TITEL: Alien
GENRE: Rysare/Sci-Fiction
SPELTID: 112 minuter
REGISSÖR: Ridley Scott
SKÅDESPELARE: Sigourney Weaver, Ian Holm, John Hurt
OSCARS: 0
EGET BETYG: 4
HANDLING:
Ett stort bärningsskepp vid namn Nostromo glider tyst genom rymden. Den är på väg tillbaka till Jorden tillsammans med sju besätningsmedlemmar. Men när skeppets dator upptäcker en konstig signal från en närligande planet, så väcks besätningen ur deras hypersömn och bestämmer sig för att undersöka saken. Det är inte förren Nostromo har landat på planeten, som heter LV-426 och när tre av besätningen har gått ut på planeten för att undersöka rymdskeppet som signalen kom ifrån som man får reda på att signalen igentilligen var en varning...
RECENTION:
Tja, vad ska jag säga? Den här filmen är helt enkelt lyssande. Man sitter som på nålar igenom hela filmen och hoppar till vid minsta lilla grej. Sigourney Weaver gör sitt stora genombrott i en film som nu mera är kultförklarad. Den här filmen är ett måste för alla som gillar rysare och för alla andra seriösa filmälskare i övrigt.
ONÖDIGT VETANDE:
Innan den här filmen så hade Sigourney Weaver svårt att få tag i några roller. Man tyckte helt enkelt att hon, med sina 180 cm, var alldeles för lång.
Ett klart mästerverk av Ridley Scott, en stilbildare i sci-fi/horror genren.
Effektivt foto, smarta effekter och fina miljöer.
Idag verkar den kanske inte så märkvärdig men när den kom var den helt unik.
Visst Aliens köttar på, känns mer action och mer påkostad men den var inte lika nyskapande.
Ta bara filmens tagline, "In space no one can hear you scream", den säger allt.
En fantastisk film helt enkelt
Effektivt foto, smarta effekter och fina miljöer.
Idag verkar den kanske inte så märkvärdig men när den kom var den helt unik.
Visst Aliens köttar på, känns mer action och mer påkostad men den var inte lika nyskapande.
Ta bara filmens tagline, "In space no one can hear you scream", den säger allt.
En fantastisk film helt enkelt
Saknas
för
Inga inlägg
Alien är helt klart en av de bästa skräckfilmerna genom alla tider. Enligt mig är det endast Shining som är bättre.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Jag tycker både denna och 2:an får