Visa första inlägg
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Jag håller tummarna för att Birdman lyckas knipa Bästa film framför näsan på Boyhood. Tror dock inte att det blir så, gissar på en split där B-man tar regi och B-hood tar Bästa film. Eller kan det bli tvärtom? Kanske, vem vet? Split tror jag att det blir i alla fall.
12243 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
12243 inlägg
Jag håller verkligen med dig Marcus! 
1197 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
1197 inlägg
Jag tror och hoppas att "Boyhood" tar både Bästa film och Bästa regi, inte för att "Birdman" är dålig men jag håller den förstnämnda högre. Jag blev mer gripen av den och sen lär väl Patricia Arquette ta Bästa kvinnliga biroll. Tror den tar tre priser utav sex nomineringar.
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Jag har precis samma resonemang, fast åt andra hållet. Boyhood var helt okej men Birdman var fan så mycket bättre :)

Arquette lär vinna ja, henne unnar jag en vinst dock.
983 inlägg
för
983 inlägg
Ja oj vad det har öppnat upp sig. Det känns verkligen som att det kan gå åt vilket håll som helst, både när det gäller film och regi. Jag tror antingen på en split, där Boyhood kniper BP och Inárritu tar hem regin, eller att Birdman tar hem båda.

Anmärkningsvärt är att Birdman inte är nominerad för sin klippning. Därför tror jag att akademin belönar dess tekniska kvaliteter med vinster för foto och regi. För att inte förbise det tekniska experimentet i Boyhood tror jag att den kniper bästa klippning. Personligen tycker jag att båda filmerna tillhör toppskiktet av filmåret, så jag är nöjd hur det än blir. 

Det finns även en hel del andra intressanta kategorier. Redmayne eller Keaton? Bästa originalmanus  - Birdman, Boyhood eller The Grand Budapest Hotel? Den andra manuskategorin är också oviss. Är Ida en spik eller kan Leviathan utmana? Bästa animerade känns som lite av ett lotteri efter att Lego-filmen blev utan nominering. Kan Virunga hota Citizenfour?  
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Inte för att vara bitter men hahaha...fuck it, varför bryta en vana?

I årets Oscarsgala står det alltså (ovanligt, NOT) mellan typ pest eller kolera ELLER underdogen av rent rövsvett, för rövsvett är just vad jag tycker om Budapesthotellet. Det kunde fan inte blivit värre. Pest, kolera och rövsvett. I mina ögon är detta så mycket kacka att jag inte orkar.

För andra året i rad ser det ut som att jag bangar denna cirkus där uppskrytt trams hyllas. Även ifall jag tar mig en cirka 364 ytterligare goda nattsömner under året så föredrar jag ändå en 365:e härlig nattsömn framför den där fåniga tillställningen.

Det är bittert, bittert kamrat. 2010-talet tar sakta men säkert död på mitt filmintresse. R.I fucking P.

3541 inlägg
för i svar på JVFs inlägg
(inlägget har redigerats)
3541 inlägg
Ja, det har blivit ett tight race mellan Birdman och Boyhood. Jag håller med dig, jag tror att Boyhood tar bästa film och att Inárritu tar regin. Bästa klippning brukar vara en viktig kategori att vara nominerad i om man ska ta bästa film har jag för mig, det brukar gå hand i hand ganska ofta så det talar ju också för Boyhood.

Keaton håller för trycket och kniper det tror jag, även om Redmayne blivit en stark utmanare. Animerade vet jag inte riktigt vad jag ska tro, jag håller i alla fall på Big Hero 6 men den har väl ingen chans. Det blir väl Draken 2. Virunga har jag inte sett men den har väl fått en ganska stark push på slutet också, Leo DiCaprio är ju med på ett hörn och har haft visningar när han varit med, bjudit in Bill Clinton och massa andra betydelsefulla personer, kanske har gett ringar på vattnet? Jag blev lite besviken på Citizenfour, den var inte så bra som jag hoppats på. Det är helt okej för mig om den vinner dock, viktigt ämne!
3541 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
3541 inlägg
Du måste ju sitta uppe och se Simmons ta emot sin gubbe!!! :)
386 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
386 inlägg
Whiplash tyckte du ju om i alla fall Putte, så där har du ju en häst racet. Blir den jag kommer hålla på. Sen brukar ju röda mattan med Bonk vara värt att stanna uppe för
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Utan anledning, den var bra. Tycker filmklimatet är skit, anledning nog. 7 femmor som de flesta av de säkerligen skulle vara fyror ifall de gjordes på 90-talet för då hade de drunknat bland alla starka filmer. Ser man någonting riktigt bra nuförtiden, inte nödvändigtvis mästerverk, så blir man ju alldeles till sig, lyrisk, för det är så mycket skit. Ja jag sa säkert samma saker för fem år sedan, för fem år sedan var det nämligen 2010 och därmed 10-tal. Men var inte impad av 00-talet heller, det var då det började gå utför. Efter millenieskiftet någon gång.

Jag undviker inte, jag har inte tid. Oftast då jag ser film nuförtiden så ser jag dem med eller hos någon annan som inte vet vad bra film är. Sällan planerad filmtittning med andra ord, jag håller mig nämligen till serier då jag inte orkar bli besviken ständigt och jämt. Finns säkert ett gäng filmer som är bra som jag inte sett ännu, eller så är de överhypade besvikelser som det mesta annat är nuförtiden.

Har dock betat av de mesta från Oscarträsket i år och där är det endast Whiplash som är värdig något pris. Resten är som bäst okej, oftast meh, gäsp och fy fan vad jävla tråkigt.

Jag är bitter, säger jag ju själv, gör knappast någon hemlighet av det. En sann pessimist och realist. Klart det för min del varit skillnad i filmklimatet, annars hade jag aldrig haft det enorma filmintresse som jag haft och som sakta dör ut. Superhjältar, sagofilmer, remakes, reboots överöser oss dagligen, dagens biorepertoarer består ju för fan av filmer jag såg för 20-25 år sedan. Jättekreativt, jätteintressant och jättenödvändigt. Not.

Jag orkar inte ens läsa filmnyheter längre, jag orkar nämligen inte scrolla spaltmeter efter spaltmeter om jävla superhjältar. Överallt, dag efter dag. Helt seriöst, jag står inte ut längre. Det är en mycket sorglig tid för mig.

Sedan har vi då Oscars...som har blitt biografiernas jävla mecka. Så oerhört ointressant och tråkigt år efter år. Noll variation. Å skulle något annat än en biografi vinna så vinner något aptråkigt och överpretantiöst nonsens, något svårt och konstnärligt. Bah, har helt enkelt tröttnat. Ska ni ha en tippning så vinner Boyhood i år, både regi och bästa film. Själv vägrar jag se skiten, tilltalar mig inte det minsta, skulle vara ungefär som att sitta och se om The Tree of Life en gång till och då skjuter jag mig hellre se du.

Nu fyller jag 39 snart, ja och efter det blir man 40. Vi får väl se ifall denna "utveckling" fortsätter till den dagen NI blir 40 så ska vi se hur jävla glada i film ni är ;) Då ska ni ha i åtanke att vid det laget har de rebootat varendaste superhjältefilm en 5-6 gånger. Birdman har fått en remake, Boyhood har fått en remake, Whiplash har fått en remake och filmer som Nightcrawler och Prisoners har fått prequels. På biograferna rullar Bourne Identity, Argo, Godzilla, King Kong, Star Wars och Paranormal Activity, "nya och fräscha" filmer! Filmer som ni såg för en 15-20 år sen men vad gör det? Det är ju så ROLIGT med film! Hahaha

Ska dock sluta säga att jag är bitter, för bitter räcker inte till. Jag är genuint pissed off.

Sedan behöver man inte hålla med mig och ibland kommer vi från olika generationer och då kan det vara svårt att uppfatta filmklimatet på samma sätt, som sagt, vänta ni till ni får sitta och se de produktioner ni växte upp med om och om igen i framtiden. Det tär. På mig tär det i alla fall. Jag hoppas dock klimatet ändrar sig till dess. Själv är jag väldigt tacksam över att jag fick växa upp på 80 & 90-talet då inte varenda film var en remake, superhjältefilm eller sagofilm. De fanns, men de var mycket mer lätträknade. Till och med filmerna på Oscarsgalan var bättre, inte alla, men det fanns många bra och det var mer spritt. Men den här diskussionen har jag haft förr så jag orkar inte sitta och rabbla exempel. 

