Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

5 mars 2023 | 18:00

Peter Stormare om nya tv-rollen: "Jävligt bra dialog"

Stormare hyllar "1923"-skaparen Taylor Sheridan, och avslöjar misstaget som många av dagens manusförfattare gör.
Häromveckan fick tv-serien "1923" påhälsning av svenske skådespelaren Peter Stormare. I avsnitt 5 spelar han en liten men betydelsefull roll som Lucca, väderbiten kapten på en sliten jolle som får betalt för att ta ombord två karaktärer som passagerare.
 
Den flitige svenske skådespelaren med imponerande 200 filmer och serier på sin meritlista visar att ingen roll är för liten, och berättar för MovieZine hur han lockades av att jobba med "Yellowstone"-skaparen Taylor Sheridan.
 
Här är du med i en tv-serie med Harrison Ford och Helen Mirren... och så får du inte ens träffa dem! Hur kändes det?
 
- Haha! Jag fick träffa dem på premiärfesten iallafall, och prata med dem. Helen Mirren känner jag sedan länge, sen jag höll på med teater i England. Det var ett kärt återseende.
 
Stormare lockades av möjligheten till att arbeta med Taylor Sheridan, som skapat tv-serier som "Yellowstone", "Mayor of Kingstown" och "Tulsa King". Han tror att Sheridans styrka ligger i dialogen som ger varje karaktär något unikt.
 
- Taylor Sheridan är skådespelare från början. Han skriver jävligt bra dialog, och han ger sig inte förrän han får till dialogen. Allting ska stämma. Det är ovanligt idag i Hollywood, och kanske i hela världen. Förr kom man ju från teaterscenen, och visste att en advokat pratar annorlunda än en betjänt. En tjänarinna talar annorlunda än hon som anställt tjänarinnan. Ibsen, Strindberg, Pinter och Shakespeare, alla visste det.
 
 
Förr i tiden var det vanligt att manusförfattare kom från teatern och började skriva för film, menar Stormare. Med åren har något gått förlorat och alla karaktärer kan låta likadana.
 
- Även om du och jag skulle vara uppväxta i Enskede så använder vi inte exakt samma språk. Och så skapar man karaktärer. Det är därför Tarantino och bröderna Coen är så bra. Det där är bara ett gammalt knep: alla kan inte prata med samma grammatik hela tiden. Det är en lätt väg, om man hittar den. Och det har Taylor gjort och han kämpar för det.
 
Man måste inte följa Sheridans manus till punkt och pricka, men man får fråga innan man ändrar något, berättar Stormare.
 
- Ändra får man göra. Han förstår ju hur en skådespelare arbetar. Men han är jävligt bra på att skriva dialog.
 
- Sen hur tv-serien blir, det vete fan. Jag har aldrig tid att titta på tv eller streaming. Jag använder hellre tiden till att skriva själv eller hålla på med musik, eller vandra i bergen.
 
 
Stormare upptäcktes av Ingmar Bergman, men har genom åren blivit synonym med knasiga biroller och färgstarka karaktärer i stora Hollywoodfilmer. Han har jobbat med både bröderna Coen, Steven Spielberg och Michael Bay, bara för att nämna några.
 
Vad är det som får regissörer att ringa just dig? Vad är Peter Stormares image eller styrka som skådespelare, tror du?
 
- Det är att jag läser ett helt manus, inte bara min egen lilla scen. Ibland kan jag kommentera på manuset, även en scen där jag inte är med. Jag kan komma med förslag på förbättringar och ibland så sker det.
 
- När man växer upp på scenen, då måste man läsa ett helt manus. Man måste studera alla sina repliker. Man går in och försöker göra något unikt. På scenen är det a och o, att man inte ska vara exakt likadana i både språk och kostym. Men på tv händer det ofta att alla ser likadana ut! Och de pratar likadant. "Varför ska jag säga det här, jag pratar ju exakt som den unga flickan..."
 
- Oftast uppskattas det av regissörer att en skådespelare förbereder sig och kommer med förslag. Att man gör sin hemläxa. Regissörerna gör det. Många skådespelare gör inte det. De kommer in, säger sina repliker och går därifrån. Jag tillhör den gamla skolan, när jag läser hela manus, kommer med kommentarer och förslag på kostymer och skor. Jag tror det uppskattas till 99 procent av alla regissörer.

TV-serien "1923" finns nu att streama på SkyShowtime, där nya avsnitt släpps varje måndag.
| 5 mars 2023 18:00 |