Häromdagen släpptes spelet "Alone in the Dark" av svenska Pieces Interactive ("Magicka 2" och "Titan Quest"), som är en nytolkning av det klassiska skräckspelet med samma namn från 1992.
Här får vi följa privatdetektiverna Emily Hartwood (Jodie Comer) och Edward Hornby (David Harbour) när de beger sig till ett gammalt mentalsjukhus i hopp om att hitta Emilys försvunna farbror, som så klart visar sig vara lättare sagt än gjort när platsen är full av otäcka varelser och annat skrämmande.
Vi på MovieZine gav spelet betyget 4 av 5, med motiveringen att det är "ett välarbetat spel med mycket intelligens och noggrant arbete bakom" och en riktigt skrämmande upplevelse.
MovieZine har fått en exklusiv intervju med spelets kreativa regissör Mikael Hedberg.
Hur var det att förvalta en så klassisk skräckserie som Alone in the Dark?
- Det var förstås väldigt spännande och självklart kände man en del press att hedra originalet, men det var förstås mest kul. Förra året fick jag chans att träffa Frédérick Raynal som är upphovsmannen för originalet och han verkade nöjd med vad vi gjort, så det är förstås väldigt stort för oss.
Utvecklingen av "Alone in the Dark" har pågått i cirka fem år och är det största projektet som den Skövdebaserade utvecklarstudion Pieces Interactive har arbetat med sedan de grundades 2007.
Stötte ni på några utmaningar under utvecklingen?
- Det var många nya saker för teamet att sätta sig in och mycket komma överens om. Lite växtvärk från att teamet blev större, men vi tog oss fram till släppet.
Hur var det att jobba med stora stjärnor som David Harbour och Jodie Comer? Hur kommer det sig att ni ville ha med just de två?
- Det var väldigt spännande. De är ju så välkända att man nästan tycker att man känner dem personligen. Jag tycker det gör våra huvudpersoner mera tillgängliga och lättare att ta till sig. David Harbour var ett enkelt val efter man sett hans prestation i "Stranger Things". Jodie Comer kom som en perfekt balansvikt. Harbour har ju sån stark närvaro att vi behövde någon som kunde väga upp och har man sett Jodie Comer i "Killing Eve" så förstår man att hon inte kommer hamna i underläge.
Vilken är den viktigaste ingrediensen för att göra ett bra skräckspel som skrämmer spelaren?
- Det finns många saker som är viktiga, men jag skulle nog säga att etablera ett grundlager av stämning som är intressant och spännande, men inte lägga för hög puls som grund. Man måste lämna utrymme för spelaren att själv delta och upptäcka skräcken.
"Alone in the Dark" har väldigt blandat mottagande av kritiker. På sajten Metacritic har det ett samlat betyg på 63 av 100.
Vad tänker du kring mottagandet spelet har fått av kritiker?
- Det har varit lite blandat, men jag tycker ändå det verkar som spelet hittat sin publik. Det är ändå en lite ovanlig blandning av äventyr och skräck. Vi är förstås glada över alla som spelar och haft roligt.
Ska du spela "Alone in the Dark"?