::SNABB FAKTA::
Titel:Sin City
Genre: Action, Thriller, Film Noir.
Regi: Robert Rodriguez, Frank Miller - Gäst: Quentin Tarantino
Speltid: 2h 4min
Skådespelare: Bruce Willis, Mickey Rourke, Jessica Alba, Clive Owen, Nick Stahl, Elijah Wood, Rosario Dawson, Benicio del Toro, Jamie King, Brittany Murphy,
IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0401792/
Mitt Betyg: 10/10
::HANDLING::
Det är tre berättelser som knyts ihop. Den första handlar om den stora fula Marv som blir ditsatt för ett mord han inte begått på en hora som kallas för Goldie. Marv ger sig ut i staden för att finna den skyldige till mordet.
Därefter får vi följa Dwight som kommer i kläm mellan Jackie Boy och Shellie. Allting leder till att den lilla "oasen" i Sin City, Old Town. Polisen har nämligen haft vapenvila med Old Towns horor. Reglerna är sådana att allt som händer där tar dem själva hand om. Men efter att Jackie Boy tar en biltur där så kommer allt han gör att få konsekvenser...
Sist men inte minst får vi följa Hartigan. En gammal polis med hjärtproblem som gör allt för att rädda Nancy ifrån senatorns pedofila barn Rourke Jr. / Yellow Bastard. Hartigan hamnar i fängelse oskyldigt dömd men slutar inte kämpa för Nancy.
::PERSONLIG KOMMENTAR::
Detta är en film som alla MÅSTE se. Vad jag tror kommer detta o bli en klassiker som människor kommer att se om 10-20 år.
Om ni sett det redan men tycker inte om den eller tror att ni är dumma som inte fattar något av den så se den en gång till. Då sitter de flesta pusselbitarna på plats. Har sett den två gånger nu, men än sitter inte allting på plats. Hur som helst älskade jag filmen 2a gången mycket mer än jag gjorde första gången.
TVEKA INTE - SE DEN!
jättebra film enligt mig, fick 4,5, gillar specielt den sista delen mest med bruce willis i fokus
[quote="Pappenheimer":15blxouf]dom koncentrerar sig lite väl mycket på att filmen ska vara annorlunda [/quote:15blxouf]
Det är just det som är felet tycker jag.
Det är just det som är felet tycker jag.
jo jag kan förstå att många inte tycker om den här filmen, den ÄR ju annorlunda, det är just därför JAG tycker om den, den är som en serietidning fast på film...vilket är den enda film ja vet som är så, Batman, spidey och superman filmerna mfl handlar ju om serietidnings världar och karaktärer men dom liknar ändå vanliga filmer, så de e ju klart att många inte kommer tycka om filmer som sin city.....den e ju mycket annorlunda.
Gav den en fyra. Den varr bra, trots att den var svartvit på många ställen, men det är väl vitsen med hela filmen.
6342 inlägg
Den är väl svartvit hela tiden, bortsett från enstaka detaljer som kan vara i färg?
Saknas
för
Inga inlägg
Ja, det är bara en scen som är helt i färg och det är när Marv kommer in på... vadfan heter klubben... Kadie's?
Saknas
för
Inga inlägg
Att ha sett den här bio är bara för bra för att va sant. Fan vad jag njöt!
[quote="Dent, Harvey Dent":1gdm4l7q]jo jag kan förstå att många inte tycker om den här filmen, den ÄR ju annorlunda, det är just därför JAG tycker om den, den är som en serietidning fast på film...vilket är den enda film ja vet som är så, Batman, spidey och superman filmerna mfl handlar ju om serietidnings världar och karaktärer men dom liknar ändå vanliga filmer, så de e ju klart att många inte kommer tycka om filmer som sin city.....den e ju mycket annorlunda.[/quote:1gdm4l7q]
The Crow är ju en rätt udda serietidningsfilm med mycket seriekänsla iofs.
The Crow är ju en rätt udda serietidningsfilm med mycket seriekänsla iofs.