Visa första inlägg
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Har sett en hel del av de "Oscarsbuzziga" filmerna nu under festivalen och även tidigare i år, så här är mina two cents; Channing Tatum spelar den tydliga huvudrollen i "Foxcatcher", så jag tror att Carell kommer räknas som biroll (mycket mindre konkurrens där i år) och blir superfarlig i den kategorin. Tror det blir en fight mellan honom och J.K. Simmons som också är lite förhandstippad. Huvudroll står nog mellan Keaton, Oyelowo och Gyllenhaal, tror iaf att alla tre har varsin säker nominering. Hoppas innerligt på att även Ralph Fiennes får en nominering, för det är han värd. På den kvinnliga sidan ligger Reese Witherspoon bra till för "Wild", med tät konkurrens från Julianne Moore och även Rosamund Pike skulle jag tippa, trots att "Gone Girl" är en ganska icke Oscarsvänlig film. Kvinnlig biroll tror jag att Patricia Arquette välförtjänt kommer plocka, men Jessica Chastain kan ta den också. "Selma" och "Boyhood" tror jag är de två filmer som kommer strida om bästa film, men hoppas och tror att även "Birdman" kan bli en contender. Inárritu kommer nog iaf vara svår att slå i regissörskategorin, med tanke på hur tekniskt, nyskapande och kreativt krävande arbetet med filmen var, lite som Cuarón för "Gravity". Tror för övrigt att Emmanuel Lubezki kommer ta hem sin andra Oscar i rad för den filmens foto. 
1020 inlägg
för
1020 inlägg
Intressanta tippningar, Viktor. En del som inte nämnts tidigare. Jag kan dock hålla med om att Rosamund Pike skulle förtjäna en nominering, hon är nog den som varit bäst av dom jag sett i år. Tyvärr är det ju många Oscarsfilmer som kommer sent till Sverige, så det är inte mycket jag själv sett än. 

Har läst några artiklar och lite kul nog har Jennifer Aniston fått lite "buzz" för sin roll i "Cake", jag är lite tveksam mot om det ens räcker för en nominering på Oscars, speciellt när det är ganska tajt i år? Men en Golden Globe-nominering kanske. Ska bli kul att se vad hon går för i den, nu efter berömmet hon fått. Finns några klipp ute. Stående ovationer på Torontos's filmfestival om jag inte minns fel.  

Nu med bara cirka en månad kvar av året känns det inte som att det finns några självklara favoriter ändå? Som ifjol; 12 Years a Slave (Best Picture), Gravity (Best Director)
3541 inlägg
för i svar på Kevin Es inlägg
3541 inlägg
Det kommer säkerligen finnas självklara favoriter i de flesta kategorier innan galan går av stapeln, man märker snabbt när alla mindre galor drar igång inför Oscarsgalan.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Kan Sandra Bullock bli nominerad och vinna en Oscar så kan säkerligen Aniston det också, ja och även en sten, en stubbe och en död mygga.
1593 inlägg
för
1593 inlägg
Hahaha Putte! Okej då nominerar jag mig själv till årets fattigaste Karlskronabo! Kan man få en Oscarsstatyett i rent guld? :)

Onekligen intressanta tippningar ovan! För min del brukar de filmerna jag mest gillar nöja sig med noll eller några enstaka nomineringar! Så när jag sett en del filmer och delat ut lite tvåor och ettor så kommer jag att kunna se ett mönster! :) Tror inte Gone Girl och Interstellar kommer att få så många nomineringar bara för att jag satt högt betyg på dem till exempel. 

Är det i januari som Golden Globe galan är?
648 inlägg
för
648 inlägg
Jag känner som flera andra att Nolans "Interstellar" kommer att ta åtminstone nomineringar i de tekniska kategorierna, som t.ex. bästa klippning, visuella effekter, och ljud, och ljudredigering. Jag känner mig väldigt säker på att Hans Zimmer och även våran svensk-nederländska filmfotograf Hoyte van Hoytema sitter säkra i nomineringsstolarna. Det vore ju helt fantastiskt om Hoytema vann för sitt fantastiska foto, den mest svenska vinsten inom denna kategori på 21 år. Han har goda chanser. Jag tror även att Christopher Nolan kommer att få minst en nominering, antingen för sin regi eller sitt manus (tillsammans med brodern). Helt säkert kommer "Interstellar" att nomineras till bästa film.

Oscarschanserna för "Hunger Games"-serien växer för varje film. Båda föregångarna blev nominerade till en varsin Golden Globe, och det kommer nog inte bli ett undantag med denna. Om det blir någon sång-nominering så känns det som om det kommer troligtvis inte att bli "The Hanging tree", som jag tyckte var en av filmens absoluta höjdpunkter. Skådespeleriet känns bättre för varje film, fotot och regin är makalösa, så även om jag har en aning av att denna inte kommer att bli nominerad så känns den som en värdig kandidat.

"The Fault in Our Stars" är också en värdig kandidat, men det är osäkert för mig inom vilken kategori/er. Kanske en skådis-nominering till Woodley, eller en manus-nominering till Neustadter och Weber. "Turist" kommer kanske att gå till andra omgången, men sedan... jag vet inte.

SVAR: Ja, nomineringarna kommer den 11 december, och galan är exakt en månad senare, söndagen den elfte januari.
102 inlägg
för
102 inlägg
Carell i Foxcatcher är ett big no no för mig. En halvblev skådespelarinsats i en helblek film enligt mig.

Apropå Woodley håller jag med om att hon är en riktig supertalang, och hon har en stor framtid. Men hennes tid är inte inne ännu, och jag skulle bli MYCKET förvånad om hon erhöll en nominering för The Fault In Our Stars (delvis på grund av att jag starkt betvivlar att tonårs-snyftrullar är akademins favorit). Men hennes tid kommer som sagt :)
11101 inlägg
för
11101 inlägg
mina tips:

1. att oscarsgalan blir lika trist som förra gången (odds på detta 1.2)
2. att oscarsgalan väljer en skittråkig värdelös host som alltid (odds på detta 1.1)
3. att av alla favoriter till priserna så kommer det stämma i 9 fall av 10 dvs hela galan blir närmast helt förutsägbar från början till slutet) (odds på detta 1.3)
4. att en förklaring till varför folk tjatar om oscarsgalan när det finns betydligt mer intressanta galor inte kommer dyka upp i år heller utan det kommer förbli ett mysterium (odds på detta 1.0)
1593 inlägg
för
1593 inlägg
Hahaha undrar vad betssons eller ladbrokes har på odds kring detta! :p

Tack för svar Filmrullen! Då dröjer det inte länge förrän man kan börja ana vilka som kommer att vara huvudkandidaterna till galan man hatar att älska! :)
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Haha ja men jag är benägen att hålla med, helt klart! Ifjol orkade jag inte ens se klart, första gången det hänt sedan jag började se på galan. Illavarslande, känner inte något direkt sug nu heller, jag har tröttnat. Det tog sin tid, men till slut tröttnade jag :)
102 inlägg
för
102 inlägg
INTE EN CHANS att galan blir lika risig som i fjol. DeGeneres mot NPH är ju från olika galaxer i underhållningsvärde. 

Jag är dock beredd att hålla med om att det är lite trist att favoriterna tenderar att ta hem 9/10 priser. Men det är ju inte bara för själva priserna man ser galan, i alla fall inte jag... :)
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Har hittills aldrig skrattat åt NPH, men hoppas man får göra det på Oscarsgalan. Ellen däremot har man skrattat en del åt.
1593 inlägg
för
1593 inlägg
Jag tyckte Ellen skötte det fint förra gången! Hon körde sin Ellen stil och behövde inte hålla på och byta kostym hela tiden som när till exempel Whoopi Goldberg höll i det! E faktiskt lite skeptisk till Neil P H, men jag hoppas att han ska bjuda på nått nytt och eget som host! :)
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Jag gillar Ellen jag med, hon är proffsig och mysig. NPH har jag absolut ingen relation till.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
NPH är inget annat än en trist förkortning...av allt!
11101 inlägg
för
11101 inlägg
tog mig ett flertal sökningar på google innan jag fick veta vem NHP är.
102 inlägg
för
102 inlägg
Jag är inte lika frälst av NPH som många andra, men är ändå rätt säker på att han kommer vara ljusår bättre än Eller var. I mina ögon då alltså, då jag har riktigt svårt för Ellen. Hon är verkligen definitionen av "trying too hard" på att vara "härligt naturlig", ironiskt nog.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Ge jobbet till någon med mer glöd, mod och jävlaranamma i sig. En ocensurerad Denis Leary till exempel, då blidde det åka av. Men kommer aldrig att ske i den där jäkla Mary Poppins-världen...
3462 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
3462 inlägg
Tyvärr Patrik, jag skulle aldrig hinna med att leda Oscarsgalan, hur gärna du än vill det.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
peter walhbeck är mitt förslag
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden