Intervju

Skribent

MovieZine

28 augusti 2022 | 15:30

"Det blir väldigt svårt att nå samma framgångar som Game of Thrones"

Hur mycket är George R.R. Martin inblandad i ”House of the Dragon”? Och hur känns det att gå i ”Game of Thrones” fotspår? Vi frågade seriens showrunner Ryan Condal.
Ryan Condal har ett tufft jobb framför sig. Det gäller inte bara att bygga en helt ny serie som tar vid efter fenomenet ”Game of Thrones”, men också att tillfredsställa de fans som kan ha känt sig besvikna efter hur den förra serien slutade. Tillsammans med Miguel Sapochnik (regissören bakom några av de mest hyllade ”GOT”-avsnitten) är han showrunner på ”House of The Dragon”, som nyss debuterade på HBO Max till rekordhöga tittarsiffror.
 
MovieZine träffade Ryan Condal under ett pressevent i Amsterdam där vi bland annat frågade hur många säsonger han tror att han behöver när George R.R. Martins bok ”Eld & blod: historien om huset Targaryen” adapteras till serie.
 
Till skillnad från ”Game of Thrones”, som började filmatisera en ofärdig boksvit, så adapterar du en bok där historien redan har en början och ett slut. Hur många säsonger tror du att du behöver för att berätta den?
 
- Så många som krävs. Utmaningen med ”House of the Dragon” är… Boken skildrar en del av en 300-årig dynasti. Frågan som kom upp i början är en vi ska brottas med i slutet. Den första debatten vi hade med George var, var sätter man punkt för historien? Hur mycket behöver vi veta? Vi har 200 år av historia framför oss. Var ska vi avsluta kapitlet? Vi har en idé, men vi vet inte hur lång väg vi behöver på oss för att berätta den historien vi vill berätta och göra den rättvisa.
 
- Utmaningen med varje tv-serie är att alltid avsluta precis innan folk tröttnar, tillägger Condal. Det gäller att sluta när man är på topp och lämna publiken med ett mersmak. Men också att hitta ett tillfredsställande sätt att avsluta berättelsen. Jag kan inte ännu svara på när det blir, inte förrän vi kommit längre in i serien.
 
 
Hur ofta pratade du med George RR Martin och hur såg de samtalen ut?
 
- Vi pratade jämt. Vi smsade fram och tillbaka hela tiden. Vi försökte pratas vid på telefon iallafall en gång i månaden. Ibland skickade han bara roliga artiklar, inte alltid relaterade till serien. Ja, han skickade memes också (skratt). Jag kunde alltid fråga honom saker och bolla med honom. Det var trevligt att ha den möjligheten. Han svarade snabbt, för han bryr sig verkligen om detta. Han gillar att veta vad som händer och vi delade gärna med oss.
 
Var det någon förändring som han inte gick med på?
 
- Boken är ju så att säga en ”fejk-historiebok” så en del saker var vi tvungna att uppfinna eller förklara. Det fanns saker som han inte nödvändigtvis behövde fundera ut när han skrev boken. Så ibland ville vi fylla luckorna tillsammans. Ibland har han en väldigt exakt idé som inte ens nämns i boken, men han vet hur det ska vara. Andra gånger finns det en antydan i boken, och han säger ”jag hade inte riktigt tänkt igenom det”. Det kan väcka en diskussion. Men han är respektfull mot Miguel och mig. Han förstår att tv är ett annat medium än bok, och han är glad så länge han vet att vi tänker igenom det vi gör.
 
 
Vad ar varit den stora utmaningen när ni behöver fylla i luckorna i boken?
 
- Ett bra exempel såg ni redan i piloten. Vi vet att kung Viserys väljer att ersätta sin bror Daemon som tronarvinge. Istället väljer han sin dotter Rhaneyra. Historien berättar oss det. Det intressanta för oss som dramatiker är, vilka är de små ögonblick som leder fram till det? Det gör dramat intressant. Samtalen som sker i det tysta. Små vändningar, schackpjäser som flyttas bakom kulisserna, som leder fram till de stora ögonblicken i historien.
 
Efter ”Game of Thrones” insåg många studios och bolagschefer att publiken gillar och förstår fantasy. Hjälpte det dig kanske att bli modigare med vissa scener? Mer drakar eller fantasyinslag, sådant som ”GOT” inte hade privilegiet att göra från början?
 
- Det går en miljon episka serier på tv nu eftersom alla vill ha egen ”GOT”. De bevisade att det finns en stor global publik för fantasygenren. Fördelen är att man inte behöver förklara allting lika mycket. Vår pilot till exempel skulle vara ett annat avsnitt om ”GOT” inte fanns. De har redan etablerat mycket av den här världen, hur mekaniken fungerar, och intuitivt accepterar tittarna en hel del. Vi vet att vi kan lita på vår publik. Vi vet att de hänger med. Och det är en enorm fördel!
 
 
”Game of Thrones” banade vägen för er, men den släpptes också i ett annat medielandskap. Tror du att det ens är möjligt att nå samma blockbuster-status i dagens läge?
 
- Det har såklart blivit mycket svårare. Det finns så många fler serier och streamingtjänster idag än 2011 när originalserien började sändas. Det var en unik händelse, ett fenomen som man får uppleva en gång per livstid - jag vet inte om det kan hända igen, med denna serie eller någon annan. Vi kan inte jämföra våra framgångar med ”GOT”. Vad är framgång i dagens medielandskap? Man kan inte fånga blixten två gånger.
 
Nya avsnitt av "House of the Dragon" släpps på måndagar på HBO Max.
| 28 augusti 2022 15:30 |