Senare i år kommer skräckspelet "House of Ashes" att lanseras. Spelet är den tredje delen i Supermassive Games "The Dark Pictures"- antologi. En serie spel som var och ett bjuder på en helt ny, hårresande berättelse. MovieZine fick till en intervju med producenten Dan Mcdonald tidigare i veckan, där det bland annat snackades om eventuella svårigheter med att utveckla spel, inspirationskällor och lite mer om spelets berättelse.
Vad är det svåraste med att utveckla spel som era?
-Vi bestämde oss ganska tidigt för att vi ville skapa multiplayer-spel som skulle erbjuda stora valmöjligheter för spelarna. Och det är självklart en stor utmaning. Ända sedan "Until Dawn" släpptes har vi verkligen pushat gränserna för att förbättra spelupplevelsen och leverera berättelser med flera lager.
-Vi vill inte göra våra fans besvikna. Alla våra spel har ju flera möjliga slut som oftast skiljer sig ganska mycket från varandra. Vi vill ju att samtliga av dem ska kännas meningsfulla och vara packade med intressanta detaljer. Vi vill att alla spelare ska få känna sig delaktiga och tillfredsställda i jakten på svar.
-Karaktärernas öden ligger ju i spelarnas händer. Och när det kommer till att behöva fatta ett beslut ska det inte bara handla om att välja mellan ett val som är bra, och ett annat som är dåligt. Vi vill att valen som man tvingas till att fatta ska kännas verkliga och meningsfulla. Det är en utmaning.
Händelserna i "House of Ashes" kommer utspela sig i Irak någon gång i början av 2000-talet. Men som jag har förstått det kommer historien sträcka sig långt bak i tiden. Till legenden om Naram-sin och forntidens Mesopotamien. Vad var det som lockade er till just denna tid och plats?
- Vi hade redan kommit fram till vad för typ av hot vi ville att karaktärerna skulle möta i "House of Ashes". Och när det väl var bestämt - började spelets regissör (Will Doyle) söka efter en lämplig plats som vår berättelse kunde utspela sig på. Han har jobbat med detta spel i över fyra års tid nu, och han har gjort tonvis med research för att hitta en passande plats. Och det blev Mesopotamien.
- Desto mer research han gjorde, desto fler trådar kunde sammanlänkas med den berättelse som vi ville förmedla. Vilket var väldigt kul. Alla våra spel har ju en viss koppling till verkliga händelser. Vi vill ju att våra spelare ska bli nyfikna och börja söka efter information själva.
I era tidigare spel har vi fått styra över “helt vanliga människor”. Men i "House of Ashes" kommer vi att få spela som elitsoldater med avancerade skjutvapen i nävarna. Kommer detta att vara till någon hjälp för karaktärerna?
- Både ja och nej skulle jag nog vilja säga. Självklart är ett vapen någonting som stärker en karaktär, men många gånger handlar våra spel om att fly från fara istället för att försvara sig. Och även fast dessa soldater är ordentligt tränade för vissa situationer är detta någonting helt annat. Jag ser mig själv som en lugn och sansad kille som kan hantera svåra situationer väl. Men om jag hade hamnat i samma situation som dessa karaktärer kommer göra hade jag sprungit för mitt liv med tårarna sprutandes, oavsett om jag hade haft ett vapen till hands eller ej.
- Någon av dessa karaktärer kanske stannar upp och försöker att försvara sig, men risken är stor att det slutar med död. Dom vet ju inte hur många fiender som finns där nere. Kanske är det bara några stycken, kanske är det hundratals? Deras vapen kanske inte biter på dem? Så visst, det förändrar saker till viss del. Men ett vapen kanske inte är till hjälp alla gånger.
Hur skulle du beskriva relationen mellan de olika karaktärerna i "House of Ashes"?
- Detta skulle jag säga är en av de absolut bästa delarna med “House of Ashes”. Vi har verkligen lyckats skapa en story som rymmer allt. Familj, kärlek, svek och förräderi. Storyn i detta spel är mycket mognare och komplexare än vad den har varit i våra tidigare spel. Bara ett exempel är ju att Rachel (som spelas av Ashley Tisdale) är gift med en av de andra karaktärerna, men att det pågår en annan relation i hemlighet på sidan av. På vilket sätt kommer detta påverka berättelsen längre fram?
- Vi har också soldater som krigar på olika sidor, men som nu måste försöka samarbeta för att övervinna ett ännu större hot. Det går inte att säga vem som är god och vem som är ond här. Jag anser ju till exempel att jag är en god kille i min livsberättelse, men det kanske jag är ensam om att tycka. Människor omkring mig som har andra erfarenheter och åsikter kanske har en helt annan syn på saker och ting. Det är lite av vad vi vill förmedla i “House of Ashes”.
Skulle du kunna berätta lite mer om vad för typ av hot, monster och andra hemskheter som väntar karaktärerna i "House of Ashes"?
- Vi har valt ett hot som är väldigt verkligt denna gång, men jag säger inte att monsterna är verkliga bara för det, hehe. Jag vill inte gå in på detaljer kring hur dessa monster ser ut, hur många de är, eller ifall de har några svagheter. Jag vill ju att det ska bli en överraskning för dig och alla andra som ska spela. Men vi har plockat en del inspiration från filmer som "Alien" och "Predator".
Okej. Spännande! Skulle du säga att “House of Ashes” är ert läskigaste spel hittills?
- Ja, jag skulle nog säga att "House of Ashes" är vårt läskigaste spel hittills. Vi försöker alltid överträffa oss själva på den fronten och jag tycker att vi har lyckats bra. “House of Ashes” kommer verkligen att skilja sig mycket från våra andra titlar. Jag är riktigt nöjd med resultatet. Sen är jag självklart oerhört stolt över våra tidigare spel också och allt arbete som vi har lagt ner på dem.
Det ska ni vara också tycker jag!
- Tack! Jag älskar verkligen att få vara med i hela processen och skapa dessa spel, för att sedan få sitta ner med till exempel dig som jag gör nu och berätta om dem. Jag är så nöjd över det vårt team har lyckats skapa tillsammans.
- Men om vi återgår till skäck. Vi vill ju verkligen bygga upp en obehaglig stämning i våra spel. Det går ju inte att bara köra med jumpscares och liknande hela tiden, då tröttar man ut spelaren. Det bästa är att varva tillfällen då spelarna tror att de är i säkerhet med tillfällen av mörker och fasa. Det biter hårdare.
Vi har ju redan fått se ett och annat bekant ansikte i era tidigare spel. Ni verkar gilla att jobba med kända skådespelare. I "House of Ashes" kommer vi bland annat få se Ashley Tisdale i rollen som Rachel King. Var hon självklar för rollen redan från start?
- Ashley har verkligen gjort en helt fantastisk insats, och vi hade faktiskt just henne i åtanke för rollen i ett ganska tidigt skede. Vi är riktigt glada för att vi fick henne. Om man jämför hennes medverkan i typ "High School Musical" som bjuder på mycket humor är ju detta raka motsatsen. Men hon har som sagt varit helt fantastisk.
- Sedan har vi flera andra skådespelare i "House of Ashes" som också har varit grymma förstås! Vi har ju haft turen att få jobba med otroligt bra skådespelare i alla våra spel. Vi hade Shawn Ashmore i "Man of Medan" och Will Poulter i "Little Hope" som verkligen hjälpte till med att lyfta resten av teamet till helt nya nivåer.
"House of Ashes" är det tredje spelet i denna serie. Är arbetet redan i full gång med nästa spel? Hur ser framtiden ut för “The Dark Picture”-antologin?
- Framtiden ser väldigt ljus ut. Redan nästa vecka börjar vi filma scener till vårt fjärde spel. Manuset är klart och vi har hittat rätt skådespelare. De två sista skrev på papper så sent som idag faktiskt. Jag kan inte gå in på detaljer kring detta spel än, men jag ser verkligen fram emot att få berätta mer om det för dig och alla andra när tiden väl är inne. Sedan har vi ju idéer klara för spel 5,6,7 och 8 redan. Efter det får vi se, men självklart kommer vi inte sluta. Vi vill fortsätta leverera spel en lång tid framöver.
"The Dark Pictures Anthology: House of Ashes" kommer någon gång under 2021 till Xbox Series X|S, Xbox One, Playstation 5, Playstation 4 och PC.
Vad tycker du om de tidigare spelen från ”The Dark Pictures”-antologin? Och vad tror du om kommande "House of Ashes"?