Det är aldrig för tidigt att börja spekulera, som jag brukar säga såhär i Oscarstider. Vilka filmer, regissörer och skådespelare tror ni kan bli nominerade nästa år? Jag har samlat ihop internets bästa förslag såhär långt:
Filmer:
Foxcatcher
Boyhood
Inherent Vice
Gone Girl
Noah
The Search
Big Eyes
Exodus
Fury
Into the Woods
The Grand Budapest Hotel
Interstellar
Unbroken
Jersey Boys
Annie
Regi:
Paul Thomas Anderson - Inherent Vice
David Fincher - Gone Girl
Tim Burton - Big Eyes
Darren Aronofsky - Noah
Michel Hazanavicius - The Search
Helen Hunt - Ride
Bennett Miller - Foxcatcher
Clint Eastwood - Jersey Boys
Wes Anderson - The Grand Budapest Hotel
Skådespelare:
Steve Carell - Foxcatcher
Chadwick Boseman - Get On Up
Al Pacino - Imagine
Joaquin Phoenix - Inherent Vice
Christian Bale - Exodus
Bradley Cooper - Serena
Skådespelerskor:
Cate Blanchett - Carol
Jessica Chastain - Miss Julie
Jennifer Lawrence - Serena
Amy Adams - Big Eyes
Meryl Streep - Into the Woods
År 2015 går Oscarsgalan av stapeln den 22:a februari.
"Supporting Role" kategorin är ju dubbelt så intressant som "Leading Role". Sen tycker jag att Jake Gyllenhaal och Ralph Fiennes fattas i "Leading Role".
Jag håller med, skulle också vilja se Ralph Fiennes i "Leading Role"
Jake Gyllenhaal saknar jag också, han var mycket bättre än Cooper exempelvis. Cooper var riktigt bra men Gyllenhaal var fantastisk!
Jag tycker det är löjligt att American Sniper fått så tunga nomineringar. Den var 1/5 för mig, oavsett det fina tempot och de snygga actionsekvenserna. Det var äcklig propaganda. Sienna Miller var riktigt bra, Cooper var bra, det måste jag säga men tråkigt att Eastwood tog den här vägen för filmen.
Håller med om att Jake Gyllenhaal och Ralph Fiennes saknas. Ser inte att Michael Keaton eller Benedict Cumberbatch skulle vara bättre än någon av dem, men de var förstås också bra.
"Nightcrawler" överhuvdtaget saknas för mig, min enda femma från 2014.
Jag håller med om att Benedict Cumberbatch absolut inte är bättre än Jake Gyllenhaal!
Tar sakta igen alla filmer jag missat. Är mycket möjligt att det blir flera stycken jag inte hinner se. Ikväll såg jag The Theory of Everything, och har alltså bara kvar Birdman av de mest förhandstippade filmerna. Personligen är Theory of Everything hittills min favoritfilm överlag från 2014, trots att jag tror att Boyhood är de starkaste kandidaterna för regi och bästa film. Svindlande nära toppbetyg alltså. Men om Eddie Redmayne inte tar statyetten för manliga huvudroll så kommer jag garanterat att äta upp mina skor. Tror att Felicity Jones har goda chanser att knipa den för bästa kvinnliga också. Biroll är lite svårare att gissa. Kvinnliga har jag ingen aning om, men har i och för sig bara sett två av filmerna. Manliga däremot är det väl sannolikt att J. K. Simmons tar den, högst välförtjänt.
Jag har kvar att se:
The theory of everything
Foxcatcher
American Sniper
Selma
- är inte direkt taggad på American Sniper och Selma men Foxcatcher och Hawking filmen ser jag fram emot!
- Någon som vet än förresten om galan sänds i tv eller är inget spikat? :/
The theory of everything
Foxcatcher
American Sniper
Selma
- är inte direkt taggad på American Sniper och Selma men Foxcatcher och Hawking filmen ser jag fram emot!
- Någon som vet än förresten om galan sänds i tv eller är inget spikat? :/
Verkar stå mellan Birdman och Boyhood for bästa film. Hoppas på Boyhood, men Birdman var även den riktigt bra. Saknar Nightcrawler och Gone Girl i kategorin, klart två av 2014 års bästa filmer.
Annars tror jag på Redmayne, Moore, Arquette och Simmons. De tre senare känns som relativt självklara vinnare.
Annars tror jag på Redmayne, Moore, Arquette och Simmons. De tre senare känns som relativt självklara vinnare.
arquette är så solklar favorit att dom har emma stone (som inte gör ett skit i birdman) som tvåa med odds på mellan 14-25 gånger pengarna.
jk simmons också skyhög favorit, med norton som tvåa.
jag harinte sett whiplash men jag antar att jk simmons blir arg och skriker en massa och visar känslor = oscarsvarning?
boyhoodgubben favorit för regi, å det är klart jobbar man med en film så länge så ska man väl vinna en oscar bara därför
medans innarritu "det känns som det är en enda lång tagning" kanske bör belönas för det.
wes anderson 40 gånger pengarna.
jk simmons också skyhög favorit, med norton som tvåa.
jag harinte sett whiplash men jag antar att jk simmons blir arg och skriker en massa och visar känslor = oscarsvarning?
boyhoodgubben favorit för regi, å det är klart jobbar man med en film så länge så ska man väl vinna en oscar bara därför
medans innarritu "det känns som det är en enda lång tagning" kanske bör belönas för det.
wes anderson 40 gånger pengarna.
Haha det är PRECIS vad Simmons gör. Jag blev egentligen inte SÅ imponerad just därför, men o andra sidan finns det väl ingen som överträffar honom av dom övriga heller i den kategorin, av dom jag sett.
Ja, det enda racet som verkar leva inom skådiskategorierna är manlig huvudroll. Keaton eller Redmayne? Tror nog att Birdman i slutändan är lite för mycket för akademin - således knapp fördel Redmayne i mina ögon.
Jag hoppas innerligt att J.K Simmons plockar oscarn och skulle bli högt förvånad om han inte gör det!
I manlig huvudroll hoppas jag Keaton men redmayne förtjänar den lika mycket om inte mer :)
I manlig huvudroll hoppas jag Keaton men redmayne förtjänar den lika mycket om inte mer :)
Jag hoppas verkligen att Keaton tar hem Oscarn! Han är så sjukt bra i Birdman! :)
jag har inte bestämt mig för om jag ska sätta en slant på galan eller inte så jag vågar inte "Hoppas" nåt förrän det överensstämmer med det jag satsat på :D
Jag håller med dig Anton :). Det kanske blir bonk som startar denna nya tråd!?
Någon som har nån ny info om var galan kommer sändas?
Någon som vet hur man kan se filmerna som är nominerade i bästa kortfilm och bästa animerade kortfilm?
SVT visar galan på Flow! SÅ JÄVLA UNDERBART! Ge våran public service en liten klapp på axeln här så kanske de kör igen nästa år: http://www.svt.se/tittarservice/tyck-till/dialog/729709