Själv såg jag Gudfadern part I igår. Den lever verkligen upp till sitt rykte som en av världens bästa filmer Superbra skådespel, spännande handling och jättefina miljöer.
Vilken film såg du senast? skriv gärna också vad du tyckte om den.
[quote="Regler":sa0t1k58]När ni skriver här skriv INTE bara filmens namn och betyg eller kommentar finns i tråden om filmen utan skriv ALLTID varför ni gav den det betyget. Att först skriva i filmens tråd och sen här räknas som spam, att upprepa samma sak 2 gånger är bara onödigt.
Det kan aldrig sägas tillräckligt många gånger, motivera alltid varför ni tycker som ni gör.[/quote:sa0t1k58]
domedagsfilmen
helhet
helhet
Snälla Popcornemil kan du vara så snäll att sluta rätta varenda en av alla mina inlägg, jag vet att jag inte stavar speciellt bra men då är det inte roligare att bli påmind hela tiden.
Såg Sherlock Holmes för andra gången idag. Nästan lika bra som sist. Längtar tils den kommer ut på Blu-Ray.
såg gremlins igår! aah, väckte gamla barndomsminnen, fan lika bra varje gång man ser den haha riktigt bra för att vara så gammal så den får sig lätt 5/5 bara för att den var så högt underhållande efter så många år.
Amelie from Montmartre. Sett den väldigt många ggr men den fortfarande lika bra som när man såg den för första gången..
Book of Eli och Couples retreat betade jag av igår. Både dåliga varav Couples sög rejält!
The Hurt Locker
Under snart ett år nu har jag hållit ett vakande öga på The Hurt Locker. Intresset för filmen har sakta men säkert växt sedan jag först hördes talas om titeln på någon filmfestival under början av 2009, för att sedan återkomma i ett antal topplistor över 2009-års bästa filmer. Det som dock fick bägaren att rinna över, och som gjorde att jag till slut tog mig an filmen, var de nio nomineringar som filmen fick inför årets Oscarsgala.
Filmen utspelar sig i Irak och kretsar kring en bomdesarmerings grupp, där de i det karga landskapet dagligen utsätts för en katt- och råtta-lek med döden som insats. En "lek" där alla invånare är potentiella fiender och alla objekt kan tänkas vara en dödlig bomb. Just det här inslaget är filmens stora styrka och förvaltas väl under de två timmar som filmen sträcker sig.
Regissören Kathryn Bigelow lyckas skickligt berätta en välgenomarbetad och tät historia som lyfter fram det bästa ur Mark Boals manus. Just scenerna "ute på fältet" är välregisserade, spänningen är påtaglig och det är här filmens styrka ligger. Man sätter sig in i soldaternas situation och får samma nervösa sammanbrott som dem. Är mannen på balkongen en nyfiken åskådare eller en fiende på väg att utföra ett bombattentat?
Krydda detta med ett gäng starka prestationer från både okända och kända skådespelare, en effektiv klippning plus några snygga slowmotion-scener och du har dig en riktigt effektiv krigsfilm. En krigsfilm som berättar en historia utan att för den skull moralisera över situationen i dagens Irak eller krig överlag. Detta handlar om riktiga soldater på plats och deras sätt att överleva en extrem vardag.
Tyvärr så når inte filmen ända fram. Anledningen har mycket att göra med att scenerna på fältet lovar mer än vad de resterande inslagen kan hålla. Så fort huvudkaraktärerna fastnar i baslägret eller är ute på andra äventyr, så svalnar intresset för filmen sakta men säkert. Istället för att hålla en jämn nivå filmen igenom, så ger och tar man lite väl mycket för att jag ska känna mig helt nöjd. Detta tillsammans med några Rambo-influenser, som skadade trovärdigheten under några sekvenser, gjorde att den inte riktigt nådde ända fram hos mig.
The Hurt Locker är på alla sätt och vis en spektakulär, effektiv och modern krigsfilm. Tyvärr så är jag rädd att filmen inte kommer att växa vid en omtitt, utan snarere så presenteras filmens fulla potential direkt på ett bräde. Detta till trots så kan den allt vara värd några guldgubbar.
8/10
Shutter Island
Förra årets mest efterlängtade film. Ja tills releasedatumet ändrades.
Hade laddat hela sommaren inför filmen med att läsa boken och ständigt dagdrömma om den fina kombinationen Scorsese/DiCaprio. Och nu äntligen om man bortser från biopremiären och lineversionen så fanns filmen med en bra kvalité att kolla på, kunde kvällen bli bättre?
Svaret är ja. Just därför att det känns som att det finns mer att hämta. Som de flesta redan har nämnt så är det inte mycket förbättringar man kan göra med fotot, scenografin, castingen mm. Men däremot hela storyn och manuset tycker jag allt man kunde ha slipat på, eller till och med skrivit om storyn. Därför man har verkligen lyckats skapa en sådan unik och underbar miljö att det känns nästan bortkastat att inte använda det så mycket man kan. Min personliga önskan hade varit att få se mer inifrån anstalten och patienterna.
Nu när jag tänker på det så kan det till och med vara så att dem har komplecerat storyn för mycket. Det känns som att man har ett för perfekt upplägg för att göra denna film, för mycket av det goda kanske helt enkelt.
Sen hade jag gärna viljat uppleva mer energi i de 30 sista minutrarna så man kunde få uppleva ett "Usual Suspects-klimax" så man sitter lagom mindfuckad när eftertexterna börjar rulla. Nu hade jag ju iof läst boken men det var ändå en alldeles för lågmält avslut som faktiskt gör en lite besviken.
Men även fast förväntnigarna är höga för varje DiCaprio film så får man alltid en trevlig upplevelse. Här bjuds vi som sagt på en riktigt snygg film som antagligen hade sopat nominerngar och vinster på den stora galan i de lite mindre kategorierna.
Rekommenderas för alla.
4/5
Senaste filmen jag såg var Repo Men, som har premiär i september iår.
Första gången jag hörde talas om filmen och att Jude Law skulle spela nån slags ''bad boy'' som skär ut levrar på folk trodde jag det var ett skämt. Man är van att se honom i drama eller kärlekskomedifilmer. Som den lugna ''perfekta'' killen. Men affishen till denna film sa helt annorlunda så nu fick han chansen att visa världen vad han går för.
Filmen var överaskande bra, Jude spelade riktigt bra och man glömde bort hans andra roller han gjort. Han skjuter, slås, skär upp människor men också visar en känslig sida av han själv. Forest Whitaker som spelar hans barndoms vän(eller rättare sakt fiende) och nu kollega gör också den här rollen bra. Precis som alla filmer han är med i. Första scenen i filmen är rolig i det hemska om man ska säga det så. För i ''nästan'' hela filmen har dem satt in lite humor i det hela. Några roliga kommentarer eller musik som absoulut inte hänger ihop med situationen. Som gör att man skrattar till lite då och då. Men ju längre in man kommer i filmen börjar allvaret och det ''roliga'' försvinner mer och mer. Medan spänningen och actionen ökar ständigt.
Filmen är inte too much, som visa sådana filmer kan bli. Det är bara slutet, herrejöses vad dem överdrev. Men vad kan man säga det var en bra film iallafall.
4/5
shutter island 3/5, torque 1,5/5 båda sågs igår
1361 inlägg
Jag snittser ungefär två filmer per dag och lägger sedan upp kort omdöme och betyg på min twitter där jag bara skriver filmrelaterade saker: http://www.twitter.com/ViktorJerner
Ip Man 2. Inte lika stark som första filmen men dock underhållande att se på, 6/10 får den av mig.
john carpenter's vampires - en film med schyst camp faktor. den alltid lika underbara james woods lyckas som vanligt få nästan vilken karaktär som helst att bli sympatisk och rått underhållande. 2+/5
heavenly creatures - jag vet inte varför, men fann inte filmen så intressant som jag hade hoppats. jag köper inte karaktärerna helt och hålllet eller vad dom gör. intressant film dock, många spännande idéer och en intressant lyfter filmen till en medelstark 3/5
heartless - intressant horror / mörk sagofilm. mörk och dyster med mycket bra musik samt en riktigt bra och sympatisk rolltolkning av jim sturgess (börjar bli lite av en favorit). en varm rekomendation för alla som uppskattar mer hallucinativa filmer i lite lynch anda. 4/5
http://www.youtube.com/watch?v=oCmvhghjmsk (trailer till heartless, checka in!)
heavenly creatures - jag vet inte varför, men fann inte filmen så intressant som jag hade hoppats. jag köper inte karaktärerna helt och hålllet eller vad dom gör. intressant film dock, många spännande idéer och en intressant lyfter filmen till en medelstark 3/5
heartless - intressant horror / mörk sagofilm. mörk och dyster med mycket bra musik samt en riktigt bra och sympatisk rolltolkning av jim sturgess (börjar bli lite av en favorit). en varm rekomendation för alla som uppskattar mer hallucinativa filmer i lite lynch anda. 4/5
http://www.youtube.com/watch?v=oCmvhghjmsk (trailer till heartless, checka in!)
Nu när jag har sett Infernal Affairs så märker jag vilken medioker film The Departed är.
Jag håller faktiskt Scorseses The Departed högre än Infernal Affairs, de är ju båda väldigt lika, välgjorda och välspelade. Men Scorsese lade till en karaktär som för mig lyfte hans film, och det är Wahlbergs arroganta skitstövel till snut som vi alla vet vad han åstakommer i slutet. Lite mer "the hollywood way" blev det med denna karaktärsfyllnad, men det är hans karaktär jag minns mest i filmen, och ser tillbaka på med ett leende på läpparna.
Någon som sett uppföljarna (till originalet) förresten? Är de något att ha?
Någon som sett uppföljarna (till originalet) förresten? Är de något att ha?
Helt ok om jag minns rätt. Den andra filmen är en prequel och den tredje en uppföljare.
Edit: Untitled Departed Sequel (2012), WTF?
Edit: Untitled Departed Sequel (2012), WTF?
Har för mig att det var snack om en uppföljare för något år sedan, tror dock det skrotades.
I Love you Phillip Morris - Det här är väl inte min typ av film egentligen men jag tycker den var bra faktiskt. Både Carrey och Mcgregor var bra, den sistnämnde till och med mycket bra. Gav den 3 av 5.
Jonah Hex - Stängde av efter lite mer än halva filmen. Vilket sörja.. Betyget? Ni får 3 gissningar :)
Jonah Hex - Stängde av efter lite mer än halva filmen. Vilket sörja.. Betyget? Ni får 3 gissningar :)
Du kan ju inte betygsätta en film du stängt av efter halva filmen.