Visa första inlägg
989 inlägg
för
989 inlägg
Return Of The King: Det känns väl lite fel att kalla Ootp för lyckligt slut?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Lika lyckligt som de senaste filmerna kanske det inte var, men det var långt ifrån hemskt. Det var glada miner och så vidare.
6342 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
6342 inlägg
Då har jag äntligen sett årets mest efterlängtade film. Och efter alla halvkassa recensioner som gnäller på småsaker kan jag säga att jag inte hade höga förväntingar när filmen började, och ändå blev jag positivt överraskad.

Är du ute efter förra filmernas barnslighet, action och humor har du hamnat fel. Det som jag älskar med den nya regissören är att han har skrapat bort all den skit som förknippar Harry Potter med barnfilmer och gjort om den till en riktigt mörk och kuslig film. Även denna innehåller humor, även om det är mer "riktig" och på sina håll svart humor.

Skådespelarna har blivit enormt mycket bättre, Radcliffe lyckades imponera på mig. Han lyckas förmedla den känsla av Harry som finns med i böckerna utan att behöva gorma och skrika. Watson har lagt av med överspelet och Grint är som vanlig, fast aningen bättre. Han fick minst tid för att synas, vilket var synd. När det kommer till de äldre är dom lika bra som alltid, Gambon gör en mycket bättre och lugnare Dumbledore här. Helena Bonham Carter är strålande som Bellatrix, en bättre Bellatrix kunde jag inte ha drömt om. Staunton axlar rollen som Umbridge med kuslig likhet och lyckas få mig att hata henne lika mycket som i boken.

Fotot och kameraarbetet är mycket bra, alla de olika flygningar i slutet av filmen var enormt snygga. Yates har testat på sig några nya vinklar, vilket får oss att se skolan som vi aldrig sett den innan. De nya mörka tonen är passande och fångar bokens atmosfär utmärkt, mycket bättre än väntat. Denna film är den enda som lyckats fånga bokens känsla så bra. Men nästa film får inte bara bli mörkare, det måste läggas till något mer än "bara" det. Musiken var överraskande bra med tanke på att jag redan lyssnat igenom den, det fanns fler Williams temor i filmen än i skiv-soundtracket.

Bokens 1000 sidor har överraskande bra pressats ihop och man lyckas förmedla handlingen utan lösa trådar och stora glapp. Jag har läst att många klagar på lösa trådar, skulle vara kul om ni nämnde vad det är ni syftar på. Filmen är inte hälften så hoppig som Flammande Bägaren och lyckas få en bra sammanhållning utan att spreta. Som sagt är den överraskande lik boken vilket jag blev paff av, hade inte väntat det.

Här är det handling, fördjupning och dialoger som för fram handlingen, vill du ha action och drakar får du leta längre bak i filmserien. Det är underhållande, speciellt när Umbridge och DA börjar ta form. Ocklumeneringen var också en mycket intressant sekvens, speciellt Snapes minnen. Framemot slutet blir det riktigt spännande, Mysteriavdelningen och den stora striden i slutet är snudd på perfekt. Isaacs som Malfoy briljerar i slutet, likaså Oldman som möter slutet för sin karaktär. Det är snyggt och fartfullt. Men efterallt märker man att dom har sparat på effekterna, vilket på något sätt ger mer magikänsla då det inte är något som karaktärerna leker runt med hela tiden.

Graup var inte lika dåligt animerad som trollet i ettan, men håller inte lika hög klass som andra effekter i filmen. Däremot orsakade han många skratt. Kyssen var överraskande väl utfört, likaså Lunas karaktär som snabbt blev en favorit. Hennes röst passade perfekt. Krake var ganska onödig, men kul att ha med iallfall. Lite mindre positiva saker om filmen är att den kunde ha gjort lite längre och blivit lite mer infomativ angående saker som inte har med huvudhandlingen att göra. Men om du levde med alla hoppen och outvecklade karaktärer från fyran bör du inte ha problem med denna.

Jag kommer inte på direkt negativa saker, förutsom att Draco var med oerhört lite samt att spökena saknades. Men detta är smådetaljer som inte stör mig direkt. Denna är den bästa Potter filmatiseringen hittills och är absolut magisk, desto mindre barnslig.

[b:3djo32qd]A-
9/10[/b:3djo32qd]
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Yay, nattbio ftw!

Jag tycker att det här är den bästa sedan Prisoner of Azkaban. Det känns som att båda har samma lite mörka känsla över sig, även om fyran är ganska äventyrlig så har den inte alls samma dysterhet över sig (ett och två är ju barnfilmer så...). På film tycker jag att denna dysterhet fungerar mycket bättre än den skulle gjort på t.ex. bok, där det skulle bli för mörkt tillslut. Medan jag helst ser böckerna som ordentliga dramer med en (hel) del humoristiska inslag, så ser jag hellre att filmerna har den här stilen och att skämten är lite mindre uppenbara (jag garvade nästan varje gång Luna öppnade munnen, så jävla perfekt!).

