Det är aldrig för tidigt att börja spekulera, som jag brukar säga såhär i Oscarstider. Vilka filmer, regissörer och skådespelare tror ni kan bli nominerade nästa år? Jag har samlat ihop internets bästa förslag såhär långt:
Filmer:
Foxcatcher
Boyhood
Inherent Vice
Gone Girl
Noah
The Search
Big Eyes
Exodus
Fury
Into the Woods
The Grand Budapest Hotel
Interstellar
Unbroken
Jersey Boys
Annie
Regi:
Paul Thomas Anderson - Inherent Vice
David Fincher - Gone Girl
Tim Burton - Big Eyes
Darren Aronofsky - Noah
Michel Hazanavicius - The Search
Helen Hunt - Ride
Bennett Miller - Foxcatcher
Clint Eastwood - Jersey Boys
Wes Anderson - The Grand Budapest Hotel
Skådespelare:
Steve Carell - Foxcatcher
Chadwick Boseman - Get On Up
Al Pacino - Imagine
Joaquin Phoenix - Inherent Vice
Christian Bale - Exodus
Bradley Cooper - Serena
Skådespelerskor:
Cate Blanchett - Carol
Jessica Chastain - Miss Julie
Jennifer Lawrence - Serena
Amy Adams - Big Eyes
Meryl Streep - Into the Woods
År 2015 går Oscarsgalan av stapeln den 22:a februari.
Vet faktiskt inte hur hans roll räknas, har inte sett filmen än. Hursomhelst har vi ju kopplingen till Nebraska där ;)Skådiscomeback av det oväntade slaget: Nebraska/Birdman
Då återstår bara Her och Boyhood. Men jag menar, lyssna bara på titlarna.
Då återstår bara Her och Boyhood. Men jag menar, lyssna bara på titlarna.
1593 inlägg
Haha ja det var mig en bra liknelse till lista! Nu tror jag dock inte Budapest Hotell kommer att gå så bra. Jag gillade filmen riktigt mkt, men den kom trots allt i USA i början på året och de filmerna brukar få det svårare gentemot höstens utbud! American Hustle kom ju i höstas i USA så den var liksom färsk i akademins huvud när vi ändå jämför de två! Men det var mig en rolig liknelse där mkt kan komma att stämma! :)
Jag hejar på Interstellar! Det är hittills min femma för i år! ;)
Jag hejar på Interstellar! Det är hittills min femma för i år! ;)
1593 inlägg
Han som fotade Interstellar fotade Her så han kan nog iaf få revansch i form av åtminstone en nominering!
Hehe ja då var listan komplett :)
Ja hoppas Interstellar får vara med på ett hörn, har inte ens sett filmen så det låter väl som det låter då jag säger så, men jag vill ha lite variation på nomineringarna. Det får inte bara bli drama och biografier som det var för ett par år sedan år ut och år in. Nu kan man visserligen hitta en jädra massa liheter med årets gala, det har ju John bevisat så magnifikt här nyss, men ändå. Sedan får vi hoppas att det dyker upp någon sådan där uppstickare mot slutet också, en sådan där film som plötsligt finns på allas läppar.
Ja hoppas Interstellar får vara med på ett hörn, har inte ens sett filmen så det låter väl som det låter då jag säger så, men jag vill ha lite variation på nomineringarna. Det får inte bara bli drama och biografier som det var för ett par år sedan år ut och år in. Nu kan man visserligen hitta en jädra massa liheter med årets gala, det har ju John bevisat så magnifikt här nyss, men ändå. Sedan får vi hoppas att det dyker upp någon sådan där uppstickare mot slutet också, en sådan där film som plötsligt finns på allas läppar.
Rolig lista JVF, slående faktiskt! Jag tror dock att Boyhood är given på årets gala, den kan till och med ta best picture tror jag. Många tror att den ligger bra till när det gäller originalmanus och kvinnlig biroll också, Patricia Arquette.
Keaton är leading man i Birdman och även han är ju väldigt förhandstippad. Det verkar vara ganska stor enighet om att det står mellan honom och Eddie Redmaynes prestation som Stephen Hawking. Just nu i alla fall. Det brukar ju svänga och flänga lite innan det är klart.
