I höst släpps det senaste spelet av Supermassive Games, "The Dark Pictures: The Devil in Me". Den här gången får vi följa ett tv-team som får ett mystiskt samtal av en man som lovar en rundtur på ett rekonstruerat mordslott av den verkliga amerikanska seriemördaren H. H. Holmes som levde på 1800-talet, en idé som de tror kan rädda deras tv-show.
Du spelar bland annat som Kate Wilder (Oscarsnominerade Jessie Buckley, "I'm Thinking of Ending Things"), som besöker det märkliga hotellet – som snabbt förvandlas till en livsfarlig fälla.
MovieZine har pratat med spelets regissör, Tom Heaton, om hur man lyckas fortsätta skrämma sin publik och vad vi kan förvänta oss av "The Devil in Me".
Efter att ha gjort "Until Dawn", tre spel i "The Dark Pictures"-serien och nyligen "The Quarry" – hur gör ni för att lyckas fortsätta skrämma spelarna?
- "The Dark Pictures Anthology" har alltid handlat om att utforska olika genrer av skräck. Tanken är att varje spel ska skilja sig markant från det förra. "House of Ashes" handlade om vampyrer i öknen och var väldigt övernaturligt, medan "The Devil in Me" utspelar sig i ett isolerat hotell i en mer realistisk värld.
- Att arbeta med olika genrer tror jag är till stor hjälp. Olika genrer har olika regler och sätt att berätta en historia på. Vi är väl medvetna om vad som har gjorts i tidigare spel och försöker undvika att upprepa oss.
Spelet kretsar mycket kring den verkliga seriemördaren H.H. Holmes, som byggde ett slott i Chicago i slutet av 1800-talet där han erkände att han mördat 26 personer i innan han till slut hängdes för sina dåd.
Händelsen blev en stor nyhet i dagstidningarna, speciellt efter att en tidning tog sig in i huset. I mardrömshuset hittade korridorer som inte gick någonstans, väggar som rörde sig, förseglade rum utan fönster eller dörrar och rum med gasledningar. Även falluckor som ledde till källare där man tror att Holmes styckade upp kropparna och gjorde rent skeletten med syrabad för att sälja till sjukhus.
- Allt det här är sant, men det finns också mycket mytologi och legender kring det. När han väl insåg att han skulle hängas verkar det som att han ville att legenden om honom skulle bli så hemsk som möjligt. Hur mycket som är sant eller påhittat vet man inte, men det är en fantastisk berättelse att bygga ett spel kring.
Tom Heaton berättar att en av de andra stora inspirationskällorna är "Saw"-filmerna, som också kretsar kring människor som är fångade på fruktansvärda platser av en mördare. Även slasherfilmer som "Alla helgons blodiga natt" och "Fredagen den 13:e".
- Det är den typen av skräck jag föredrar, där det finns en hänsynslös mördare som förföljer dig långsamt. Vi är även inspirerade av "The Shining", som också utspelas på ett hotell. De gjorde ett fantastiskt imponerande jobb med att skapa en ondskefull byggnad i den.
Hur var Jessie Buckley att arbeta med?
- På första repetitionen berättade hon faktiskt att hon aldrig har spelat tv-spel i hela sitt liv, vilket inte är ett så stort problem. Senare sa hon "jag har faktiskt aldrig sett en skräckfilm heller". Det var helt utanför vad hon är van med och jag tror att det var en av anledningarna till att hon ville ha rollen. Det var en utmaning för henne.
- Att spela in ett spel är inte som tv, teater eller film. Det finns likheter, men det är samtidigt väldigt annorlunda. Du måste ha saker på ditt huvud och det finns inte riktigt några kulisser, utan du måste låtsas att det finns en vägg eller ett bord. Det går också mycket snabbare än andra medier. Hon gav dock allt och det visade sig att hon är fantastisk i skräck. Efter vårt spel har hon varit med i "Men" av Alex Garland, där hon är fantastisk och det syns att hon har en naturlig talang för det. Hon är riktigt bra på att skildra utsatta kvinnor. Hon förstod sin uppgift direkt och väckte karaktären Kate i vårt spel till liv.
I samband med att "Man of Medan" släpptes sa du till oss i en intervju att spelet har 69 olika sätt att dö på. Hur många finns i "The Devil in Me"?
- Jag pratar inte om det längre, för det förvirrar bara folk. Något jag kan säga är att det du gör i spelet kan påverka slutet väldigt stort och vad som händer med karaktärerna.
Hur kommer man på alla hemska dödscener i ett spel som det här?
- Det låter kanske konstigt, men det är bara en del av jobbet. När man jobbar med skräckspel blir man ganska avtrubbad. Jag brukade bli livrädd när jag såg skräckfilmer förut och hade en väldigt låg tolerans för splatter, men den är högre nu. När vi sitter och spånar hur karaktärerna ska dö, går det ganska lätt numera. När en karaktär dör i skräck räcker det inte heller med att den blir skjuten eller knivmördad, utan det måste vara något mer än så. Det måste kännas uppbyggt, betydelsefullt och originellt.
Hur många fler spel blir det i "The Dark Pictures"-serien?
- Det finns inga gränser, egentligen. Så länge de tas emot väl och folk vill spela dem kommer vi förmodligen att fortsätta göra dem. Vi har alltid pratat om att göra minst 8 spel och vi är på gång med säsong 2, som jag inte kan prata om ännu. Den kommer och det ska bli väldigt spännande. Vi har identifierat över 39 olika undergenrer av skräck, vet hur man gör de här spelen och har hittat en publik.
"The Dark Pictures: The Devil in Me" släpps den 18 november till Playstation, Xbox och PC.
Vilket spel i "The Dark Pictures"-serien har du tyckt om mest? Ser du fram emot "The Devil in Me"?