Nu är den nya iterationen av sajten live, något vi alla har väntat spänt på!
Förhoppningsvis är den en förbättring på alla sätt, däremot är säkert inte allt guld och gröna ängar.
I den här tråden tänkte jag vi skulle diskutera den nya sajten specifikt (till skillnad mot moviezine-tråden som diskuterar moviezine brett) - vad som är bra, vad som är dåligt. Vad som är nytt och vi inte förstår, vad vi vill se förbättras. Osv., osv.
Tänk på att nu när sajten är ny, att vissa reaktioner och synpunkter kanske är en konsekvens att man inte har lärt sig allt nytt riktigt. Själv återkommer jag med feedback när jag känner mig lite mer hemma.
Skulle testa göra en lista för att... Ja jag vet inte, fick dåligt samvete över att folk började följa mig men jag är så ointressant. Buggar ur som fäään. Lebowski läggs in som 1958 bl.a och när man trycker på se lista så kommer inte alla filmer fram. 5 av 5 på den funktionen
1593 inlägg
Har också lite problem med min lista! När jag går in och tittar på den så är flera av de titlar jag lagt in ersatta av dubbletter på andra filmer jag lagt in! Bara när jag tar och klickar på "ändra lista" så kan jag e att alla titlar jag lagt in ska finnas där, men så fort jag klickar på "se listan" så dyker exempelvis Godzilla upp två gånger trots att det är samma film!
3462 inlägg
Listproblemen är nu fixade, dvs dubletter och ex Big Lebowski. Vi kommer också att se över funktionaliteten i listorna under hösten, känns inte tillfredsställande som det är nu.
1593 inlägg
1593 inlägg
Jag skrev en kommentar, fick svar på den och när jag då svarade så la sig kommentaren som ett svar på min kommentar istället för att den fortsatte i rätt ordning som svar på den kommentaren jag hade fått. Är ni med? Detta gör iaf att det blir svårt att läsa flödet i kommentarsfältet. Tycker jag ser det problemet överallt där folk svarat på kommentarer.
Ex. Putte skriver något. Marcus svarar och då lägger sig kommentaren under Puttes kommentar. So far so good. Men så svarar Putte på Marcus kommentar och istället för att kommentaren lägger sig under Marcus kommentar så lägger den sig under Puttes första kommentar. Det gör att det blir svårt att följa konversationen efter ett par svar! Man blir liksom förvirrad.
Hoppas ni förstår vad jag menar!
Ex. Putte skriver något. Marcus svarar och då lägger sig kommentaren under Puttes kommentar. So far so good. Men så svarar Putte på Marcus kommentar och istället för att kommentaren lägger sig under Marcus kommentar så lägger den sig under Puttes första kommentar. Det gör att det blir svårt att följa konversationen efter ett par svar! Man blir liksom förvirrad.
Hoppas ni förstår vad jag menar!
Jag ser nu att det röda trollspöet funkar, vilket är jättebra! Men det känns tämligen ointressant ifall den tror att jag ger filmen 3,4 när jag bara kan ge heltal i betyg. Jag vet inte hur den algoritmen ser ut, men det kan ju vara en så enkel fix att man bara avrundar till närmaste heltal.
3462 inlägg
@Dimman: Vi förstår problemet och kollar närmare på det.
@Ljusbus: Algoritmen ger betydligt fler decimaler, men vi väljer att bara visa upp en decimal. Känns intressant att se om algoritmen tror att man tycker 4,4 eller 3.5, båda hade ju i ditt förslag avrundats till 4.
@Dourval: Tack för feedback, jättebra att ni säger till så att vi kan fixa eventuella buggar. Betygsatta filmer och serier ska döljas, vart är det de inte döljs för dig? Vilken webbläsare? Personliga rekommendationslistorna räknas om varje natt, det kan däremot vara så att om du betygsätter en film så döljs den inte omedelbart från "Rekommenderat för dig" listan, detta då vi använder cache för att göra sajten så snabb som möjligt.
Problemet som Dimman beskriver har jag också stött på, har glömt att säga till.
Har varit medlem här i några år, men det var ett tag sen jag var inne. Måste säga att sajten tilltalar mig inte alls längre, den känns så otroligt "kommersiell", som om det enda som bryrs om är biotoppen, netflix, stora bilder, webklipp, följare. Ska det bli någon twitter,instagramsida?
Jag använder filmsajter för avancerad sök och sina topplistor, t.ex bästa filmer inom sin genre, under ett visst årtal, decennium eller från vissa länder. Sortera en regissörs/skådis filmer efter betyg eller antal betyg och dylikt.
Kollade topplistor och testade genre, det dök upp 4 helt random filmer.
Listor, sök, sortering och överskådlighet har fått ett bakslag verkar det som..
Jag använder filmsajter för avancerad sök och sina topplistor, t.ex bästa filmer inom sin genre, under ett visst årtal, decennium eller från vissa länder. Sortera en regissörs/skådis filmer efter betyg eller antal betyg och dylikt.
Kollade topplistor och testade genre, det dök upp 4 helt random filmer.
Listor, sök, sortering och överskådlighet har fått ett bakslag verkar det som..
Jag måste säga att jag håller med 4288!