På 00-talet och 10-talet har dock istället serierna exploderat, där finns de skickliga manusförfattarna nu, därför håller jag mig mest där och jag har ingen lust att byta tillbaka till film, inte en chans. Nu har jag inte helt slutat att se på film, men jag ser avsevärt mycker mer på serier. Så, skönt med en tröst. Men pissed off är jag ändå, snackar vi film är jag flyförbannad ;)

Nej, tar det inte otrevligt, skriv på bara, det är alltid härligt att skriva med lite djävulsvatten i venerna :)
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Hehe uppe med tuppen trots wirren? Starkt! :)

Åh fy, en remake av Fightclub, ja den hoppas jag vi slipper se någon gång överhuvudtaget, men man vet ju dessvärre aldrig. Apropå Fincher så har ju tydligen även han börjat återanvända, har han inte ytterligare en remake på gång nu?

Ja det är trist, kan hända att just mainstream utbudet svartmålar klimatet starkast för mig. De är ju liksom de nyheterna, som jag var inne på lite tidigare, man hela tiden matas med också. Jag tvivlar väl egentligen inte på att det fortfarande görs bra film, bara det att de drunknar i all plast. Gäller väl helt enkelt att jag sätter mig in lite mer i filmens värld, fördjupar mig, så hittar jag säkert bättre filmer. Höjer medelnivån så att säga :) Sedan får jag ju tips av er här inne också och det är ju bra. Men då krävs mer  tid och engagemang och just den biten lägger jag i serier sedan många år tillbaka. Inget jag direkt ångrar, jag får ju liksom plåster på såren iom med alla dessa fantastiska produktioner. Nu har ju dessvärre superkalsongerna letat sig till TV-branschen också, men så länge de håller sig till ungdomskanaler och andra Networks so fine, men lite oroad blir man.

Ja så helt hopplöst är det väl inte, vissa stunder och perioder är jag väl lite väl förbannad :) Jag är lungnare idag, så här på morgonkvisten. Men vem vet vilket humör jag har sent ikväll, beror helt på hur många superhjälte och rebootsartiklar jag jag ramlar över då jag surfar under dagen hehe

Värsta är ju att jag har massa superhjältefilmer att ta mig genom iom min superhjältetråd också haha, har dock lite Batman och X-Men där (med min favorit Wolverine) som jag hoppas inte är helt hopplösa produktioner. Thor 2 fruktar jag dock mest, usch. Vilket plågeri, men har jag sagt att jag ska se ikapp mig på superhjältefronten så ska jag hålla det. Först måste jag dock ta och se Dumb & Dumber Toooo så ni får ett betyg i betygstråden, ska försöka klämma den idag/ikväll :) Hoppas åtminstone på lite nostalgi.
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Okej, jag själv är inget stort fan av Oscarsgalan, tycker att den är trams, mest för att så mycket bra film uteblir, både "utländskt" och annat kreativt som inte passar inom ramarna. Det är väl mest ett marknadsföringsjippo.

Bioutbudet idag kanske inte är så intressant med mycket liknande filmer med reboots och remakes som ni säger, men då är det ju mest amerikansk film vi pratar här då vilket står för mycket av filmutbudet idag men knappast allt. Och om man tycker att man ser mycket av samma kanske man ska bredda sig och leta nytt bland nya länder eller äldre filmer. För film har ju gjorts ca 70-90 år innan vi här föddes så det finns mycket bra att beta av. 

För jag tror inte att du Putte har sett alla filmer från 90 eller 80 talet. Men man får ju inte heller glömma att älskade filmer som Indiana Jones, Back to the future, Jaws, Toy Story, Ghostbusters, Batman, Snuten I Hollywood också fick en drös med uppföljare!

Av mina favoriter från 2014 så är ingen uppföljare eller remake. 

