Han är mannen bakom kultförklarade succé-tv-serier som "Buffy the Vampire Slayer" och "Angel", ett flertal framgångsrika serietidningar (som "Serenity", "Runaways" och "Fray") och det Oscarsnominerade manuset till Toy Story. Och nu kommer Whedons "The Avengers", parallellt med hans banbrytande skräckfilm "The Cabin In The Woods".
MovieZines Erik Augustin Palm träffade Whedon för nördsnack i Beverly Hills.
The Avengers har alla ingredienser som detta efterlängtade superhjältestorverk bör ha, men de som inte har sett någon av dina tidigare produktioner kommer förmodligen att bli förvånade av att filmen är så humoristisk. Hur ser du på det?
- Idén bakom filmen är egentligen så löjlig, så om man inte erkänner det och har roligt med det faktumet, gör man en miss. Och man vill inte heller vara för seriös, med två timmar där superhjältar tävlar om att prata med den mörkaste rösten. Det som jag tycker särskiljer "The Avengers" i viss mån, är just dess många olika nyanser och lager.
Vad var ditt tillvägagångssätt med de skådespelarna, inledningsvis?
- Innan jag började skriva manuset på allvar fick jag möjlighet att sitta ner med alla och lägga fram mina tankar och få deras perspektiv. Det gjorde att jag kunde känna mig för och låta dem få veta hur jag ville gå till väga. En del av dem hade ganska olika infallsvinklar, som Robert Downey Jr. som har spelat Iron Man två gånger förut och Mark Ruffalo som var helt ny inför franchisen. Och vissa ville enbart utgå från det som de hade blivit tilldelade i sina roller och arbeta med det, medan andra ville skaka om och forma sina roller lite mer, dock alltid i narrativets syfte. Alla visste vad vi hade framför oss och vad vi försökte åstadkomma. Hur den processen än ser ut - om det är någon som vill vara mer inblandad i skapandet av projektet - så är jag positivt inställd.
Vem av skådespelarna hade störst inverkan på filmen?
- Robert tycker verkligen om att hålla den kreativa processen flödande. Han vill vara med där i början och precis innan det är hans scen vill han försäkra sig om att vi har fått med allt, men samtidigt se om man kan göra något annorlunda. Mark Ruffalo och jag fick också möjlighet att tillbringa mycket tid ihop, vilket var väldigt givande, för han har en av de svåraste rollerna. Både Bruce Banner och Hulken är komplexa karaktärer att gestalta. Jag var tacksam för de skådespelare som vände sig till mig med sina åsikter, för de förstod sina karaktärer bättre än vad jag gjorde. Dessutom gjorde det att allt gick betydligt snabbare. Så, för att sammanfatta hade alla hade olika stilar, men alla var lika lätta att arbeta med och hade ett lika stort engagemang inför filmen.
Fanns det utrymme för skoj och avkoppling på en så här stor filminspelning?
- Det är en utmattande process, men alla skådespelarna hade samtidigt väldigt kul. Delvis för att det finns en liten nörd i dem alla och en känsla av att "jag kan inte förstå att jag får vara med om det här". Och sen berodde det även på det är en film med så många olika karaktärer, vilket gjorde att ingen ett särskilt tungt schema. Utom jag, förstås. Uppenbarligen måste man regissera varje scen (skratt).
Med tanke just på att det finns så många superhjältar i filmen: Var det svårt att hitta en balans så att alla fick tillräckligt mycket utrymme?
- Ja, det var väldigt svårt. Alla karaktärerna är så intressanta och alla skådespelarna är så begåvade, så det var krångligt rent strukturellt att se till att alla fick den betydelse de skulle ha i narrativet och inte bara en cool one-liner och en häftig actionscen. Jag ville att de skulle ha en inverkan på varandra. Sedan fick man även tänka på att lägga sig på rätt nivå gällande varje superhjältes specifika egenskaper. Att till exempel kunna separera vad Thor och Captain America kan göra.
Utöver "The Avengers" har du till i år även varit med och skrivit och producerat den hyllade skräckfilmen "The Cabin In The Woods". Därutöver ligger du bakom "Buffy the Vampire Slayer" och flera andra av de största kultfenomenen inom den samtida populärkulturen. Allt detta har gjort att du själv har fått en väldigt stor fanskara. Hur hanterar du det?
- Min situation är nog egentligen ganska perfekt. Jag får tillräckligt mycket uppmärksamhet för att jag ska kunna hålla mitt ego uppladdat, men inte så mycket att jag inte kan gå ut och slappna av. Och jag är inte en skådespelare vilket är en väldigt stor skillnad, eftersom människor kan utveckla band till skådespelare som ibland kan vara ganska obehagliga. När fans kommer fram till mig så gör de det för att prata om mitt arbete. Vi delar något, för jag tycker om sakerna som jag gör. Jag kanske inte tycker att jag gjorde dem så bra, men jag är ett stort fan av allt jag har gjort, (skratt).
Vem i "The Avengers" skulle du vilja vara?
- Jag vill inte säga Black Widow (Scarlett Johansson) igen, för det skulle avslöja för mycket om mig, (skratt). Men Tony Stark, kanske? Han äger trots allt en väldig massa pengar. Och så dejtar han Gwyneth Paltrow. Så ja, jag skulle vilja vara Iron Man, tack. Han behöver för övrigt inte träna på gym heller, men han måste passa i dräkten, så det skulle inte gå att köra Orson Welles-grejen. Sen är han väldigt smart, Iron Man.
Hur kom det sig att Gwyneth Paltrow kom med i den här filmen?
- Det var Roberts förslag. Han kände att hon verkligen skulle bidra med något. Och jag bara, okej, vill du tvinga mig att regissera Gwyneth Paltrow så antar jag att jag kan gå med på det (skratt). Även om Tony Stark är dålig på att vara en lagspelare och lever i sitt eget slott, avskild från samhället, så ville Robert inte spela Tony Stark som någon sorts galen enstöring. Han kände att det efter de två första Iron Man-filmerna var dags för att visa honom som en lite mer funktionell kille.
Du är oerhört skicklig på att fånga estetiken och dialogen från serietidningar i dina filmer. Vad ser du för likheter mellan serier och film?
- De har fler likheter än vad folk verkar förstå. En stor del av mitt filmskapande är baserat på serier och grafiska romaner och på det sätt som man fångar ett viktigt ögonblick med en serieruta. Även om jag föredrar när en bild är rörlig, så försöker jag på samma sätt som i en serieruta att alltid hitta vad som är det bästa sättet att skildra en viss situation. Och varje gång man vänder sida i en serietidning har man en ny chans att fånga läsarens intresse, att överraska dem. Så det är så jag ser på filmmanus. Jag vill alltid gå vidare till nästa ögonblick, som länkar vidare till nästa sidas serieruta.
"The Avengers" har biopremiär 27 april. MovieZines recension kommer i veckan.