Det finns förstås en hel del nackdelar i den här filmen, däribland det faktum att några av ändringarna känns lite... konstiga, om inget annat. För att ta ett exempel, Cho blir syndabock (men räddas från onda tankar senare, genom att Snape nämner veritaserum). Hur DA uppdagas är också sämre än boken... bestraffningen är ganska lam. Visst är båda dugliga förklaringar i filmen, och hade väl förmodligen inte kunnats göra så mycket bättre, men kändes inte riktigt ändå.

Nu till de två sakerna som jag [i:2on60h10]verkligen[/i:2on60h10] saknade, nämligen: Flashback-scenen med Tramptass och grabbarna, och OWL-testen. Det är nog två av mina favoritkapitel i genom alla böcker, älskar dem. Speciellt flashbacken var riktigt dålig; GE MIG ALLT ur den!

Skådespelarna då... ja, eller skådespelaren ska man väl säga. Det är full fokus på Harry filmen igenom, framförallt Ron hamnar ju verkligen i skymundan! Grint får ingen tid alls och känns som en liten biroll. Hermione kommer ju som vanligt med sina kloka ord, men hon har ändå inte någon större roll, dessutom spelar Watson fortfarande över en del i flera scener. Sirius får mer tid än i fyran, men det är fortfarande alldeles för lite (mer om släktträdet och dessutom tillagt hur Krake blir förrädaren). Rickman briljerar som Snape, föga förvånande. Även Isaacs är perfekt som Lucius ännu en gång. Och att en av de två bästa kvinnliga skådespelerskorna i världen ska misslyckas med att gestalta Bellatrix finns ju inte, Bonham Carter är enastående. Gambon som Dumbledore har fortfarande inte samma pondus som Harris, och han sluddrar som om han vore full emellanåt. Allt som allt måste jag dock säga att skådespeleriet är flera klasser bättre än i fyran och tillochmed trean, och i trean var det ändå riktigt bra.

Striderna och effekterna var också riktigt härliga, även om jag inte är så förtjust i att man susar omkring som rökmoln. Att alla profetiorna började falla var jävligt ballt, och att Luna stannar och tittar var priceless! Sen kommer slutscenen mellan Dumbledore och Voldemort, och jag saknar lite grace från Dumbledore, Harris var så mycket bättre. Det var också ganska synd att han inte använde statyn som i boken, det hade varit coolt att se, men slutstriden är ändå riktigt maffig och jag gillade den.

Jag tycker att dödsscenen var grym, och Daniel ger tamefan ett Pacino-uttryck ala Godfather III när han skriker sitt mute:ade skrik. MEN MÅSTE HAN DÖ I FILMEN OCKSÅ!? AV ALLT DOM ÄNDRAR KAN DOM INTE ÄNDRA SÅ ATT MIN FAVORIT FÅR STANNA!? ;( Då jävlar var det nära att jag bölade för första gången någonsin på en bio.

Jag tror jag har bedömt de flesta delarna av den här filmen, förutom musiken då, men tänkte ärligt talat inte alls på den.

Hoppas sexan blir lika bra, med Yates som regissör kan han säkert göra den bra (även om jag tycker att det är för mycket kärleksproblem). Tyvärr har den ju inte något "filmvärdigt" slut om man kan säga så, hämtandet av horokruxen är inte fartfyllt nog för en film... men jag litar på Yates.

Halvstabil fyra, lutar mer åt en trea än åt en femma, men den är inte svag. Sedan får vi se vad betyget blir efter en omtitt, längtar efter en ordentlig release på nätet.

3198 inlägg
för
3198 inlägg
Näst bästa filmen hittils tycker jag. Filmen har kört sitt eget race istället för att bläddra i boken. Det enda jag kan klaga på vara tiden. Det mesta var för snabbt avklarat. Yates sa i en intervju att han spelat in en 3-timmars film, och jag hoppas DVDn blir en förlängd version. En del lösa trådar som jag hoppas Yates knyter ihop i sexan. En riktigt bra film med en suverän atmosfär. Mycket bra klippning och det är snygg hur de använder bilder från de tidigare filmerna på ett nytt sätt. Men filmens stora styrka är fotot! Oh baby! Det är inte varje dag man ser någon använda scope (2.35:1) ordentligt. Jag har bara sett det en gång tidigare i "Lawrence of Arabia" men den här tar priset. kompositionerna var perfekta och det kändes som om scenografin (som också var suverän) var byggd för att passa filmformatet. Som filmfotograf får jag tårar i ögonen av lycka när man ser något sånt. Bland de bästa foto jag någonsin sett. Minst en Oscarsnominering på det!

89 inlägg
för
89 inlägg
filmen har tagit in sej på 250 listan på imdb. På plats nummer 247 http://www.imdb.com/title/tt0373889/
365 inlägg
för
365 inlägg
Jag ska se den ikväll.
Ser fram emot det, så det kanske kommer en recension av mig.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Kom just hem från att ha sett filmen. Måste säga att jag blev lite besviken på att dom hade tagit bort så mycket från boken. Tycker att det kändes väldigt annorlunda jämfört med boken, och det till det sämre.

Visst man skulle ju säkert kunna rabla på en massa händelser från boken som man ville ha sett i filmen, men att överföra en lång bok på 1000 sidor till film är nog lite svårt. Men jag tycker att dom kunde ha gjort filmen 3 timmar iaf. Och på det sättet fått in en hel del extra.

Mycket mer mörkare känsla i denna film men humormomenten finns fortfarande kvar tycker jag. Blev en hel del skratt i biosalongen.
Känns som att filmerna mognar mer och mer och blir mörkare, i likhet med böckerna.

Slutstriden var rätt så mäktig och höjde filmbetyget för min del.
Ger denna filmen men den lutar mot en 3a mer än mot en femma.
Inte den bästa hittills enligt mig, gillar 3an och 4an bättre.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Såg filmen igår, men ville samla alla tankar för att recensera den ordentligt.

Okej, jag grät mycket.

Visa spoiler

Grät så att den får en
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
David Yates är nog inte lika bra som ni alla tror!
3198 inlägg
för
3198 inlägg
och vad får dig att tro det?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="hempo22":1crzha0x]och vad får dig att tro det?[/quote:1crzha0x]

på radion för dom sa att han är väldigt dålig regissör.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
[quote="hannibal23":su7zzylo][quote="hempo22":su7zzylo]och vad får dig att tro det?[/quote:su7zzylo]

på radion för dom sa att han är väldigt dålig regissör.[/quote:su7zzylo]

det var den sämsta jag nånsin hört. skull inte tro det.

två BAFTA, nominerade ytterligare ett par gånger. han har vunnit ytterligare priser och nominerat för ännu fler. låter inte som en dålig regissör. efter att ha sett OotP tycker jag han är så långt från uwe boll man kan komma.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
har du lyssnat på P4 blekinge då?
Och david kan inte jämföras med uwe boll.
6342 inlägg
för
6342 inlägg
[quote="hannibal23":19ooeixh]har du lyssnat på P4 blekinge då?
Och david kan inte jämföras med uwe boll.[/quote:19ooeixh]

Men du och P4 Blekinge kan väl ta och gifta er, ni som har så passande åsikter. Och varför kan inte han jämföras med Boll? Han är ju enligt dig och din P4 en kass regissör.

DKG: Jag hoppas du skämtar.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="FiLmGaLeN":1sw5e585][quote="hannibal23":1sw5e585]har du lyssnat på P4 blekinge då?
Och david kan inte jämföras med uwe boll.[/quote:1sw5e585]

Men du och P4 Blekinge kan väl ta och gifta er, ni som har så passande åsikter. Och varför kan inte han jämföras med Boll? Han är ju enligt dig och din P4 en kass regissör.

DKG: Jag hoppas du skämtar. [/quote:1sw5e585]

jag sa inte världens sämsta regissör som uwe boll redan är.
Vadå Chinse nisse säger att han litar på Metro och city och dom skriver nog ännu värre än jag
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Hm, möjligtvis, världens [i:3vg7e1a5]näst[/i:3vg7e1a5] sämsta regissör?

Och nej, ni skriver lika illa.
365 inlägg
för
365 inlägg
OK nu har jag sett filmen och jag tycker att den hamnar mittemellan bra och väldigt bra.

David Yates kanske inte passar som regissör till denna film, men jag säger inte att den är dålig för det. Dementorerna ser lite annorlunda ut och så, men dom är ändå läskiga o.s.v...

Det som jag är mest besviken på är att det inte direkt blev en fajtscen mellan Voldermort och Harry, men
Visa spoiler

Jag tycker inte att Harry var så "ond" som dom sa att han skulle vara.

Aja. Jag ska sluta skriva om de dåliga i filmen, för jag tycker att det var mycket rolig humor. Jag skrattade mycket när
Visa spoiler

Betyg:
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="FiLmGaLeN":3mjf89vk]Hm, möjligtvis, världens [i:3mjf89vk]näst[/i:3mjf89vk] sämsta regissör?

Och nej, ni skriver lika illa.[/quote:3mjf89vk]
Eh jag tror inte det menar du nisse eller tidningarna?
365 inlägg
för
365 inlägg
Förlåt att jag avbryter ert lilla(harkel) [i:v239pru7]bråk[/i:v239pru7], men
Visa spoiler
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden