I sommar får ungdomsfilmen "Forever" biopremiär där vi kommer att få se en hel del fotboll och tonårsdrama. Vi kommer bland annat att få se Agnes Lindström Bolmgren ("Tårtgeneralen") och Mustapha Aarab ("Vinterviken") i roller. Den allra första trailern släpptes för några veckor sedan som ger både vibbar av "Jag är Zlatan" och "Fucking Åmål".
Anders Hazelius regisserar, som tidigare har arbetat på serier som "Thunder in My Heart" och "Tunna blå linjen". Men vem är det då som har skrivit manus till "Forever"? Jessika Jankert som har arbetat i filmbranschen i nästan femton år.
Tidigare har hon skrivit manus till SVT-serien "Hashtag" 2016, som bland annat blev nominerade till bästa dramaserie på festivalen Prix Europa. Hon har även varit huvudförfattare för Viaplays "Lyckoviken" och varit medförfattare för förra årets ungdomssfilm "Så jälva easy going". Men i sommar har alltså hennes nästa långfilm premiär, som hon har skrivit helt själv.
MovieZine har fått chansen att intervjua Jessika om hur det egentligen är att arbeta som manusförfattare inom Sveriges film- och tv-bransch idag, och om hur idén till "Forever" blev till.
Jessika Jankert. Foto: Veronica Persson.
Hur kom det sig att du ville bli just manusförfattare, och hur gjorde du för att komma in i branschen?
- Jag har alltid tyckt om att skriva och har en stor kärlek till film. När jag var runt 20 år så fick jag jobba på en kompis långfilmsinspelning och fick därmed in en fot i branschen. Sedan gick jag en yrkesutbildning för att bli manusförfattare som numera heter Alma. Men det tog många år och flera försök innan jag lyckades ta ett manus hela vägen till produktion. Under den tiden jobbade jag med film på andra sätt, som produktionsledare, rollsättare och till och med rekvisitör. Jag hade också turen att känna folk i branschen, men annars har jag tagit mig in genom att vara öppen inför att prova olika saker. Och att skriva, skriva, skriva tills jag blev tillräckligt bra på det!
- Jag har alltid tyckt om att skriva och har en stor kärlek till film. När jag var runt 20 år så fick jag jobba på en kompis långfilmsinspelning och fick därmed in en fot i branschen. Sedan gick jag en yrkesutbildning för att bli manusförfattare som numera heter Alma. Men det tog många år och flera försök innan jag lyckades ta ett manus hela vägen till produktion. Under den tiden jobbade jag med film på andra sätt, som produktionsledare, rollsättare och till och med rekvisitör. Jag hade också turen att känna folk i branschen, men annars har jag tagit mig in genom att vara öppen inför att prova olika saker. Och att skriva, skriva, skriva tills jag blev tillräckligt bra på det!
Du har skrivit mycket manus till just ungdomsserier och ungdomsfilmer, som filmen "Så jävla easy going" och serien "Hashtag". Finns det några speciella utmaningar med att skriva manus till såna typer av berättelser?
- Egentligen inte. Du måste alltid skriva en engagerande berättelse med starka trovärdiga karaktärer oavsett vilken ålder du vänder dig till. Och du måste alltid göra grundlig research kring den värld och de människor du ska skildra. Men om man ska säga något generellt så är det väl kanske att trender och tidsmarkörer förändras snabbare för just ungdomar. Men de bryr sig om samma saker som alla andra - kärlek, begär, svek, sorg... Och jag älskar att skildra när någon upplever något för första gången! Känslan av att allt är på liv och död.
- Egentligen inte. Du måste alltid skriva en engagerande berättelse med starka trovärdiga karaktärer oavsett vilken ålder du vänder dig till. Och du måste alltid göra grundlig research kring den värld och de människor du ska skildra. Men om man ska säga något generellt så är det väl kanske att trender och tidsmarkörer förändras snabbare för just ungdomar. Men de bryr sig om samma saker som alla andra - kärlek, begär, svek, sorg... Och jag älskar att skildra när någon upplever något för första gången! Känslan av att allt är på liv och död.
"Så jävla easy going" hade premiär förra året, som Jessica Jankert var medförfattare till.
Vad skulle du säga är den största skillnaden med att skriva manus till en serie jämfört med till en film?
- Traditionellt sett är väl den stora skillnaden att berättelsen når ett tydligt slut i film medan slutet i serier, som ska kunna gå i flera säsonger, måste innehålla en början på något. Men idag finns det en helt annan öppenhet inför olika sätt att berätta historier både inom film och tv-drama, som miniserier som bara görs i en säsong.
- När det kommer till det praktiska arbetet så är väl utvecklingstiden för en långfilm ofta flera år och när produktionsbeslut tas är ofta merparten av arbetet med manus redan gjort. Med serier är det vanligare att produktionsbeslut kommer medan en stor del av manusutvecklingen återstår. Sen är det också vanligare att man är flera författare på en serie, ibland en huvudförfattare och flera avsnittsförfattare och ibland en duo eller grupp som skriver tillsammans.
- Traditionellt sett är väl den stora skillnaden att berättelsen når ett tydligt slut i film medan slutet i serier, som ska kunna gå i flera säsonger, måste innehålla en början på något. Men idag finns det en helt annan öppenhet inför olika sätt att berätta historier både inom film och tv-drama, som miniserier som bara görs i en säsong.
- När det kommer till det praktiska arbetet så är väl utvecklingstiden för en långfilm ofta flera år och när produktionsbeslut tas är ofta merparten av arbetet med manus redan gjort. Med serier är det vanligare att produktionsbeslut kommer medan en stor del av manusutvecklingen återstår. Sen är det också vanligare att man är flera författare på en serie, ibland en huvudförfattare och flera avsnittsförfattare och ibland en duo eller grupp som skriver tillsammans.
"Jag gråter varje gång jag ser den!"
Du har skrivit manus till kommande filmen "Forever" som får premiär i sommar. Hur såg arbetet med manus ut där, och hur blev du inblandad i projektet?
- Ja, det ska bli så spännande att få visa den! Det började med att regissören Anders Hazelius kom till mig på slutfesten av inspelningen av "Hashtag" och berättade om en radiodokumentär han hade hört om ett fotbollslag med unga tjejer som blev så bra att klubben tyckte att de vann för mycket. "Är inte det en film", undrade Anders. Jag som har spelat fotboll hela min uppväxt gick igång på idén och utvecklade en berättelse som tillslut, efter många års utveckling, hamnade ganska långt ifrån grundidén, men med vissa gemensamma element.
- "Forever" är en film om den första stora kärleken till en bästa vän, som man tänker ska vara för evigt. Den handlar om att vara ung och sårbar och tvingas fatta svåra beslut som kommer att påverka hela ens framtid. Mycket stora känslor och jag gråter själv varenda gång jag ser den, haha!
- Ja, det ska bli så spännande att få visa den! Det började med att regissören Anders Hazelius kom till mig på slutfesten av inspelningen av "Hashtag" och berättade om en radiodokumentär han hade hört om ett fotbollslag med unga tjejer som blev så bra att klubben tyckte att de vann för mycket. "Är inte det en film", undrade Anders. Jag som har spelat fotboll hela min uppväxt gick igång på idén och utvecklade en berättelse som tillslut, efter många års utveckling, hamnade ganska långt ifrån grundidén, men med vissa gemensamma element.
- "Forever" är en film om den första stora kärleken till en bästa vän, som man tänker ska vara för evigt. Den handlar om att vara ung och sårbar och tvingas fatta svåra beslut som kommer att påverka hela ens framtid. Mycket stora känslor och jag gråter själv varenda gång jag ser den, haha!
Flutra Cela och Judith Sigfridsson på inspelning av "Forever" som gör huvudrollerna. Bild: Film i Väst.
"Det är inte alltid att man som manusförfattare får vara med"
Men hur involverad får man egentligen vara som manusförfattare när orden sedan ska förverkligas? Och är det alltid lätt att lämna över sitt arbete i någon annans händer? Jessika Jankert tycker att det inte är helt lätt - men med just "Forever" har hon fått vara med i många steg.
