I veckan har "The Master" svensk biopremiär. Många har längtat efter Paul Thomas Andersons första film sedan "There Will Be Blood". En extra anledning till att kolla in 50-talsdramat, förutom redan hyllade insatser av Joaquin Phoenix och Phillip Seymour Hoffman, är Lena Endres lilla men betydande roll som norsk hemmafru.
MovieZines Viktor Jerner träffade skådespelerskan på en filminspelning i höstas:
Både för min egen skull och för alla andra som är intresserade av Paul Thomas Andersons nya film "The Master" - hur var det att jobba i Hollywood på det viset när man kanske är mer van vid den svenska marknaden? Vilken var den mest betydande skillnaden?
- Tid. Det är där man förstår att det finns pengar och man jobbar med en scen tills man verkligen känner att den är klar. Man använder precis de timmarna man behöver för att göra klart något och har inte den pressen som vi ofta har här i Sverige. Här kan det ju vara så att man kortar ner inspelningsperioder och man vet att vi har just den här dagen på oss för att få klart de här tre scenerna, är det inte klart efter det får vi lägga på en till dags inspelning. Då hetsar man ju fram resultatet, man kortar ner inspelningstiden för att spara pengar och vi som skådespelare tvingas på ett sätt slarva med vårt arbete. Under inspelningen med "The Master" var det lite som det var här för 20 år sedan och man jobbar tills man känner sig helt klar. Det var riktigt skönt och avspänt. Paul är en otroligt trevlig människa som är väldigt lyhörd för vad skådespelarna säger.
"The Master" går upp på bio fredagen 1 februari. Läs vår recension här...