Överskådligheten är värdelös, om man vill gå in och se vad en filmskapare har gjort för filmer så får man ju öppna en ny flik och gå in på imdb.
Överskådligheten är värdelös, om man vill gå in och se vad en filmskapare har gjort för filmer så får man ju öppna en ny flik och gå in på imdb.
Jag stöter ibland på en slags bugg, eller logikfel när jag surfar på sajten. Är det så att jag har öppnat flera moviezine-sidor i olika flikar och väljer att läsa en av de flikar jag öppnat först och på den fliken väljer att klicka på "logga in"-knappen, så laddas alltid den senast öppnade flikens sida in på den flik jag är just nu, efter att man loggat in sig. Tänk scenariot jag hade i dag, när jag öppnar artikeln om Kim Anderzons död i en flik och sedan även artikeln om Femhärarslaget i en annan. Sen klickar jag på fliken med Kim Anderzon, vill kommentera och klickar på Logga in, loggar in med Facebook och sidan laddas om. Går ner till kommentarfältet, men inser att då är jag helt plötsligt på artikeln om Femhärarslaget. Är man snabb märker man inte alltid att fel sida laddats in, och skriver en kommentar som är helt galen och inte har med artikeln alls att göra.
Jag har sett flera andra råka ut för samma sak.
Jag har sett flera andra råka ut för samma sak.
Jag kan bara hålla med om tidigare kritiska kommentarer. Tycker tyvärr att hela designen suger. Responsiv design... För egen del får den gärna vara hur oresponsiv som helst, bara design och användarvänligheten är bra. Kanske låter som en kontrast, men jag tycker inte det. Tycker faktiskt den tidigare designen var mycket bättre. Den nuvarande designen kanske fungerar bättre på mobila enheter. Men då jag själv alltid surfar med datorn och aldrig med mobil/surfplatta, så skulle jag hellre se en särskild mobilsajt med nuvarande design och en vanlig sajt med er gamla design. Sen kan ju såklart den gamla designen förbättras med fler funktioner, men inte på det sätt som gjorts nu.
Just nu känns det som en stor "kladdbok" där stora klumpar(artiklar) smetats ut över sidan i varierande storlekar och man får ingen översiktlighet alls. Jag gillar uppdateringar/uppgraderingar i normalfallet, men inte när det är till det sämre. I vissa fall är inte det senaste det bästa. Det upplevs mest som att man försökt mosa in så mycket funktioner/teknisk innovation som möjligt och att man vill att det ska uppfattas som så häftigt/flashigt som möjligt, utan att se till nödvändigheten/användarvänligheten. I mina ögon blir det för mycket funktioner på bekostnad av användarupplevelsen.
Just nu känns det som en stor "kladdbok" där stora klumpar(artiklar) smetats ut över sidan i varierande storlekar och man får ingen översiktlighet alls. Jag gillar uppdateringar/uppgraderingar i normalfallet, men inte när det är till det sämre. I vissa fall är inte det senaste det bästa. Det upplevs mest som att man försökt mosa in så mycket funktioner/teknisk innovation som möjligt och att man vill att det ska uppfattas som så häftigt/flashigt som möjligt, utan att se till nödvändigheten/användarvänligheten. I mina ögon blir det för mycket funktioner på bekostnad av användarupplevelsen.
3462 inlägg
Lite uppdateringar är nu på plats.
Vid borttagning av foruminlägg och kommentarer blir man nu tillfrågad om man verkligen vill radera.
Uppsnabbning av flödet.
Filmografin på skådisar och regissörer är nu fixad. Lägger man till en skådis/regissör på en film så kommer den inte upp överst utan i rätt ordning (kronologisk).
Vid borttagning av foruminlägg och kommentarer blir man nu tillfrågad om man verkligen vill radera.
Uppsnabbning av flödet.
Filmografin på skådisar och regissörer är nu fixad. Lägger man till en skådis/regissör på en film så kommer den inte upp överst utan i rätt ordning (kronologisk).
Är det bara hos mig det ligger stora reklamflickar, med en reklamvideo, mitt i en recension, och i bland till och med över ett klipp så det inte går att spela upp. Fruktansvärt irriterande...
Nej, hos mig också. Dessutom himla irriterande att de startas automatiskt.
1753 inlägg
Hej! På vilka sidor ser ni reklam mitt i video? Länka gärna. Vilka webbläsare använder ni?
Jag använder Explorer, men var samma på firefox när jag testade.
Här är ett par länkar:
https://www.moviezine.se/nyheter/filmmixern-155-krigsfilm
https://www.moviezine.se/recensioner/i-huvudet-pa-en-psykopat
Här är ett par länkar:
https://www.moviezine.se/nyheter/filmmixern-155-krigsfilm
https://www.moviezine.se/recensioner/i-huvudet-pa-en-psykopat
3462 inlägg
Jag kör Firefox på PC och på din Filmmixerlänk är inte videoreklamen mitt för det embeddade klippet.
En till något irriterande sak är att visa betygsatta filmer syns två gånger när jag tittar igenom betygsatta filmer, detta gör att jag måste ta bort filmen och betygsätta den igen, för att få bort dubbletten...