EXKLUSIVT

Skribent

MovieZine

13 februari 2019 | 15:00

"Alita"-producenten sätter karaktärerna före teknologin

Vi pratar med Jon Landau om teknologin som möjliggjorde ”Alita: Battle Angel”, hans samarbete med James Cameron och varför filmen dröjde i 20 år.
Producenten Jon Landau har stått vid James Camerons sida sedan ”Titanic” år 1997. De har jobbat på storfilmen ”Avatar” och den bioaktuella ”Alita: Battle Angel”, som fick lämnas över till Robert Rodriguez att regissera. MovieZines Gunnar Rehlin träffade Landau för att höra mer om det givande samarbetet och hur han ser på deras tekniskt banbrytande filmer.

Hur jobbar du och James Cameron? Spånar ni fram idéer ihop?

- Det är olika från projekt till projekt. En film som ”Avatar” kommer från Jims idé, och vi samarbetar därefter. På en film som ”Alita” hade Jim ett ansvar gentemot ”Avatar” som vi utvecklade samtidigt. Vi fick liksom dela upp oss, Jim var en del av ”Alita” i de kritiska ögonblicken, och det var toppen att ha ett par nya ögon eftersom jag jobbade med den hela dagarna. I vår relation får jag ibland vara djävulen i hans öra och ibland ängeln.

Det måste vara spännande att jobba som producent på filmer som ”Alita”, och få använda ny teknologi som tillåter saker som var omöjliga för bara fem år sen.

- Det som är så spännande med teknologin idag, är att den öppnar dörrar och låter oss berätta historier som inte kunde ha berättats förr, och på ett sätt som inte gick förr. Vi ser oss själva som kraften som driver teknologin framåt. Historierna måste driva teknologin framåt. Man skapar inte historier för att teknologin finns.

Det här projektet har väl varit på gång i tjugo år?

- Vi upptäckte projektet via Guillermo del Toro år 1999. Vi utvecklade ett manus, men ”Avatar” kom i vägen så Jim kunde inte regissera filmen. Vi tog tid på oss för att hitta rätt person att ta över den. Folk frågar om vi är glada att vi väntade på teknologin. Jag är mest glad att vi väntade för att vi hittade Rosa Salazar. Rosa förkroppsligar rollfiguren. Oavsett vad man gör med teknologin eller hur storskalig filmen än är, så kretsar filmerna kring sina karaktärer.
 
 
Hennes prestation är väldigt rörande. Man ser mänsklighet bakom hennes CGI-animerade ansikte.

- CGI-ansiktet är 2000-talets version av mask och smink. Det är fortfarande Rosas prestation, precis som när Marlon Brando är Gudfadern. Men Rosa tog med sig en sårbarhet, något som gör karaktären tillgänglig för publiken.

Robert Rodriguez är känd för billiga, väldigt våldsamma filmer som ofta är väldigt bra. i ”Alita” är det också mycket våld men mellan cyborgs.

- Jag tror vi gör våld på ett fantasy-vis. Vi gör det mot cyborgs, inte så mycket mot människor. För mig handlade det mer om att skapa väldigt intensiva actionscener, och bara antyda om våldet. Om man bryter ner det finns det väldigt lite ”våld”. Det finns inga mänskliga vapen… Det är en annan slags action som gör att det känns våldsamt.

För hade de varit människor, hade filmen blivit barnförbjuden.

- Vi var väldigt medvetna om det. Så när en cyborg skadas är det inte rött blod utan blått. Det är en annan slags science fiction-känsla över det. Jag tror att publik, speciellt yngre publik, inte ser det som verklighet utan som fantasi. De ser inte Jurassic Park som en läskig plats utan en fascinerande plats. Så när man skapar Järnstaden och det är en värld som inte är deras värld, så ger det oss mer frihet.
 
 
”Alita: Battle Angel” går nu på bio.
| 13 februari 2019 15:00 |