Visa första inlägg
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Micke":1s107emf]En riktigt bra film med en väldigt spännande story. Tvåan är dock bättre. 3,5/5.[/quote:1s107emf]

Håller med till fullo. Tycker att James Cameron lyckades få alien att bli ännu mer läskig.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Den var inte alls lika bra som de första gångerna jag såg filmen även om jag på förhand in kom ihåg alltför mycket nu. Den är fortfarande lite skrämmande och håller även fast man sett den flera gånger vilket är positivt. Men den är inte lika intensiv rakt igenom som förut och den innehåller en del svaga partier, framförallt slutet som inte kändes alls spännande tyvärr.

Märks verkligen av att det är en gammal film och lite bättre effekter skulle höjt stämningen vid flera tillfällen. Kan tänka mig att det är bättre i Aliens som jag inte gillade lika mycket som Alien förut men det kanske ändrar sig nu. Såg förresten DC-versionen som ska innehålla en del nya saker som jag dock inte märkte så jag har svårt att jämföra den med originalet.
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Visa spoiler
4488 inlägg
för
4488 inlägg
James Cameron valde ju att "breda" ut franschisen om inte annat... Hade man gjort en uppföljare som var i samma bås som Alien hade det nog inte blivit alls lika bra, eftersom allt känns så begränsat i Scotts "Alien" ...

Vad Cameron gjorde var att han lyckdes skapa en fristående uppföljare och samtidigt öka filmens chanser till framtida filmer...

Hela det här konceptet med Marines, människans starkaste krafter (?) som möter utomjordningar... Den standarden sattes i och med Aliens som vi senare har fått sätt ett år senare i Predator och nu också i AvP ... Utan Aliens till exempel så tror jag inte vi skulle ha fått sett en AvP ....

Ska jag vara riktigt ärlig så gillar jag Aliens bättre än Alien främst för att filmen lyckas bättre spänningsmässigt och den känns mer utmanande än vad Alien gör... Men och andra sidan, Ridley Scott gjorde ett formidabelt jobb med Alien (Högt inspirerad av George Lucas och "Star Wars" som han själv har erkänt) och filmen är trots sin höga ålder fortfarande skrämmande på vissa ställen...

2408 inlägg
för
2408 inlägg
Håller med dig till fullo, Marcus. Jag tycker att Ridley Scotts hantverk är grymt bra i Alien och det är han som har gjort originalet. Han skapade något nytt och jag beundrar honom för det. Alien har riktigt bra skådespelarinsatser och en klaustrofobisk stämning infinner sig. Ger Alien i betyg.

Aliens är faktiskt bättre. Cameron har lyckats med konststycket att göra uppföljaren bättre än originalet. Helt fantastiskt. I Aliens är effekterna bättre och det är många fler actionscener, vilket gör filmen ruskigt underhållande. Trots sin längd flyger tiden iväg. Det är något speciellt med Aliens som gör att jag tycker om den extra mycket.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
En av de bästa Sci-fi filmerna, den har ju också en av de mest kända filmscenerna också(magscenen alltså). Jag har inte sett de andra filmerna, men planerar att se Aliens, men än så länge får jag tycka att den här är ett mästerverk.
1215 inlägg
för
1215 inlägg
En fyra, men tycker ändå den är lite överskattad. Jag menar, en 52:a plats på IMDB Top 250??
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Det borde ligga högre upp, få filmer är så banbrytande som denna.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Den får faktiskt 4.5 av mig. Riktigt spännande och banbrytande för sin tid. Det roliga med Alien och Aliens är att de båda är så olika, fast ändå behandlar samma tema. Riktigt bra är de båda två, de andra två var ju inte riktigt i samma klass. Enligt mig är 3an den som är sämst i serien.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Är det någon som har Alien Quadrilogy ? isåfall vad tycker ni om den ? jag har tänkt köpa den så vill veta lite saker om hur den är
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag har den men det var länge sen jag kollade igenom filmerna, de 2 första vet jag att jag gillade men de 2 sista var inget vidare tyckte jag då. Överlag är det så de flesta personer verkar tycka så du kan nog lika gärna köpa en dubbeldiscare med de 2 första filmerna bara.

Å andra sidan finns kvadrologin rätt billigt att köpa, Alien Collection köpte jag för 99:- från Cdon tror jag det var.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
hehe jag ger den för att den är så skrämmande och bra.
Men var alien varelsen en halv vuxen drottning?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag tycker då ettan är den sämsta i serien, men den är ju inte helt kass ändå. Jag gillar Bishop när han gör sin kniv-grej. Den får en utav mig
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Area51":21yy2ve8]Jag tycker då ettan är den sämsta i serien, men den är ju inte helt kass ändå. Jag gillar Bishop när han gör sin kniv-grej. Den får en utav mig [/quote:21yy2ve8]
Men snälla du tycker dom bästa filmerna är dåliga och dom dåliga är bra.
4680 inlägg
för
4680 inlägg
[quote="Braveheart":38d1emw2]Är det någon som har Alien Quadrilogy ? isåfall vad tycker ni om den ? jag har tänkt köpa den så vill veta lite saker om hur den är [/quote:38d1emw2]

Vet inte om det är för sent nu men: om man är ett fan av extramaterial så är det ett givet köp för det är helt fantastiskt i Quadrilogy-boxen. Det var t.om. intressant att se på extramaterialet till den fjärde filmen (som tyvärr är värdelös). Annars finns det ju som sagt billigare alternativ om man bara vill ha filmerna.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Näst bästa av Alien filmerna. Tycker att den är lite seg i början. får av mig.
235 inlägg
för
235 inlägg
Fick en FYRA av mig ...riktig kultklassiker!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
jag ger den
och nu får jag min första MZ plup!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
vet nån vem som gav den en etta?
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Se till att inte dubbelposta (skriva två inlägg på raken), jag har sett att du gjort det i flera trådar. Ändra hellre ditt inlägg.

Angående vem som gav den en etta kan det vara precis vem som helst. Det är väl inte så intressant heller, det viktigaste är ju att alla vi andra vet att det är en mycket bra film.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden