EXKLUSIVT

Skribent

Alexander Kardelo

17 april 2016 | 18:00

Duncan Jones rustar för krig

"Warcraft"-regissören: "De flesta spelfilmatiseringar är skit".
Det är ett stort ansvar som vilar på regissören Duncan Jones axlar. Han ska öppna upp Warcraft-världen med dess mångåriga historia för biopubliken för första gången. När jag träffar honom på inspelningen av ”Warcraft - The Beginning” våren 2014 pratar han om den ofrånkomliga jämförelsen med ”Sagan om Ringen”, en annan storslagen fantasy-franchise med bred fanskara. Själv har han tittat på westerns för att hitta den rätta tonen. 

Duncan Jones debuterade med indierullen ”Moon” och följde upp den med en något mer påkostad ”Source Code”. Jag möter en otroligt ödmjuk kille med stort leende. Duncan, som kommer raka vägen in från en lyckad tagning, är som ett storögt barn i en häftig sandlåda. En sandlåda som råkar kosta 100 miljoner dollar.

Hur hanterar du att leda så många människor?

- Det enda sättet är att omge sig med bra folk. Jag har verkligen ett otroligt bra team runt omkring mig. Från Pete Whyte som är vår förste regiassistent till Gavin Bocquet som är produktionsdesigner och Simon Duggan, vår fotograf. Jag kan fortsätta hur länge som helst. Alla de har stor erfarenhet av stora filmproduktioner, och de är alla lika vänliga personligheter som jag själv. Vi försöker vara lugna, vi försöker ta oss an allt logiskt, och det har varit ett nöje att jobba med dem.

Börja från början. Hur kom det sig att du fick regissera ”Warcraft”? Sökte du själv upp projektet eller blev du tillfrågad?

- När jag blev intresserad så höll jag fortfarande på med ”Source Code”. Jag spelar själv mycket tv-spel och har lirat ”Warcraft” en hel del. Det var ett projekt där jag tänkte att om jag någon gång ska hoppa in i en stor studiofilm, så vill jag känna att jag har något nytt att tillföra. Science fiction har gått riktigt bra på sistone, men som en genre har fantasy bara en enda stor franchise just nu och det är Peter Jacksons verk. Jag tror att det finns utrymme för mer än en. Med en annan approach, en annan estetik och ton, så finns det utrymme i genren.

4f147b3618a0419ee962149706a744bf duncanjones
Duncan Jones går igenom en scen med Travis Fimmel.

- Med min bakgrund som gamer och ”Warcraft”-fan kände jag att det finns något jag kan göra här. Det blir väldigt annorlunda mot ”Sagan om Ringen”. En anledning till det är att ”Sagan om Ringen”-filmerna handlar om gott vs ont, där människorna är de goda och monstren är skurkar. Jag ville berätta en krigshistoria på ett modernt sätt, där man visar att båda sidorna av konflikten kan ha rätt, men att det inte finns någon lösning på konflikten. Det är vad ”Warcraft” handlar om.

Vem var din karaktär när du lirade ”Warcraft”?

- Jag spelar alltid som krigare, men på båda sidorna. Jag har spelat som människokrigare och som orch-krigare.

Har du pratat med Peter Jackson?

- Nej, jag har inte haft det nöjet. Jag hoppas! Han kanske får möjlighet att se vår film när den är klar. Jag skulle såklart gärna prata med honom, jag är privilegierad som får möjligheten att göra en film av den här skalan. Men när det handlar om att förstå teknologin och världsbyggandet finns det inte många regissörer som har klarat det. Om och när jag får chansen att prata med andra filmskapare som gjort det, skulle det vara intressant att jämföra anteckningar.

Ni är en väldigt liten grupp…

- Haha, ja, och det är rätt spännande. Såna här filmer görs inte så ofta. När det väl händer så får man ett stort ansvar att försöka leverera något speciellt. Det är vad vi försöker göra här, och jag hoppas att vi är på rätt spår.



Warcraft är ett enormt universum. Hur valde du ut vad du skulle använda?

- Helt rätt, det är enormt. På Blizzard har de arbetat med den här världen i nästan tjugo år. Warcraft var från början ett strategispel anpassat för en spelare. Mycket senare utvecklades det till ”World of Warcraft”, ett massivt onlinespel där så många människor samlas. De skapade en slags fantasy-lore som bara blev större när det öppnades upp för multiplayer-spel. Folk kan ha sina egna individuella äventyr och behöver inte alla göra samma sak. 

- Det finns ett helt bibliotek av historier. Från min sida är det ett stort ansvar när man ska försöka berätta historien som film: att hedra den lore som har etablerats, men samtidigt går vi rätt långt tillbaka för att berätta ursprungshistorien om när orcherna först mötte människorna. Det är på många sätt en enklare tid än var spelet befinner sig nu. Tillbaka till origin-berättelsen när de två raserna möts. Men vi jobbade hand i hand med Blizzard för att hålla oss inom ramarna för den värld de har byggt.

Är du själv sugen på en cameo i filmen?

- Jag gör mig inte bra framför kameran, nej. Det här med intervjuer är tillräckligt jobbigt för mig, haha.

Skådespelarna har redan skrivit på för uppföljare. Vad känner du personligen, vill du göra som Peter Jackson och regissera alla filmerna? Eller blir det mer som ”Harry Potter” med nya regissörer? 

- Jag tycker att jag har fått en unik och otrolig upplevelse med den här filmen. Jag är stolt över vad vi har gjort. Om jag får till filmen så som jag vill ha den, och folk som står bakom den känner att jag har gjort rätt sak, så skulle jag gärna ta historien vidare. Åtminstone ett steg till. 

Det måste kännas som att filmen tar upp en stor del av ditt liv, mycket mer än något annat du har gjort?

- Visst är det så. Vi känner att vi bygger något här, vi lägger grunden för mer. Jag försöker att göra en film som står på egna ben. Först och främst för en publik som inte känner till spelet, den ska fungera för en bred publik. Men jag vill också skapa grunden för en värld där det finns originella och intressanta sätt att utveckla historien bortom den här filmen. Med så mycket underlag hoppas jag att det lönar sig längre fram i andra filmer, om vi får chansen.



De flesta spelfilmatiseringar är ju rätt dåliga.

- De är skit! De allra flesta. 

Gör du den första som blir bra?

- Jag vet inte. Jag tror att vi gör det. Jag tror på att vi lägger ner tid och ansträngningar för att få till den rätt. Vi har en otrolig chans här genom att jobba nära Blizzard. Men oavsett genre, oavsett om den bygger på ett spel eller inte, så gör jag en krigsfilm som skildrar båda sidorna av en konflikt. En film med riktiga känslor och verkliga karaktärer på båda sidorna. Och sådana filmer ser jag inte så ofta. Jag tror inte de görs så ofta. Normalt sett presenterar man en hjälte, och sen är det han mot världen. Här vill vi verkligen dela publikens lojalitet mellan de två sidorna. 

- Jag skulle älska om folk kommer ut ur bion och några önskar att orcherna hade lyckats, medan andra höll på människorna. Det är så filmen är uppbyggd och förhoppningsvis kommer det att bli tydligt.

Har du med några referenser till andra krigsfilmer i ”Warcraft”?

- Det är några filmer, men inte nödvändigtvis krigsfilmer. Ingenting som ligger tillräckligt nära och kan jämföras. Jag har några drag av western. Man kan upptäcka mycket av Sergio Leone i filmen. När jag pitchade in min idé till Blizzard och Legendary, om hur jag hade velat göra en ”Warcraft”-film, så pratade jag mycket om ”Once Upon a Time in the West”. Det kanske inte låter vettigt nu men det blir logiskt när du ser filmen. Den är storslagen, och återigen - man är engagerad i de unika karaktärerna och hur de går samman. På så sätt känns även ”Warcraft” som en western. 

Det känns typiskt för Sergio Leone att följa båda sidor.

- Ja, och samma sak här med våra hjältar. De är män som har stött på problem, men samtidigt tror jag att man förstår dem och vad de försöker åstadkomma.



”Warcraft” har en del kända spelare, som Neve Campbell och Mila Kunis. Har du funderat på att kontakta dem? 

- Vi har en del gamers i rollistan. Det är otroligt kul att se hur stor den potentiella publiken är med tanke på hur populära spelen är. Oavsett om man spelar nu eller inte, är det många som någon gång har provat ”Warcraft”. Det borde göra intresset rätt stort hos en stor del av världen. Men som sagt, vi har gjort en film som är fristående och inte kräver några förkunskaper. Det måste vara så. Jag tror verkligen att vi har en unik film, även utan spelkopplingen. Den typen av krigshistoria är ovanlig. 

Många fans diskuterar filmen flitigt online, läser du något av det?

- Jag försöker att låta bli! Det är alltid svårt. Jag använder ju internet. Jag försöker ta Twitter-pauser för annars hade jag hängt där jämt. Men jag vet att det finns mycket förväntningar, nyfikenhet och ångest inför filmen.

- För många fans är det bara en lättnad att den äntligen kommer att bli av, eftersom den har varit så omtalad länge. Men jag gör mitt bästa att göra en film som är respektfull mot det som fansen bryr sig om. Jag är omringad av människor här, från Bill Westerhoffer till Rob Kazinsky som spelar spelet och ser till att jag håller mig till inte svävar iväg. Samtidigt som vi gör en film som står på sina egna ben.

Efter att ha jobbat med mindre filmer som ”Moon” och ”Source Code”, hur känns det när du ser dig omkring och ser alla kostymer och miljöer…?

- Det galna är att oavsett filmens budget så måste man alltid kompromissa. Det blir bara större kompromisser med en större film. Dina ambitioner är alltid på topp! Man vill göra mer och mer, men resurserna räcker inte till. 

- Men det är otroligt att komma in på en sådan här inspelning. Som barn har jag fått chansen att se en del fantastiska inspelningsplatser som ”Labyrinth”, och jag älskade tanken på filmskapande och allt man kunde göra. Att komma in i en sån här miljö, det är vad man drömmer om när man gör film. Att få den här chansen.


"Warcraft: The Beginning" får svensk biopremiär 27 maj.
| 17 april 2016 18:00 |