Med filmer som ”Armageddon” (1998) och ”The Bourne Identity” (2002) bakom sig blev Tony Gilroy en av Hollywoods mest framgångsrika manusförfattare. År 2016 fick han kliva in i Star Wars universum som en räddande hand när prequelfilmen ”Rogue One” behövde manushjälp. Fansens kärlek till den fristående rebellhistorien ledde så småningom till att Gilroy fick Disneys förtroende att utveckla en ny streamingserie om Cassian Andor (spelad av Diego Luna).
Inför premiären på Disney+ fick MovieZine en pratstund med Gilroy om utmaningarna, fansens enorma passion, Stellan Skarsgårds mystiska roll och hur man håller Star Wars jordnära.
Hur annorlunda var ditt arbete på filmen ”Rogue One” jämfört med serien ”Andor”?
- Det var två helt olika jobb. Jag kom in på ”Rogue One” som en slags manusdoktor, för att hjälpa dem fixa problem som de hade. Det är ett väldigt specifikt uppdrag. Men att göra en serie på 12 eller 24 avsnitt var chockerande nytt för mig. Hela mitt liv har kretsat kring manus på 130 sidor. Alla manusförfattare kommer säga att det kräver en viss disciplin; det ska vara rappt och händelserikt.
- Att ta det man lärt sig och överföra till en berättelse på 700 sidor, när man har så mycket utrymme - vad ska man göra av det? Kreativt sett var det spännande och skrämmande. Det var så främmande för mig, och helt fantastiskt.
Det är en historia om revolution och revolutionärer. Såg du någon koppling till vad som händer i världen just nu?
- Många har frågat om förhållandet mellan det nuvarande politiska kaoset i världen och den här tv-serien. För att vara ärlig, att göra en serie i den här miljön gör att jag kan använda mig av allt som skett i världshistorien. Alla tror att vi lever i en speciell tid. Det gör vi inte. Vi är inte så speciella. Kolonisation, rasism, slaveri… det har hänt massor genom historien. När jag jobbar med fantasy eller science fiction så kan jag hämta inspiration från vilken tidsepok jag vill.
Berätta mer om Stellan Skarsgårds mystiska karaktär. Och vad gjorde honom rätt för rollen?
- Wow, det vad en av de första karaktärerna jag skrev. Stellan spelar Luthen Real, en superviktig karaktär som vi inte sett förut men som varit betydelsefull för Star Wars-rebellerna. Han måste vara tuff, farlig, briljant, paranoid… så många olika saker. Och listan på tänkbara skådespelare var kort. När jag började prata med Stellan insåg jag hur smart och rolig han var. Helt otrolig. Inte bara fångade han karaktären så som jag föreställde mig honom, när jag väl kunde skriva specifikt åt honom gjorde han rollen till sin egen. Och det är omöjligt att tänka sig någon annan i den rollen nu.
- Det är en enorm roll och ni kommer bli fascinerade av att se vart det hela är på väg, säger Gilroy.
En känd replik från George Lucas lyder: ”Faster, more intense”. I de första avsnitten ser vi ett något lugnare tempo med fokus på dialog och karaktärer. Var det medvetet?
- Vi målar på en större duk än en film. Men jag måste säga att jag aldrig vill tappa det ”intensiva”. Jag har länge skrivit inom strikta ramar. Filmer på två timmar lär en hur man skriver intensivt. Jag växte upp som manusförfattare på 80-talet och på den tiden gällde det att vara rapp och kvick i varje scen. Det var lärorikt. Men det är inte så man skapar bra dialog. Jag hoppas dock att serien är intensiv.
Du var inte ett stort Star Wars-fan innan ”Rogue One”, läste jag. Är det enklare för dig att berätta din historia när du inte känner till varje hörn av detta universum?
- När jag kom in på ”Rogue One” kände jag inte till mycket. Det jag behövde veta fick jag lära mig. Men nu har jag varit involverad i Star Wars länge, 7-10 år, så jag vet en hel del vid den här tidpunkten. Men allt jag egentligen behöver känna till är en väldigt specifik femårsperiod, åren fram till ”Rogue One”. Jag vet allt som hände där, jag känner till canon. Jag behöver inte fördjupa mig i allting kring ”Star Wars”. Vi har många på Lucasfilm, där finns en hel division som håller koll på varenda serie och ser till att man håller sig på rätt spår.
Vilka ingredienser finns det som gör Star Wars till Star Wars?
- Jag tänker inte på det viset alls. Jag ser vanliga människor, jag ser karaktärer, jag ser familjer, jag ser fiender. Det är precis som vilket annat projekt som helst. Det ska kännas realistiskt, och det ska såklart passa in i Star Wars universum. Det finns uppenbara skillnader. Istället för att resa från Miami till Paris reser vi mellan olika planeter.
- Den stora skillnaden, och det som gör detta så ofantligt mycket svårare, är att vi måste designa allt. Och det påverkar manusprocessen. Tänk på vilken miljö som helst. En skolbuss, ett bibliotek, en bodega. Allt som är nytt för Star Wars måste designas och tänkas igenom. Vad skulle folk köpa, vad äter folk? Vi är så jordnära i den här serien så vi måste ställa oss alla de här frågorna.
Vad var det svåraste för er att designa?
- Hela Coruscant var riktigt svårt och krävande. Vi var så nervösa. Det finns lite historia så folk vet hur det ska se ut. Arkitekturen har definierats förr, så vi visste vad vi måste göra. Men det är väldigt dyrt och väldigt svårt att göra.
- Min favoritgrej var ISP-miljöerna. Deras konferensrum, deras uniformer med mera. Det är en stor del av vår serie och det händer en del rätt stora grejer där inom kort. Nu ska jag inte spoila för mycket… Vi kommer besöka många platser på Coruscant, men jag älskar hela den världen hos ISP. Det är jag väldigt stolt över. Jag är förbluffad över vad våra designers har åstadkommit.
När du jobbar på Star Wars jobbar du med en franchise som många fans har starka känslor för och åsikter kring. Vissa vill ha sina cameoroller, andra tycker det blir för mycket. De vill se något nytt, men de vill också se något välbekant. Hur mycket tänker du på fansen när du skapar en serie som ”Andor”? Och oroar du dig för deras mottagande?
- Det där kan jag slå på och av. Nu är jag intresserad av att höra hur den tas emot. Men jag ska säga att den passionen som publiken har… De människor som varit med i 40 år och har brytt sig så länge, de är passionerade och det är fantastiskt. Det är de som låter oss göra serien. Utan dem, och utan Disneys förtroende för den här solida publiken, hade vi inte vågat satsa. Nu försöker vi att dra in helt ny publik också. Deras makar eller fruar eller chefer. Folk som inte brytt sig om Star Wars. Klart man vill fånga dem också. Men kärnan är att göra de inbitna fansen nöjda.
- Vi kan såklart inte göra alla nöjda. Det är en tuff publik att tillfredsställa. Men jag kan lova er att det finns inget cyniskt med vad vi gör. Vi tar detta på extremt allvar. Vi tar karaktärerna och canon på allvar. Allt ni älskar, det tror vi på och det vill vi fördjupa. Vi hoppas folk kommer med oss på den här resan. Vi hoppas att de som är skeptiska eller oroliga, kan vara flexibla nog att chansa och se vad vi har gjort.
”Andor” finns nu att streama på Disney+ där ett nytt avsnitt släpps varje onsdag.