The Grand Budapest Hotel, Birdman, Edge of Tomorrow, Whiplash, Nightcrawler, A Girl walks home alone at night.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
Håller med, tycker nog det finns tillräckligt med film att upptäcka men man kanske får anstränga sig lite mer, vilket jag inte har nåt emot, finns ju gott om äldre filmer som jag inte sett eller som det börjar bli läge att se om, sen allt utom-amerikanskt, finns hur mycket som helst och genrer som dokumentärfilm osv lägger vi därtill tvserier på det så är problemet snarare tidsbrist än utbudsbrist IMO. Visst dyker det upp en och annan remake men det är nog mer att man stör sig på onödiga remakes när man uppmärksammas om det än att dom är så jättemånga i praktiken om man slår ut det över ett helt år... superhjältefilmerna har ju blivit fler, men det samma kan väl sägas om animerade filmer på senare år men jag konstaterar helt enkelt att jag inte riktigt är målgruppen... jag kan inte ha så jättekritiska åsikter om guardians of the galaxy då den är inte gjord för mig, en 12-åring kanske tycker det är årets höjdpunkt.

Är då årets Oscarsgala ovanligt blek, är det ett svagt år och speglas det i dom nominerade filmerna? Tja jag vet inte, tycker inte american sniper har där att göra men birdman har ju det, boyhood lockar mig inte personligen men som filmiskt verk förtjänar den väl en nominering, selma och theory of everything är väl ganska typiska oscarsnomineringar, och imitation game med (hade han inte varit homosexuell hade det kanske inte räckt), budapest hotel är väl ingen jättechock att den nominerats liksom whiplash, det är ju också fler nomineringar nu än på tidigare oscarsgalor... 

Det var bättre förr! säger nån och syftar på 80-talet. Då infliker en annan "bah! 70-talet, det var filmens storhetstid det!!" men då lägger sig en tredje person i... "50-60 talet mina herrar... det var grejer"
11101 inlägg
för
11101 inlägg
Om vi ska kika på listan över tänkbara kandidater som Alexander postade i första inlägget (för ett år sen) i den här tråden så är det rätt många som föll bort :

Foxcatcher
Boyhood
   Inherent Vice
   Gone Girl
   Noah
   The Search
   Big Eyes
   Exodus
   Fury
   Into the Woods
The Grand Budapest Hotel
   Interstellar
   Unbroken 
   Jersey Boys
   Annie 

bara TVÅ filmer visade sig vara med och slåss om en oscar för bästa film.
475 inlägg
för
475 inlägg
Är jag ensam här på MZ om att hålla på The imitation game? :) Hoppas innerligen att den har en chans på galan (vilket den säkert inte har). Btw, blir det någon tippning i år här på MZ? 
11101 inlägg
för
11101 inlägg
det blir väl tippning både å forumet och i den officiella tippartävlingen som mz håller i tror jag + livechat och uppesittarkväll! :)

475 inlägg
för
475 inlägg
Aa det var den officiella tippartävlingen som brukar hållas varje år som jag tänkte på, var osäker på om mz hade skippat den i år eller inte, eftersom den inte dykt upp än :) 
3198 inlägg
för
3198 inlägg
fattar inte folk som tycker oscarsgalan inte är nåt att ha bara för att för mycket bra film saknas. vad förväntar ni er på hollywoods egna firmafest? beklagar ni er över att guldbaggen saknar bra filmer (överhuvudtaget) också? ;)

det är filmens svar på schlagern, det är ett guilty pleasure. deal with it :)
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Tycker att filmåret 2014 har varit bland de bästa på länge, The Grand Budapest Hotel, Whiplash, Birdman, föll mig verkligen i smaken av de som är nominerade. Gillade också  Foxcatcher, Nightcrawler, Interstellar (till viss del) som är nominerade till "lite mindre priser". Så starka filmer i år tycker jag. Har inte sett Boyhood än dock. 
464 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
464 inlägg
Gillade Nightcrawler väldigt mycket. Förvånad att den inte är nominerad till flera tyngre utmärkelser (Bästa manliga huvudroll speciellt)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden