Visa första inlägg
3462 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
3462 inlägg
Nja, jag tycker inte att det är konstigt att den går sämre utanför USA. Alla filmer som är baserade på serieförlagor går alltid bäst i USA, då det har en helt annan status där än övriga världen.

Men här i Sverige går den väldigt bra, den har spelat in mest pengar av alla Watner Bros filmer som är från 15 år. Svenska distributören är grymt nöjda med resultatet och vem skulle inte vara det. Hancock har gått betydligt sämre i Sverige än förväntat. Jag tror inte att WB känner sig missnöjda med 810 miljoner dollar i inspelade pengar världen över. Väldigt få filmer kan prestera det.
1721 inlägg
för
1721 inlägg
Hur många har sett TDK här i Sverige? Vet du kanske det Mats?
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Nja, kan inte säga nån exakt siffra. Jag vet att den hade runt 250 000 för ett tag sen, men nu kanske den gissningsvis närmar sig 400 000. Hancock har jag visserligen ingen aning om, men troligtvis inte mer än 100 000.

Men som sagt är det inga exakta siffror, men lär ligga nånstans där.
1721 inlägg
för
1721 inlägg
Låter riktigt bra för att vara en superhjältefilm med 15-årsgräns.
775 inlägg
för
775 inlägg
Man bör kanske tänka på att konceptet Batman ursprungligen kommer från USA, så det är inte vidare märkligt att filmen går bättre där.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Har inte kollat hela tråden ifall någon postat det men här är iallafall manuset till filmen:

[url:r2mabwzj]http://joblo.com/scripts/The_Dark_Knight.pdf[/url:r2mabwzj]
174 inlägg
för
174 inlägg
jävligt schysst med manus måste jag säga
1721 inlägg
för
1721 inlägg
Haha har suttit och läst det. Måste säga att det är grymt välskriven.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Fan... jag kan inte ladda ner det. Vad är det för fel?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
- Kan du öppna den och läsa den. Men inte spara den som en pdf?

Kolla då upp till vänster där det står en knapp typ "spara en kopia"

- Kan du inte ALLS öppna den?

Du saknar nog Adobe Reader eller liknande program.

När det gäller själva manuset så kan man bara beundra folk som Chris och Jonathan Nolan som lyckas skapa ett sådant verk. "What doesn't kill you, only makes you...stranger"
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Najs, nu har jag både manuset till Begins och TDK
855 inlägg
för
855 inlägg
Så, nu har jag äntligen sett [i:2ycmlpw8]The Dark Knight[/i:2ycmlpw8].

Till att börja med så kan jag säga att jag aldrig gillat Batman vidare mycket, Begins var iofs en bra film, men enlgit mig rejält överskattad. Med The Dark Knight är det däremot något helt annat.

Efter all hyp överallt så kunde jag inte hålla förväntningarna nere, och jag förväntade mig mer eller mindre en av de bästa filmerna någonsin. Och besviken blev jag verkligen inte, filmen leverar och mer därtill. Christopher Nolan har skapat något fantastiskt med den här filmen. När det gäller superhjältefilmer så var Spider-Man 2 min favorit tidigare, men den faller platt i jämförelse med denna.

Filmen håller riktigt hög klass rakt igenom, men det finns en del i filmen som sticer ut. Visst är det häpnadsväckande actionscener, och till och från riktigt spännande. Men det bästa med filmen är skådespelarna. Och då framförallt Ledger's rolltolkning av Jokern, som är något utöver det vanliga. Varenda scen med Jokern var sanslöst bra, och bara av honom lyftes filmen till ännu en nivå. Naturligtvis gör alla skådespelare bra prestationer, Bale är riktigt bra som Batman/Wayne osv. Men även handlingen och dialogen är riktigt, riktigt bra.

Kan egentligen inte säga att jag kan komma på något som är svagt i filmen. Man märker helt klart att filmen är lång, men jag hade verkligen inte haft något emot om filmen var en timme längre, för när eftertexterna rullade ville jag bara ha mer. Jag längtar redan efter att se filmen igen, och för första gången sedan Ringen-filmerna, så kan jag tänka mig att se om en film på bio.

Personligen så är jag inte säker på om jag vill se att Christopher Nolan ska göra någon mer Batman-film, då jag anser att The Dark Knight kommer bli mer eller mindre omöjlig att överträffa. Men om han skulle göra det så finns det ju alla möjligheter att göra en trilogi som slår det mesta.
[i:2ycmlpw8]The Dark Knight[/i:2ycmlpw8] är ett mästerverk. Det är också den bästa filmen 2008 och en av de absolut bästa fimerna någonsin. Betyget kändes givet redan i första scenen man fick se Jokern. Klockren fullpoängare.

3462 inlägg
för
3462 inlägg
Hm, intressant. Det har varit ganska många nu som ser den här som en superhjältefilm, men för mig hamnar den inte alls i den kategorin. Den är mer en mörk thriller för mig.
851 inlägg
för
851 inlägg
[quote="Mats":1v1quqfc]Hm, intressant. Det har varit ganska många nu som ser den här som en superhjältefilm, men för mig hamnar den inte alls i den kategorin. Den är mer en mörk thriller för mig.[/quote:1v1quqfc]

Nja, Batman Begins var mer en mörk thriller; Något trögflytande och inte allt för många actionscener. Dock drar The Dark Knight på med fullt ös, och kan nog mer ses som en action-rulle.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Jag sa aldrig att Batman Begins inte var en mörk thriller Men skulle aldrig kalla TDK för en actionrulle. Den är mer som en mörk thriller med actionbitar, men långt ifrån en Transporter.
855 inlägg
för
855 inlägg
[quote="Mats":1uh4icfn]Hm, intressant. Det har varit ganska många nu som ser den här som en superhjältefilm, men för mig hamnar den inte alls i den kategorin. Den är mer en mörk thriller för mig.[/quote:1uh4icfn]

Den är väl egentligen båda det ena och det andra. Men som du säger är det väl mer åt hållet mörk thriller, eller mörk action-thriller. För det är ju inte ren action men heller inte ren thriller. Anledningen till att jag skrev jämförelsen med Spider-man var att det kändes passande när jag skrev inlägget.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Håller med. Batman är inte ens en superhjälte. Egentligen är han en rebell med bättre utrustning. Vilket känns mycket mer realistiskt.

Och för övrigt så har man sett filmen två gånger nu på bio. Minsann inte ofta det händer.
1721 inlägg
för
1721 inlägg
[quote="Falk":2gke8oe2]Och för övrigt så har man sett filmen två gånger nu på bio. Minsann inte ofta det händer.
[/quote:2gke8oe2]

Då är vi två som har gjort det
439 inlägg
för
439 inlägg
Håller med om att TDK inte är någon supterhjältefilm, men enligt mig så är det änåd en film som har en serietidning som förlaga, vilket gör att man assosierar till superhjältar. Och Batman är en superhjälte enligt mig. Det är iaf så han framstår i serien. Dock så fokuserar ju inte TDK så mycket på just "superhjälten-Batman" utan han är helt männsklig (till skillnad från Schumachers version).

Kan tänka mig att det var det som Björksch menade. Det är iaf så jag ser på det.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Om jag nu för en gångs skull får vara lite elak och det får jag väl? Då kan jag ta Sin City och 300 som två konkreta exempel på filmer som baseras på serietidningar, men har dåligt med superhjältar.

Klart man får tycka att Batman är en superhjälte, men i själva verket är han inte det. Han klassas som maskerad hjälte utan superkrafter. Men jag förstår att man gärna relaterar Batman till superhjältegenren, men för mig hittar jag inga likheter med tex X-Men.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden