Den 25 augusti släpps spelet "Armored Core VI: Fires of Rubicon", som är den senaste delen i "Elden Ring"-studions kultförklarade och stundtals komplicerade spelserie om att kontrollera och kriga med stora robotar.
Serien har aldrig blivit lika stor som deras andra spel som "Dark Souls" eller "Bloodborne", men har trots det en hel del hängivna fans. "Fires of Rubicon" verkar dock vara ett försök att locka både nya och gamla spelare.
MovieZine har fått en intervju med spelets regissör Masara Yamamura och lead producer Yasunari Ogura på den japanska studion From Software, som ligger bakom "Armored Core VI: Fires of Rubicon".
"Armored Core VI: Fires of Rubicon" är det första spelet i serien på tio år, efter "Armored Core: Verdict Day" från 2013. Spelet fick ett ljummet mottagande och kritiserades bland annat för att det var för svårt för nybörjare och att det hade en svag berättelse. Med sina 15 titlar i serien som hade sin början på Playstation 1997 har totalts cirka 79 miljoner exemplar sålts, jämfört med "Elden Ring" som stått för 20 miljoner sålda exemplar.
Varför har ni valt att återvända till "Armored Core"-serien nu?
- Sedan det förra spelet har vi alltid velat göra ett nytt. Det var alltid en fråga om när, inte om. Hidetaka Miyazaki (regissör bakom "Elden Ring") och ett antal på företaget har alltid tyckt om serien och ville presentera den till dagens spelare. Runt 2018 satte Miyazaki ihop ett team för att ta reda på hur ett modernt "Armored Core" skulle kunna se ut. Efter att "Sekiro: Shadows Die Twice" släpptes hoppade Masara Yamamura på rollen som regissör, vilket satte igång projektet på allvar. "Armored Core VI" har alltså varit under utveckling i cirka 5 år, säger Yasunari Ogura.
Hur har ni hittat en balans för att lyckas göra både gamla fans som återvänder till serien nöjda och samtidigt tilltala nya spelare?
- Vi ville framförallt återvända till det som gör att vi tycker att serien är speciell och kul. En stor del av det är byggandet av din robot – idén om att ta din mech och anpassa den som du vill och ta ut den på slagfältet. Vi tror att det finns en universell, gränslös och tidlös kärlek för robotar och vi vill att även dagens spelare ska få uppleva konceptet på samma sätt som vi, säger Masara Yamamura.
- Med det i åtanke tog vi den kunskap och erfarenhet som vi har samlat på oss under de senaste 10 åren med våra senaste spel och har tillämpat det på ett sätt som passar "Armored Core". Det kan handla om designen på robotarna, hur vi designat de stora tredimensionella ytorna som du rör dig genom och striderna – hur du tar dig an fienderna, hur de möter dina attacker och att lära sig attackmönster. Vi har lånat design från spel vi har gjort under åren i "Armored Core VI", så vi hoppas att det är en bra mix mellan det gamla och det nya.
"Armored Core VI" utspelar sig på planeten Rubicon 3, där mänskligheten hittade en ny energikälla som dramatiskt ökade våra teknologiska framsteg. Substansen orskade dock en katastrofal händelse som slukade planeten och de omgivande solsystemen i lågor. Ett halvt sekel senare tävlar olika grupper om att återta den mystiska resursen.
Du spelar som en genmanipulerad människa som är både legosoldat och en "Armored Core"-pilot, som ger sig ut på ett uppdrag av en mystisk organisation för att stoppa andra grupper som försöker ta makten över resursen.
Hur ser berättandet ut i "Armored Core VI"? Är det berättat med mellansekvenser eller måste spelaren lista ut detaljer om världen och berättelsen på egen hand som i till exempel "Elden Ring"?
- För berättarstilen i "AC6" har vi antagit en mer traditionell, linjär uppdragsstruktur. Vi ville presentera berättelsen på ett mer direkt sätt, så att du kan leva dig in i rollen som legosoldat och förstå vad du kämpar för och de olika organisationernas motiv. Det finns dock en del element som påminner om "Dark Souls" eller "Elden Ring", där du kan utforska och hitta robotvrak, ladda ner deras databas och läsa om vad som hänt bakom kulisserna, för att ge berättelsen lite mer djup, säger Masara Yamamura.
Som vi sett i trailerns finns det många olika grupper och organisationer på Rubicon 3. Kommer du kunna välja sida eller är alla dina fiender?
- Till en början är du en fristående legosoldat som inte tillhör någon specifik grupp. Under kampanjens gång får du dock välja vilka av de krigande grupperna du ska arbeta för och vilka uppdrag du vill ta dig an, så det finns olika vägar som leder till olika slut. Vi hoppas att spelarna kommer spela om spelet flera gånger och se de olika sluten.
Hur långt är spelet ungefär?
- Om du bara fokuserar på berättelsen och spelar igenom kampanjen en gång tar det ungefär 20 timmar att klara det. Om du däremot är en spelare som gärna bygger din mecha mycket, spelar arenauppdrag och onlineläget kan det ta upp emot 50 timmar.
From Software-spel är kända för att vara väldigt svåra och utmanande. Hur svårt är "Armored Core VI"?
- Vi har aldrig sett "Armored Core" som en spelserie som måste vara konsekvent utmanande. I sexan har vi försökt introducera vågor av svårare sekvenser. Du kontrollerar en väldigt kraftfull mecha, så på vissa uppdrag måste du slå ut ett stort antal svagare robotar så att du får känna dig mäktig. Vi är som du säger kända för utmanande bossar och möten, så vi har även försökt tillämpa det här. Du kommer alltså stöta på skräckinjagande bossar och andra mechor med samma prestanda och snabbhet som dig även i "Armored Core VI".
Vad har ni för relation till mechagenren och vad har ni tagit inspiration från?
- Många på företaget är så klart stora fans av mecha och gillar "Gundam" och andra stora franchiser. Istället för att ta någon direkt inspiration från den, fokuserar vi istället på en kärlek för den gamla science fiction-stilen där vi undersöker hur stora mängder tid, resurser och ingenjörskonsten har haft för inverkan på mänsklighetens framtid.
"Elden Ring" var både en enorm försäljningssuccé och utsågs till årets spel av många. Vad har ni för förhoppningar på "Armored Core VI" på den fronten?
- Vi kan omöjligt spekulera i försäljningssiffror, men vi vill att så många som möjligt ska få ta del av det här nya "Armored Core"-spelet. Vi ser fram emot att få sätta serien i spelarnas händer igen, säger Yasunari Ogura.
- Vi förstår att många av From Software-fansen inte har spelat "Armored Core"-serien tidigare eller har någon erfarenhet av den här typen av spel. Vi ser dock det här som ett nytt steg framåt för serien och vill både ta tillbaka något som vi alltid har uppskattat och dela det vidare till nya spelare, säger Masara Yamamura.
Spelet har siffran 6 i titeln. Är ni inte rädda att det kan skrämma bort nya spelare som aldrig har spelat "Armored Core" tidigare?
- Det fanns så klart en oro över om en numrerad titel skulle göra spelet mindre välkomnande för helt nya spelare, vilket vi diskuterade länge med vår utgivare Bandai Namco Entertainment. Genom användardata och liknande landade vi till slut i att det här ska vara en fortsättning på serien och ett nytt spel i en existerande franchise, säger Yasunari Ogura.
Ska du spela "Armored Core VI: Fires of Rubicon"? Vad har du för relation till serien?