen någonsin. Jag älskar den, den var spännande och sorlig precis som jag vill ha mina drama thrillers. Skulle endå inte skadat med någon extra spännande scen och kanske nån scen där man får se hur det går för pojken men i hel het älskar jag filmen och ger den därför det ultimata betyget av 5/5. Hillcoat jag vill se mer.