Visa första inlägg
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Var det bara jag som tyckte att Spotlight var en ganska tunn/inget händer typ av film? Nu känns det helt galet att den skulle kunna vinna bästa film, fast inte galnare än The Martian dock.
3541 inlägg
för i svar på Phips inlägg
3541 inlägg
Jag håller med om att den är överskattad, trodde jag var ensam om det nästan. Förstår inte heller varför den seglat upp som favorit, jag antar att det är det starka ämnet. Filmen i sig är inte jättespännande eller utöver det vanliga på något sätt.
871 inlägg
871 inlägg
Brukar vara så med de flesta oscarsfilmer tycker jag. Finns några riktigt bra filmer, medan mycket är bara galafjäsk. Såg exempelvis Carol igår som jag hade riktigt stora problem att ta igenom. Var en hårsmån från att stänga av den när det bara var en halvtimme kvar. Var i stort sett skådespelarna som höll mig kvar.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
har inte sett spotlight men ämnet lockar inte riktigt... (ligger för närvarande på plats 153 över dom bästa nånsin!!!)
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Det händer aldrig något dramatiskt i Spotlight, det tänder ju aldrig riktigt till utan saker bara går sin gång och sen är det slut. Känns på något sätt som American Hustle som också är lite åt det hållet, bara luft. Filmer som brukar vara typiska Oscarsfilmer, The King's Speech, 12 Years A Slave osv, där skapas det ju drama, spänning, motstånd och det händer ju saker. Men som sagt, det kanske är ämnet och skådespelarensemblen som gör det.
16 inlägg
för
16 inlägg

Hej¨

Vill inte bryta samtal här. Är ny medlem och korkat nog lagt in egen tråd "Oscarsmaskaran till Sverige?". Borde kanske lagt in här? Men ... det skulle vara roligt om ni har lust besöka och lägga in synpunkter.
Marie

“Allting är lätt bara man kan det.“
1020 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1020 inlägg
Alicia Vikander vann pris för bästa kvinnliga biroll på Critics Choice Awards i natt för sin roll i "The Danish Girl" 

Vikander tävlade i sin kategori mot Jennifer Jason Leigh, Rooney Mara, Rachel McAdams, Helen Mirren och Kate Winslet.
Critics Choice-priset delas ut av filmkritikerorganisationen BFCA.

STORT GRATTIS!

Övriga kategorier: 

BEST PICTURE

The Big Short
Bridge of Spies
Brooklyn
Carol
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Room
Sicario
WINNER: Spotlight

BEST ACTOR

Bryan Cranston – Trumbo
Matt Damon – The Martian
Johnny Depp – Black Mass
WINNER: Leonardo DiCaprio – The Revenant
Michael Fassbender – Steve Jobs
Eddie Redmayne – The Danish Girl

BEST ACTRESS

Cate Blanchett – Carol
WINNER: Brie Larson – Room
Jennifer Lawrence – Joy
Charlotte Rampling – 45 Years
Saoirse Ronan – Brooklyn
Charlize Theron – Mad Max: Fury Road

BEST SUPPORTING ACTOR

Paul Dano – Love & Mercy
Tom Hardy – The Revenant 
Mark Ruffalo – Spotlight
Mark Rylance – Bridge of Spies
Michael Shannon – 99 Homes
WINNER: Sylvester Stallone – Creed

BEST SUPPORTING ACTRESS

Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight
Rooney Mara – Carol
Rachel McAdams – Spotlight
Helen Mirren – Trumbo
WINNER: Alicia Vikander – The Danish Girl
Kate Winslet – Steve Jobs

BEST YOUNG ACTOR/ACTRESS

Abraham Attah – Beasts of No Nation
RJ Cyler – Me and Earl and the Dying Girl
Shameik Moore – Dope
Milo Parker – Mr. Holmes
WINNER: Jacob Tremblay – Room

BEST ACTING ENSEMBLE

The Big Short
The Hateful Eight

WINNER: Spotlight
Straight Outta Compton
Trumbo

BEST DIRECTOR

Todd Haynes – Carol 
Alejandro González Iñárritu – The Revenant 
Tom McCarthy – Spotlight
WINNER: George Miller – Mad Max: Fury Road
Ridley Scott – The Martian
Steven Spielberg – Bridge of Spies

BEST ORIGINAL SCREENPLAY

Matt Charman and Ethan Coen & Joel Coen – Bridge of Spies
Alex Garland – Ex Machina
Quentin Tarantino – The Hateful Eight
Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley – Inside Out
WINNER: Josh Singer and Tom McCarthy – Spotlight

BEST ADAPTED SCREENPLAY

WINNER: Charles Randolph and Adam McKay – The Big Short
Nick Hornby – Brooklyn
Drew Goddard – The Martian
Emma Donoghue – Room
Aaron Sorkin – Steve Jobs

BEST CINEMATOGRAPHY

Carol – Ed Lachman
The Hateful Eight – Robert Richardson
Mad Max: Fury Road – John Seale
The Martian – Dariusz Wolski
WINNER: The Revenant – Emmanuel Lubezki
Sicario – Roger Deakins

BEST PRODUCTION DESIGN

Bridge of Spies – Adam Stockhausen, Rena DeAngelo
Brooklyn – François Séguin, Jennifer Oman and Louise Tremblay
Carol – Judy Becker, Heather Loeffler
The Danish Girl – Eve Stewart, Michael Standish
WINNER: Mad Max: Fury Road – Colin Gibson
The Martian – Arthur Max, Celia Bobak

BEST EDITING

The Big Short – Hank Corwin
WINNER: Mad Max: Fury Road – Margaret Sixel
The Martian – Pietro Scalia
The Revenant – Stephen Mirrione
Spotlight – Tom McArdle

BEST COSTUME DESIGN

Brooklyn – Odile Dicks-Mireaux
Carol – Sandy Powell
Cinderella – Sandy Powell
The Danish Girl – Paco Delgado
WINNER: Mad Max: Fury Road – Jenny Beavan

BEST HAIR & MAKEUP

Black Mass
Carol
The Danish Girl
The Hateful Eight

WINNER: Mad Max: Fury Road
The Revenant

BEST VISUAL EFFECTS

Ex Machina
Jurassic World

The Martian
The Revenant
The Walk

BEST ANIMATED FEATURE
Anomalisa
The Good Dinosaur

WINNER: Inside Out
The Peanuts Movie
Shaun the Sheep Movie

BEST ACTION MOVIE

Furious 7
Jurassic World

Mission Impossible: Rogue Nation
Sicario

BEST ACTOR IN AN ACTION MOVIE

Daniel Craig – Spectre
Tom Cruise – Mission Impossible: Rogue Nation
WINNER: Tom Hardy – Mad Max: Fury Road
Chris Pratt – Jurassic World
Paul Rudd – Ant-Man

BEST ACTRESS IN AN ACTION MOVIE

Emily Blunt – Sicario
Rebecca Ferguson – Mission Impossible: Rogue Nation
Bryce Dallas Howard – Jurassic World
Jennifer Lawrence – The Hunger Games: Mockingjay - Part 2
WINNER: Charlize Theron – Mad Max: Fury Road

BEST COMEDY

WINNER: The Big Short
Inside Out
Joy
Sisters
Spy
Trainwreck

BEST ACTOR IN A COMEDY

WINNER: Christian Bale – The Big Short
Steve Carell – The Big Short
Robert De Niro – The Intern
Bill Hader – Trainwreck
Jason Statham – Spy

BEST ACTRESS IN A COMEDY

Tina Fey – Sisters
Jennifer Lawrence – Joy
Melissa McCarthy – Spy
WINNER: Amy Schumer – Trainwreck
Lily Tomlin – Grandma

BEST SCI-FI/HORROR MOVIE

WINNER: Ex Machina
It Follows
Jurassic World
Mad Max: Fury Road
The Martian

BEST FOREIGN LANGUAGE FILM

The Assassin
Goodnight Mommy
Mustang
The Second Mother

WINNER: Son of Saul 

BEST DOCUMENTARY FEATURE

WINNER: Amy
Cartel Land
Going Clear: Scientology and the Prison of Belief
He Named Me Malala
The Look of Silence
Where to Invade Next

BEST SONG

Fifty Shades of Grey – “Love Me Like You Do”
WINNER: Furious 7 – “See You Again”
The Hunting Ground – “Til It Happens To You”
Love & Mercy – “One Kind of Love”
Spectre – “Writing’s on the Wall”
Youth – “Simple Song #3”

BEST SCORE

Carol – Carter Burwell
WINNER: The Hateful Eight – Ennio Morricone
The Revenant – Ryuichi Sakamoto and Alva Noto
Sicario – Johann Johannsson
Spotlight – Howard Shore
11101 inlägg
för
11101 inlägg
lär väl inte minska hennes chanser att vinna oscarn direkt!
2549 inlägg
för
2549 inlägg
BEST ACTING ENSEMBLE - Hur tusan kan The Hateful Eight inte vinna den?
3541 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
3541 inlägg
Eller The Big Short för den delen.. ensemblen var klart bättre där. Har inte sett The Hateful Eight så kan inte uttala mig om den.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
hur kan straight outta compton inte vinna den? är det rasism som ligger bakom tro!
474 inlägg
för
474 inlägg
Fan vad kul att Stallone vinner igen! Priserna haglar verkligen över honom nu, fantastiskt! 
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Inte sett alla av de Oscarsnominerade filmerna ännu men det känns ganska svagt av de jag har sett, tex The Martian, Spotlight och The Bridge of Spies. Kunde ju ha varit The Hateful Eight, Inside Out och Sicario istället.

Sen känns det ju lite....VAR FAN ÄR TARANTINO!? Ska ju vara minst en nominering för best writing.

2549 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
2549 inlägg
Inte sett The Big Short, men kan tänka mig att den kunde snott priset. Med dem namnen. Men vad tusan Spotlight, tycker egentligen det bara var Mark Ruffalo som stack ut ordentligt där. Tycker det var väldigt många bra prestationer i The Hateful Eight, den slår ju i alla fall Spotlight på fingrarna.
3541 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
3541 inlägg
Ja exakt. Ruffalo och Schreiber var mina favoriter i Spotlight. Resten var väl bra liksom men det känns överskattat, precis som filmen i sig.

McAdams Oscarsnominerad liksom.. ofattbart.
855 inlägg
för
855 inlägg
Tycker inte att det är så överraskande att Spotligt vinner best ensemble. Tycker genomgående att det var mycket bra skådespel där. Sure, The Big Short hade det också, men tyckte verkligen inte att den hade betydligt bättre skådespel. I The Hateful Eight tyckte jag inte alls att skådespelet stod ut värst mycket, iallafall inte i jämförelse med Tarantinos senaste filmer.

Tycker iallafall att nomineringarna i år ser ganska bra ut. Kul att Mad Max fick så många nomineringar, den är värd varenda en. Också positivt överraskad att The Revenant fick såpass många nomineringar, hade jag inte förväntat mig. Lite tankar angående vilka jag tror/hoppas vinner de större kategorierna:

Bästa film: Tror att Spotligt tar den. Med The Revanant som trolig alternativ vinnare, känns fortfarande ganska oklart dock.

Bästa regissör: Känns som att Inarritu borde vara favoriten här. Skulle dock inte säga emot om George Miller vann.

Bästa manliga huvudroll: DiCaprio är storfavorit. Skulle bli mycket förvånad om han inte vann, men skulle väl vara Cranston som tar det i så fall.

Bästa kvinnliga huvudroll: Larson verkar vara favoriten nu efter de två inledande galorna. Ronan är väl alternativet skulle jag gissa, och personligen tycker jag hon är klart bäst i kategorin i år.

Bästa manliga biroll: Här står det mellan Stallone och Rylance. Stallone får ses som favorit men skulle tycka det var kul om Rylance vann då han var briljant i The Bridge of Spies.

Bästa kvinnliga biroll: Den mest öppna kategorin. Av de jag sett skulle tycker jag Winslet var bäst, men tror inte hon vinner igen. Mara kanske, för att de vill belöna Carol i någon kategori? Eller Vikander? Svårt att säga.
16 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
16 inlägg
Nähä, den första gubben gick inte ... :(

PROFFSIGT TILL ACADEMY AWARDS MEN OSCARSJURYN DUMPAT

LOVE & MERCY :  Bästa film  och  Paul Dano/ Manlig biroll  (spelar unge Brian Wilson) samt ledmusik till filmen Bästa låt  

BEASTS OF NO NATION : Bästa film  och  Idris Elba / Manlig huvudroll 

SOUTHPAW: Jake Gyllenhaal  / Manlig huvudroll 

THE WALKBästa film

TRUE STORY (I) :  Jonah Hill / Manlig huvudroll (spelar Michael Finkel)

TILLÄGG: THE DANISH GIRL: Borde ha kommit med på listan Bästa film. Kan med lätthet byta ut en och annan film som kvalificerat sig dit.

The Danish Girl är bland det vackraste man kan skåda. Miljöer, rekvisita, rum, tyger, möbler i kombination med kostym och storyn är fin, rörande, känslig. Alicia bör får statyetten för sin instats och det är hårsmån mellan DiCaprio och Redmayne till statyetten men DiCaprio är den väl förunnad.

Quote:

"Blessed are the weird people - poets -  misfits - writers - painters - troubadours

they teach us to see the world through different Eyes" /Al Pacino

2575 inlägg
för
2575 inlägg
Har inte sett The Revenant ännu men enda gången DiCaprio verkligen har förtjänat att vinna statyetten är ju för Wolf of Wall Street.
12243 inlägg
12243 inlägg
Jag tycker också att han var värd en Oscar efter Gibert Grape.

128 inlägg
för
128 inlägg
Och där gick The Big Short upp i täten, efter att ha vunnit på Producers Guild Awards. I och med att PGA är de enda som använder samma röstningssystem som Oscarsgalan talar det för filmen, då det kräver ett utbrett stöd. Till skillnad från Golden Globes och Critics choice (där The Revenant och Spotlight vann) är det här den första galan där det är branschfolk som röstar, och alltså många som även är med i akademin (även ungefär lika stor grupp människor). Och ända sedan detta röstningssystem tillsattes för sju år sedan har PGA förutspått vinnaren alla gånger, där bl.a. The Hurt Locker, The King's Speech och Birdman tagit över pole position vid PGA, för att sedan vinna (PGA har förutspått 19 av 26 vinnare sen det drog igång). Dock ska det ha varit jämnt, vilket även får sägas om årets race, där resterande Guilds kommer bli avgörande. Skulle t.ex. The Big Short vinna ensemble-priset på SAG framför näsan på Spotlight så ser det allt mer troligt ut att den tar hem det (bara Apollo 13 och Little Miss Sunshine har vunnit på PGA och SAG utan att ta hem Oscarn), detsamma skulle gälla om Adam McKay överraskar på DGA (där George Miller och Alejandro G. Iñárritu får stå som favoriter, även om det är öppet), då är det klart. Men känslan är väl att The Big Short och Spotlight lite tampas om samma röster, vilket ger The Revenant en fördel, om den kan fortsätta rida på vågen efter Golden Globe-vinsterna och det faktum att den fick flest antal nomineringar (även om American Hustle gick hem tomhänt trots 10 nomineringar för två år sedan). Men just nu har The Big Short ett försprång, och de som ännu inte röstat inom akademin lär säkerligen ge den filmen en extra tanke nu!
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden