TITEL: Collateral
GENRE: Action/Thriller
REGISSÖR: Michael Mann
SPELTID: 105 min
SKÅDESPELARE: Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, m.fl
IMDB-LÄNK: http://www.imdb.com/title/tt0369339/
MITT BETYG: 5
HANDLING:
Under en ödeldiger natt måste Max köra Vincent på hans nästa uppdrag: en natt som innebär fem anhalter, fem offer och en flykt. Två mäns öden förs samman, kolliderar och förändras för alltid. Efter i natt blir ingenting sig likt.....
PERSONLIG KOMMENTAR:
Den här thrillern är en av dem bästa som någonsin har gjorts, den har allt: spänning, minnesvärda scener och framför allt så spelar Tom Cruise bättre än någonsin. Än en gång använder Mann tekniken med att göra en film där han fördjupar sig i karaktärerna (Då tänker jag på Heat) och den tekniken är fortfarande vattentät och är lysande bra. Den här filmen lämnar inte en oberörd.
Saknas
för
Inga inlägg
Tyckte inte filmen höll samma höga standard som heat.
Hmm, jag tycker både Heat och Collateral är fullpoängare men Heat har den där episka känslan som jag är lite svag för. Jag menar, filmen är 2 tim och 40 min och enligt mig känns den inte en sekund för lång. Men Collateral ligger precis snäppet under.
[quote="predator":71llizvu]Jag tycker att collateral känns för lång.[/quote:71llizvu]
Jag tycker den var lagom lång, det känns som att längden på filmen var perfekt med tanke på innehållet.
Jag tycker den var lagom lång, det känns som att längden på filmen var perfekt med tanke på innehållet.
[quote="Richie":qpsdwu31][quote="predator":qpsdwu31]Jag tycker att collateral känns för lång.[/quote:qpsdwu31]
Jag tycker den var lagom lång, det känns som att längden på filmen var perfekt med tanke på innehållet.[/quote:qpsdwu31]
Jag håller med Richie. Jag tycker att filmen var alldeles lagom lång. Jag ger den en 4:a.
Jag tycker den var lagom lång, det känns som att längden på filmen var perfekt med tanke på innehållet.[/quote:qpsdwu31]
Jag håller med Richie. Jag tycker att filmen var alldeles lagom lång. Jag ger den en 4:a.
Saknas
för
Inga inlägg
Jag ger den en trea eftersom den var profsigt gjord och fotot var snyggt. Men som sagt jag tapade intreset lite mot slutet tyvär. Annars hade det blivit en fyra från mig med. Favoritscenerna är när dom är på jazzcluben och när dom besöker Jamies morsa.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="predator":1t36x63y]Jag ger den en trea eftersom den var profsigt gjord och fotot var snyggt. Men som sagt jag tapade intreset lite mot slutet tyvär. Annars hade det blivit en fyra från mig med. Favoritscenerna är när dom är på jazzcluben och när dom besöker Jamies morsa.[/quote:1t36x63y]
Vadå, sitter du och kollar på en hel film och sedan tappar intresset för hur det ska sluta? Jag kan ju inte se att det fanns något fel i filmen som gjorde att man tappade intresset, vilket jag då inte gjorde.
Vadå, sitter du och kollar på en hel film och sedan tappar intresset för hur det ska sluta? Jag kan ju inte se att det fanns något fel i filmen som gjorde att man tappade intresset, vilket jag då inte gjorde.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Chris Anderson":pwqxaeoq]
Vadå, sitter du och kollar på en hel film och sedan tappar intresset för hur det ska sluta? Jag kan ju inte se att det fanns något fel i filmen som gjorde att man tappade intresset, vilket jag då inte gjorde.[/quote:pwqxaeoq]
hur det skulle sluta listade man ju ut redan i början av filmen ..den var alldeles för förutsägbar , o tråkig p.g.a det som störde rejält
Vadå, sitter du och kollar på en hel film och sedan tappar intresset för hur det ska sluta? Jag kan ju inte se att det fanns något fel i filmen som gjorde att man tappade intresset, vilket jag då inte gjorde.[/quote:pwqxaeoq]
hur det skulle sluta listade man ju ut redan i början av filmen ..den var alldeles för förutsägbar , o tråkig p.g.a det som störde rejält
Saknas
för
Inga inlägg
Jag viste redan vad som skulle hända eftersom en på moviezine råckade skriva det utan spoiler. Så det blev ju jättespänande. Hoppas ni förstod ironin.
Saknas
för
Inga inlägg
Tja, själv råkade jag trycka fel på DVD:n så att jag fick se slutscenen först. Så jag visste också vad som skulle hända, men jag tycker ändå att filmen var spännande och skickligt gjord. Det är ju knappast en överraskning att de onda dör och att de goda klarar sig i Hollywoodfilmer. Så det kan man ta för givet. Det är resan dit som är spännande.
Tkr att [color=orange:1xtnpv3f=orange:1xtnpv3f]Collateral[/color:1xtnpv3f] är på snudden till den perfekta filmen, Den är så underbart bra, jag visste redan första ggn jag såg trailern att filmen skulle vara grymtbra!
Saknas
för
Inga inlägg
helt klart en bra film blir dock lite sur över produktplaceringen i filmen tex på taxibilens tak osv... för dom som inte har sett filmen gå och se den! Cruise gör en bra rolltolkning och man tänker knappt på att han har "fulat ned sig"
ger den
ger den
Saknas
för
Inga inlägg
Så jäkla bra när efter Max krashat taxin så tar Vincent upp nån pinne o börjar hacka på Max. Flabbade ihjäl mig på det igår när jag såg om filmen.
Collateral är ett mästerverk och är en av mina favoritfilmer. Grymt manus, grym dialog och grymma skådespelare. Cruise gör sin bästa roll.
Saknas
för
Inga inlägg
Fantastisk film från början till slut!
Saknas
för
Inga inlägg
En mycket bra film (precis som alla Tom Cruise filmer på senare år), dock så stör jag mig hemskt mycket på slutet.
En solkar får Collateral av mig i betyg. Den bästa thriller jag sett i alla fall. Jamie Foxx är grymt bra, men bäst är Tom Cruise. Han gör sin bästa skådespelarinsats.
Visst har filmen några mindre bra scener och kan vara lite småseg ibland, men det förstör inte helhetsintrycket.
Visst har filmen några mindre bra scener och kan vara lite småseg ibland, men det förstör inte helhetsintrycket.
Saknas
för
Inga inlägg
En riktigt bra och spännande thriller. Tom Cruise är lysande som den galna mördaren, det enda jag stör mig på i filmen är fotot. Det var ett tag sedan jag såg den, så jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som störde mig, men nånting var det!
Annars en riktigt bra film.
Annars en riktigt bra film.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Jack Bauer":w7htonmc]En mycket bra film (precis som alla Tom Cruise filmer på senare år), dock så stör jag mig hemskt mycket på slutet.
[/quote:w7htonmc]
eller hur!
Men annars så är filmen riktigt bra, så den får en
[/quote:w7htonmc]
eller hur!
Men annars så är filmen riktigt bra, så den får en