Keaton är leading man i Birdman och även han är ju väldigt förhandstippad. Det verkar vara ganska stor enighet om att det står mellan honom och Eddie Redmaynes prestation som Stephen Hawking. Just nu i alla fall. Det brukar ju svänga och flänga lite innan det är klart.
Okej, jag gillar Patricia Arquette men något Boyhood tänker jag inte se, låter som en sövande död. Ja för det är väl den där filmen som skildrar en hel uppväxt, ja är inspelad under flera år? Usch, aldrig i livet. Typiskt sådant där bös som slinker in på Oscarsgalorna, överpretantiöst dravel. Att folk orkar...
Håller på Keaton i så fall, behöver inte se filmerna, men någon satans stel och tämligen ointressant biografi orkar jag inte sitta å hålla på, så less på skiten att man får vada genom det...usch. Stephen Hawkings liksom...här var det så klart inga Oscarstankar på förhand innan man satte sig och gjorde den filmen? nej nej...haha, så uppenbart. Hoppas den blir totaliggad. Blir säkert jag här också då man kritiserar denna "fingala" men det skiter jag i.
Håller på Keaton i så fall, behöver inte se filmerna, men någon satans stel och tämligen ointressant biografi orkar jag inte sitta å hålla på, så less på skiten att man får vada genom det...usch. Stephen Hawkings liksom...här var det så klart inga Oscarstankar på förhand innan man satte sig och gjorde den filmen? nej nej...haha, så uppenbart. Hoppas den blir totaliggad. Blir säkert jag här också då man kritiserar denna "fingala" men det skiter jag i.
Boyhood är överskattad tycker jag, men är ganska säker på att det kommer gå bra för den. Hela grejen med att den är producerad under 12 år ska hyllas oavsett hur bra filmen i sig är.
Det finns väl fler kandidater än Keaton och Redmayne men tror att dom är favoriter just nu. Benedict Cumberbatch spelar ju Alan Turing som hjälpte till att knäcka tyskarnas enigmakrypto under andra världskriget för att sedan bli åtalad för att han var homosexuell, tror att han blev utsatt för kemisk kastrering och massa trakasserier. Fruktansvärt! Så där har ju Cumberbatch en riktigt vass roll. Steve Carell i Foxcatcher är väl en annan stark kandidat.
Det finns väl fler kandidater än Keaton och Redmayne men tror att dom är favoriter just nu. Benedict Cumberbatch spelar ju Alan Turing som hjälpte till att knäcka tyskarnas enigmakrypto under andra världskriget för att sedan bli åtalad för att han var homosexuell, tror att han blev utsatt för kemisk kastrering och massa trakasserier. Fruktansvärt! Så där har ju Cumberbatch en riktigt vass roll. Steve Carell i Foxcatcher är väl en annan stark kandidat.
Ja, Cumberbatch ja. Undrar hur filmen är jag, risk för att den kan vara seg? Men jag tänker se den och ja, det var ett mycket tråkigt livsöde för honom. Men återigen, biografi...
Jasså, trodde Carell gjorde en biroll? ja att den räknades som det? Den där Foxcatcher måste jag väl också se!
Jasså, trodde Carell gjorde en biroll? ja att den räknades som det? Den där Foxcatcher måste jag väl också se!
Jag vet inte, hoppas inte att den blir seg. Det borde väl gå att kräma ur lite spänning med tanke på kodknäckar-grejen, sedan med ett sådant starkt livsöde borde man kunna engagera. Vi får se.
Jag tror att Carell går under huvudroll, har förstått det så i alla fall.
Jag tror att Carell går under huvudroll, har förstått det så i alla fall.
1593 inlägg
Stephen Hawking... ja dessa biografier... om de ändå kunde vara bra men det är sällan man sett en riktigt bra sådan de senaste åren! Igår såg jag "Grace of Monaco" med Nicole Kidman och det var som vanligt en vacker film till ytan med bra skådespeleri, men ett sömnpiller rent manusmässigt. Det är dock inte omöjligt att Kidman får en nominering då biografier brukar gå hem hos juryn och när det gäller de kvinnliga skådespelarna... ja hur är det där? Någon som har koll? Vad finns det för kandidater där hittills?
dom borde filmatisera total recall! självbiografin då, om arnold schwarzenegger, läser den just nu och det är en tegelsten på över 600 sidor jag har kommit till kapitlet där han ger sig in i filmen och spelar mot sally fields och jeff bridges och för att inte se så stor ut bredvid sally fields tvingas han gå ner från 113kg muskler till 95!
