Riddardraman brukar inte utmärka sig med de mest intressanta kvinnorollerna, men i "The Last Duel" visar sig snabbt Lady Marguerite vara den riktiga huvudpersonen. Det är hennes historia som ska berättas, och det råkar vara en historia som resonerar starkt även i vår tid. Speciellt i vår tid, ska man kanske säga, i Metoo-eran där många offer talat ut om övergrepp och blivit ifrågasatta.
Ridley Scotts nya drama "The Last Duel" visar att inte mycket har förändrats på 700 år. Möjligen att vi inte låter blodiga dueller avgöra vem som talar sanning... Inför premiären fick MovieZine en pratstund med skådespelerskan Jodie Comer och Nicole Holofcener, som skrev manus tillsammans med Matt Damon och Ben Affleck.
Ridley Scotts nya drama "The Last Duel" visar att inte mycket har förändrats på 700 år. Möjligen att vi inte låter blodiga dueller avgöra vem som talar sanning... Inför premiären fick MovieZine en pratstund med skådespelerskan Jodie Comer och Nicole Holofcener, som skrev manus tillsammans med Matt Damon och Ben Affleck.
Ben Affleck, Nicole Colofcener, Ridley Scott, Jodie Comer och Matt Damon på världspremiären i Venedig.
Jodie, bara nyligen såg vi dig i "Free Guy". Vad är roligare för dig som skådespelare: galna actionscener eller de dramatiska utmaningarna i en film som den här?
Jodie C: Jösses, allting är kul. Båda filmerna kommer ju med något annorlunda. Men vad som verkligen gör mig tillfredsställd är utmaningarna som skådespelare, som låter mig pusha mig i en ny riktning. Men "Free Guy" utmanade mig också, jag har aldrig gjort en sådan fysisk roll med stunts och green screen. Men jag älskar att kunna få djupdyka i en karaktär som Marguerite, med ett otroligt nyanserat manus och ett viktigt ämne.
Nicole, du är en av tre manusförfattare. Hur delade ni upp arbetet mellan dig, Ben Affleck och Matt Damon? Skrev ni varsitt kapitel?
Nicole H: Jag gjorde så mycket mer än de. Så mycket mer! (skratt) Nej, jag började att skriva Marguerites karaktär och vi skickade våra sidor fram och tillbaka. För det mesta skrev de sina delar, jag skrev mina delar, och jag antar att när manus var klart samarbetade vi alla tillsammans för att göra det så bra som möjligt. Jodie också. Skådespelarna förbättrade sina roller hela tiden, och så blev det allt mer nyanserat och intressant.
Jodie C: Jösses, allting är kul. Båda filmerna kommer ju med något annorlunda. Men vad som verkligen gör mig tillfredsställd är utmaningarna som skådespelare, som låter mig pusha mig i en ny riktning. Men "Free Guy" utmanade mig också, jag har aldrig gjort en sådan fysisk roll med stunts och green screen. Men jag älskar att kunna få djupdyka i en karaktär som Marguerite, med ett otroligt nyanserat manus och ett viktigt ämne.
Nicole, du är en av tre manusförfattare. Hur delade ni upp arbetet mellan dig, Ben Affleck och Matt Damon? Skrev ni varsitt kapitel?
Nicole H: Jag gjorde så mycket mer än de. Så mycket mer! (skratt) Nej, jag började att skriva Marguerites karaktär och vi skickade våra sidor fram och tillbaka. För det mesta skrev de sina delar, jag skrev mina delar, och jag antar att när manus var klart samarbetade vi alla tillsammans för att göra det så bra som möjligt. Jodie också. Skådespelarna förbättrade sina roller hela tiden, och så blev det allt mer nyanserat och intressant.
"The Last Duel" handlar om två riddare vars vänskap vänds till en rivalitet, när Jean de Carrouges hustru anklagar Jacques le Gris för våldtäkt. Filmen delas upp i tre kapitel med fokus på en rollfigur i taget. Det är lady Marguerite (Jodie Comer) som får sista ordet.
Lady Marguerite blir verkligen huvudpersonen i filmen. Vad lockade er till att berätta hennes historia?
Jodie C: Jag såg det som en chans att ge henne en röst och berätta hennes sida av historien. När jag först fick manus och fick veta att det fanns en bok, köpte jag boken. Jag började läsa...
Nicole H: Och du undrade antagligen: "Var är hennes berättelse?"
Jodie C: Verkligen! Det var så mycket detaljer om duellen och dessa män. Och faktiskt så lite om kvinnan som upplevde själva övergreppet. Det fanns så lite. När jag träffade Matt, Ben och Nicole och fick veta hur de ville skildra det, det kändes riktigt intressant. Det var enda sättet att berätta historien.
Nicole H: Det är kul att det blir som ett lockbete. Man tror man ska få se strider, en krigsfilm... Kvinnan ska säga trevliga saker och dansa med sin man och bete sig som om allt är okej. Men sen inser vi att filmen har handlat om Marguerite hela tiden. Jag är glad att Matt och Ben kom på den idén, att spela in den i tre kapitel. Jag tycker det gör den mycket intressant.
Jodie C: Jag såg det som en chans att ge henne en röst och berätta hennes sida av historien. När jag först fick manus och fick veta att det fanns en bok, köpte jag boken. Jag började läsa...
Nicole H: Och du undrade antagligen: "Var är hennes berättelse?"
Jodie C: Verkligen! Det var så mycket detaljer om duellen och dessa män. Och faktiskt så lite om kvinnan som upplevde själva övergreppet. Det fanns så lite. När jag träffade Matt, Ben och Nicole och fick veta hur de ville skildra det, det kändes riktigt intressant. Det var enda sättet att berätta historien.
Nicole H: Det är kul att det blir som ett lockbete. Man tror man ska få se strider, en krigsfilm... Kvinnan ska säga trevliga saker och dansa med sin man och bete sig som om allt är okej. Men sen inser vi att filmen har handlat om Marguerite hela tiden. Jag är glad att Matt och Ben kom på den idén, att spela in den i tre kapitel. Jag tycker det gör den mycket intressant.
Vad gör Ridley Scott till rätt regissör för att berätta den här historien?
Jodie C: Jag tycker han gör den sortens film så bra. Han är mån om varje detalj.
Nicole H: Och den storslagna känslan i stridsscenerna.
Jodie C: Det är väl det. Varför skulle man inte fråga Ridley Scott?
Jodie C: Jag tycker han gör den sortens film så bra. Han är mån om varje detalj.
Nicole H: Och den storslagna känslan i stridsscenerna.
Jodie C: Det är väl det. Varför skulle man inte fråga Ridley Scott?
"The Last Duel" går nu på bio.