- Nej det är ju inte alltid helt lätt att som manusförfattare lämna ifrån sig sin text, men i det här fallet är jag verkligen otroligt nöjd med hur de har förvaltat den. Jag har också fått följa med på hela resan från sidlinjen - besökt inspelning, kollat på dagens tagningar och tyckt till om klippversioner. Så är det inte alltid när man är manusförfattare men när det funkar tror jag att det är givande för alla!
"Svårt att få igenom originalhistorier"
Jessika Jankert på inspelningen av "Forever". Bild: Film i Väst.
Vad skulle du säga är det mest utmanande med att jobba som manusförfattare idag inom Sveriges filmbransch?
- Svår fråga! Det mest utmanande för Sveriges filmbransch generellt är nog omställningen från bio till streaming. Att både nå publik och få ekonomi i det. Men omställningen har ju skapat mycket möjligheter för oss manusförfattare, men också utmaningar. Det har länge varit svårt att få igenom originalhistorier, vilket jag tycker är synd. Mycket som görs bygger på olika typer av förlagor. Därför är jag så himla stolt över att vi lyckades att göra "Forever".
- Jag tycker också att manusförfattare behöver synliggöras mer. Svensk film har en stark auteurtradition (att det är samma person som skriver och regisserar) så även när filmer görs i samarbeten tenderar både branschen och media att lyfta fram regissören, medan manusförfattaren lätt glöms bort. Vi manusförfattare har stort inflytande, inte minst när det kommer till serier. Och våra namn skulle kunna bli lika starka kvalitetsmarkörer som en regissörs och bidra till att locka publik.
- Svår fråga! Det mest utmanande för Sveriges filmbransch generellt är nog omställningen från bio till streaming. Att både nå publik och få ekonomi i det. Men omställningen har ju skapat mycket möjligheter för oss manusförfattare, men också utmaningar. Det har länge varit svårt att få igenom originalhistorier, vilket jag tycker är synd. Mycket som görs bygger på olika typer av förlagor. Därför är jag så himla stolt över att vi lyckades att göra "Forever".
- Jag tycker också att manusförfattare behöver synliggöras mer. Svensk film har en stark auteurtradition (att det är samma person som skriver och regisserar) så även när filmer görs i samarbeten tenderar både branschen och media att lyfta fram regissören, medan manusförfattaren lätt glöms bort. Vi manusförfattare har stort inflytande, inte minst när det kommer till serier. Och våra namn skulle kunna bli lika starka kvalitetsmarkörer som en regissörs och bidra till att locka publik.
Regissören Anders Hazelius på inspelning av "Forever" i Uddevalla. Bild: Film i Väst.
Vad är dina tips till dem som drömmer om att bli manusförfattare?
- Börja med att få en utbildning och lär dig hantverket. Våga misslyckas några gånger och försök dra lärdom av det. Låt andra läsa och var på att både ge och ta emot feedback. Se till att skriva hela tiden så att du blir bra på det! Ett vanligt missförstånd är att det räcker med att ha bra idéer, eller rätt nätverk. Men det betyder ingenting om du inte kan sitta varje dag och få jobbet gjort.
- Börja med att få en utbildning och lär dig hantverket. Våga misslyckas några gånger och försök dra lärdom av det. Låt andra läsa och var på att både ge och ta emot feedback. Se till att skriva hela tiden så att du blir bra på det! Ett vanligt missförstånd är att det räcker med att ha bra idéer, eller rätt nätverk. Men det betyder ingenting om du inte kan sitta varje dag och få jobbet gjort.
Är du på gång med några helt nya projekt som du kan avslöja något om?
- Jag har flera projekt i utveckling parallellt. Just nu skriver jag på en långfilm som är inspirerade av en verklig persons liv. Men allt är så hemligt så jag kan tyvärr inte berätta vem det är än. Men det kommer att bli en storslagen och egensinnig film!
- Jag har flera projekt i utveckling parallellt. Just nu skriver jag på en långfilm som är inspirerade av en verklig persons liv. Men allt är så hemligt så jag kan tyvärr inte berätta vem det är än. Men det kommer att bli en storslagen och egensinnig film!
"Forever" får biopremiär 7 juli.