Dimman: Nej jag tror också att The Grand Budapest Hotel får svårt att knipa åt sig en nominering. Den passade bara så bra för mitt syfte ;) Vinner inte Hoytema för fotot i Interstellar blir jag förvånad!
Angående de förhandstippade filmerna så har jag bara sett Boyhood (förutom Interstellar men den är mer osäker). Jag tycker inte att Boyhood är direkt överskattad, men inte heller ett mästerverk på något sätt. Arquette var riktigt bra, hon hade ju faktiskt flera av de starkaste scenerna.
The Imitation Game känner jag nästan inget sug för. Cumberbatch är bra och den historiska aspekten är väl intressant, men annars verkar den ganska trist tycker jag. Däremot ser jag mycket fram emot The Theory of Everything, Foxcatcher och Birdman! Det ska bli intressant att se vilka som kniper nomineringarna för manlig huvudroll. Utan att ha sett Nightcrawler än hade det ändå varit roligt om Gyllenhaal kan få lite erkännande, han är en av de bästa för tillfället. Oscar Isaac är också en personlig favorit så jag ser mycket fram emot A Most Violent Year.
I kategorin kvinnlig huvudroll håller jag mina tummar för att Shailene Woodley nomineras för The Fault in Our Stars. Annars verkar det vara mycket buzz kring Julianne Moore i Still Alice, Reese Witherspoon i Wild och Felicity Jones i The Theory of Everything.
Angående de förhandstippade filmerna så har jag bara sett Boyhood (förutom Interstellar men den är mer osäker). Jag tycker inte att Boyhood är direkt överskattad, men inte heller ett mästerverk på något sätt. Arquette var riktigt bra, hon hade ju faktiskt flera av de starkaste scenerna.
The Imitation Game känner jag nästan inget sug för. Cumberbatch är bra och den historiska aspekten är väl intressant, men annars verkar den ganska trist tycker jag. Däremot ser jag mycket fram emot The Theory of Everything, Foxcatcher och Birdman! Det ska bli intressant att se vilka som kniper nomineringarna för manlig huvudroll. Utan att ha sett Nightcrawler än hade det ändå varit roligt om Gyllenhaal kan få lite erkännande, han är en av de bästa för tillfället. Oscar Isaac är också en personlig favorit så jag ser mycket fram emot A Most Violent Year.
I kategorin kvinnlig huvudroll håller jag mina tummar för att Shailene Woodley nomineras för The Fault in Our Stars. Annars verkar det vara mycket buzz kring Julianne Moore i Still Alice, Reese Witherspoon i Wild och Felicity Jones i The Theory of Everything.
Biografierna är inte helt ointressanta för mig men det är kanske inte filmerna jag ser fram emot mest heller. Ska bli intressant att se Redmaynes roll som Hawking, även om den känns tacksam i någon mening när det gäller Oscars.
Ja, när det gäller kvinnorna har väl förutom de du nämner även Amy Adams i "Big Eyes" nämnts. Jag tror att Hilary Swank kan vara ett litet wildcard också. Hon var väldigt bra i "The Homesman". Jag tycker visserligen att Tommy Lee Jones var ännu bättre men han verkar det tyst om. "The Homesman" känns faktiskt som en ganska Oscar-ish film. Gammaldags, klassisk western.
Meryl Streep är väl med i någon film i år också? Hon är väl per automatik aktuell i så fall. Det är nog en biroll när jag tänker efter.
Jag ser fram emot "A Most Violent Year" jag också. Verkar skitbra!
Ja, när det gäller kvinnorna har väl förutom de du nämner även Amy Adams i "Big Eyes" nämnts. Jag tror att Hilary Swank kan vara ett litet wildcard också. Hon var väldigt bra i "The Homesman". Jag tycker visserligen att Tommy Lee Jones var ännu bättre men han verkar det tyst om. "The Homesman" känns faktiskt som en ganska Oscar-ish film. Gammaldags, klassisk western.
