Den 18 februari släpps spelet "Avowed" till Xbox Series X/S och PC, som utvecklats av Obsidian Entertainment ("The Outer Worlds", "Pillars of Eternity", "Fallout: New Vegas").
Spelet fick en 4:a i betyg av mig här på MovieZine, då jag kallade det för "ett magiskt och välskrivet rollspelsäventyr" som kan bli det bästa genren har att erbjuda i år.
"Avowed" utspelar sig i världen Eora, som är samma universum vi sett i "Pillars of Eternity". Här spelar vi som ett sändebud från det stora imperiet Aedyr, som får i uppdrag att utforska en mystisk farsot som har drabbat den stora ön Living Lands – som snabbt visar sig ha fler problem än det, som farliga monster och konflikter mellan olika bosättningar.

MovieZine har intervjuat spelets regissör Carrie Patel, som bland annat jobbat på revisionsbyrå och som författare innan hon fick jobb på Obsidian Entertainment.
- Jag växte upp med spel. Jag älskade att utforska nya världar och fastna i interaktiva berättelser. Att få skriva för spel var alltid ett drömjobb. När jag spelade "Mass Effect" och "Deus Ex" insåg jag att det går att göra karriär genom att skriva de här berättelserna. Jag letade upp en lista på de femtio bästa manusförfattarna inom spel på den tiden, kollade upp deras studior och ansökte till de som behövde folk. Jag har jobbat på Obsidian sedan dess, säger hon.
Vilka spel har inspirerat "Avowed" mest?
- "Avowed" lånar framförallt från "Pillars of Eternity"-spelen. De utspelar sig i samma värld och tidslinje, men "Avowed" följer de spelen i tonen och filosofiskt. De blandar fantasirika mysterier med jordnära politiska konflikter för att skapa en värld och en berättelse som är både nyansrik och komplex. Vi har även tagit inspiration från den märkliga svampiga världen i "The Elder Scrolls III: Morrowwind" och fokuset på berättelser om följeslagarna i "Mass Effect 2".
Spelet startade som er tolkning av "The Elder Scrolls"-serien, eller hur?
- Det är en jämförelse som andra har gjort och med tanke på att "Skyrim" har varit det största rollspelet med förstapersonsperspektiv i över tio år är det inte så konstigt att förstå varför. Jag tycker dock att jämförelse förbiser våra styrkor och fokus – som rollspelsdesigner lägger vi stor vikt vid uppdrag och dialogträd för att uppmuntra spelaren till rollspel och innehåll som prioriterar djup framför bredd. I "Avowed" har vi byggt upp världen för att tillåta oss själva att luta oss på de styrkorna.

Hur långt skulle du säga att spelet är?
- Spelaren kan förvänta sig något liknande som i "The Outer Worlds" (20-40 timmar enligt sajten How Long to Beat) – din speltid påverkas mycket av din svårighetsgrad, hur du tar dig an strider och hur mycket du utforskar. Precis som i "The Outer Worlds" tar du dig genom en rad olika öppna zoner med sina egna berättelser med huvud- och sidouppdrag.
Varför öppna zoner istället för en traditionellt stor öppen värld?
- Det finns en kritisk väg som tar spelaren genom de olika platserna i Living Lands, men "Avowed" låter dig som spelare utforska, upptäcka och definiera din upplevelse genom spelets gång. Din upplevelse genom spelet, din karaktärs personliga berättelse och versionen av världen som du lämnar bakom dig under spelets sista timmar är väldigt olika beroende på vad du hittar i världen och vilka både stora och små val du gör.

När jag spelat har jag märkt att magi är ett väldigt användbart vapen och problemlösare. Var det en tanke när ni utvecklade spelet?
- Magi är ett verktyg i spelarens arsenal, men du kan även strida mer traditionellt med närstrids- och distansvapen. Vi vill framförallt ge spelaren frihet att experimentera med olika färdigheter och vapen för att bygga en karaktär som passar deras spelstil. Jag uppmuntrar verkligen att man provar olika vapen under de första timmarna och byter färdigheter ibland för att se vad som passar en bäst. Den mest belönande spelstilen är den där du hittar en specifik symbios mellan färdigheter, föremål och vapen som gör att det känns som att du skapat en unik (och effektiv) karaktär.
Vad spelar du just nu och vilken aspekt av det har imponerat på dig allra mest?
- Jag spelar "Indiana Jones and the Great Circle" och de bästa ögonblicken är de som påminner mig om vad det är som gör att jag älskar den här typen av spel: att hitta en väg genom fiendezoner, använda miljön till min fördel och improvisera när jag blir upptäckt. Jag gillar också pusseldesignen, som verkligen träffar rätt när det gäller svårighetsgraden. De är kluriga nog så att lösningarna inte är direkt uppenbara, men man kan ta reda på dem med lite experimenterande.
"Avowed" släpps på Xbox Series X/S och PC den 18 februari, där det dessutom ingår i prenumerationstjänsten Game Pass.