Meryl Streep är väl med i någon film i år också? Hon är väl per automatik aktuell i så fall. Det är nog en biroll när jag tänker efter.
Jag ser fram emot "A Most Violent Year" jag också. Verkar skitbra!
1593 inlägg
Det blir bara fler och fler filmer här att ta sig an! Men nu börjar verkligen utmanarna dyka upp på allvar. Det är nu filmfrosseriet sätter igång i raskt takt! Ska faktiskt ta mig an "The Fault in Our Stars" i dagarna då jag har den hemma och sedan står "Boyhood" på tur! E lite sugen på att ta mig till bion och se "Fury"! Har ju redan sett "Interstellar" och "Gone Girl" så det är mest den som lockar av bioutbudet i lilla Karlskrona.
Amy Adams "Big Eyes" såg intressant ut och faktiskt inte som en typisk Tim Burton film så det kanske kan vara nått att bita i. Sedan är klassiska westerns alltid i min smak så "The Homesman" är given att kolla in! :)
Amy Adams "Big Eyes" såg intressant ut och faktiskt inte som en typisk Tim Burton film så det kanske kan vara nått att bita i. Sedan är klassiska westerns alltid i min smak så "The Homesman" är given att kolla in! :)
Amy Adams gillar jag skarpt, hon brukar alltid leverera. När det gäller Oscarsgalan kan man nog aldrig räkna bort henne, hon känns lite som en modern Meryl Streep. Fem nomineringar redan varav fyra stycken under de senaste sex åren. Iofs helt välförtjänt i mitt tycke.
Japp, Streep ska spela en häxa i "Into the Woods". Den har dock inte haft premiär i USA än så det är väl lite osäkert hur stora chanser filmen och Streep har. Fast ja, hon är ju som sagt alltid mer eller mindre given.
"The Homesman" har jag inte sett, men gillar västern så ska definitivt ta och se den framöver.
Japp, Streep ska spela en häxa i "Into the Woods". Den har dock inte haft premiär i USA än så det är väl lite osäkert hur stora chanser filmen och Streep har. Fast ja, hon är ju som sagt alltid mer eller mindre given.
"The Homesman" har jag inte sett, men gillar västern så ska definitivt ta och se den framöver.
Gone Girl var en jäkla besvikelse för mig, tror dock det mest beror på att jag hade enorma förväntningar på den men tror ändå den inte har något att hämta på galan.
Jag hade däremot inga som helst förväntningar på Boyhood men den gillade jag skarpt även om det inte är filmen jag skulle vilja se ta emot för best picture !
Interstellar är nog det bästa jag har sett så den kommer jag hålla mina tummar för, och utan att ha sett Nigtcrawler så är jag dundersäker på att jag kommer gilla den och förhoppnigsvis får Jake en nominering!
Känns inte best actress priset fruktansvärt ovisst iår?
Jag hade däremot inga som helst förväntningar på Boyhood men den gillade jag skarpt även om det inte är filmen jag skulle vilja se ta emot för best picture !
Interstellar är nog det bästa jag har sett så den kommer jag hålla mina tummar för, och utan att ha sett Nigtcrawler så är jag dundersäker på att jag kommer gilla den och förhoppnigsvis får Jake en nominering!
Känns inte best actress priset fruktansvärt ovisst iår?
Ingen som nämnt Selma än? Tror inte man ska underskatta juryns förkärlek för biopics/verkliga händelser och att göra film om Martin Luther King och medborgarrättsrörelsen ligger nog rätt i tiden. Plus att Oprah är med på ett hörn så det finns säkert pengar att hämta för marknadsföring.
Best actress känns lite ovisst, håller med. Julianne Moore i "Still Alice" verkar vara det starkaste kortet just nu i alla fall. Om man ska tro "buzzet" åtminstone.
Ingen har nämnt den tror jag så det var bra att du gjorde det, har sett att den kommit starkt på senaste tiden. David Oyelowo har fått väldigt mycket beröm för sin roll som Luther King har jag sett. Den filmen blir nog att räkna med.