EXKLUSIVT

Skribent

Alexander Kardelo

13 oktober 2017 | 21:00

Tomas Alfredson fick hjälp av Martin Scorsese i ”Snömannen”

"Han har kommit med en massa smarta och bra tips."
När snön lagt sig över Oslo slår en mördare till. Den alkoholiserade snuten Harry Hole får ett mystiskt brev på posten, och tar sig an ett fall som blir betydligt mer invecklat och personligt än han trodde. Jo Nesbø-deckaren "Snömannen" har nu blivit film med Hollywoodbudget, Michael Fassbender, skandinaviska stjärnor, och svenske Tomas Alfredson bakom kameran.
 
Alfredson berättar för MovieZine att han egentligen inte är någon ”deckargubbe”, men lockades av tanken att göra en riktig pusselthriller.

- Jo Nesbo är fantastiskt skicklig på att bygga intriger. Han har också en skandinavisk dimension som gör att man, iallafall som skandinavisk regissör, känner igen sig. Jag kan tänka att ”en sån där sorts gubbe vet jag hur han låter eller rör sig”.

- Det är tacksamt att göra filmer där man känner att man har något att bidra med som regissör. Ibland dyker det upp erbjudanden där det är helt obegripligt varför de har ringt mig. ”Bananerna anfaller”? Vad är det frågan om? Man har svårt att se vad man kan bidra med. Men den här skandinaviska kontexten var en viktig faktor. Sen tycker jag han är jävligt duktig på att porträttera människor.

Din sista film var ”Tinker Tailor Soldier Spy”. Vad har hänt sen 2011?

- Jag har jobbat med många olika projekt. Det är ganska länge sen jag gjorde en film, det har dragit ut på tiden. Jag har hållit på länge med en filmatisering av ”Bröderna Lejonhjärta” som fastnat i diverse bekymmer. Men det projektet är fortfarande kvar, och det skulle jag gärna vilja göra. Jag har också varit på väg att göra en stor tv-grej också som fastnade i systemet.

- Sen har den här filmen också varit lite svår att få igång. ”Snömannen” nästan tre och ett halvt år att färdigställa. Men så lång tid får det inte ta till nästa, tycker jag.
 
 
Från början var Martin Scorsese tänkt att regissera ”Snömannen”, med handlingen förlagd till Chicago, berättar han. När projektet kom till Alfredson krävde han att filma i Norge med en skandinavisk rollista.
 
Det är häftigt att se svenska namn blanda sig med Fassbender och Scorsese i förtexterna. Men jag är också nyfiken på Alfredsons samarbete med legendariska klipparen Thelma Schoonmaker, som arbetat med Scorsese på ikoniska filmer som "King of Comedy" och "Maffiabröder".

- Hon är en av de viktigaste historieberättarna under 1900-talet, tycker jag. Hon har en absolut speciell blick och är otroligt bestämd med vissa saker, på ett härligt sätt. Hon har också det kvinnliga perspektivet - vilket jag försöker alltid att bemöda mig om när jag gör film. Thelma kommer med bra vinklar och perspektiv, som jag inte har själv. Det är jäkligt häftigt när man får nya infall.

- Sen har hon en massa… inte tricks, men ett handgrepp som är förbluffande att titta på. Hon har också en hel stab av människor som assisterar henne, folk som varit med under alla de här fantastiska filmerna. Det har varit en underbar del i produktionen. Även Martin Scorsese har varit med och bistått med åsikter och tittat. Han är en fantastisk fin person och alltid oerhört påläst. Ett vandrande filmlexikon, han har sett allt och kommer ihåg allt.

Fins det något specifikt vi kan se i filmen som är Scorseses touch?

- Oj. Det är på en sån detaljnivå så det är svårt att säga. Men han kunde fråga ”Vad skulle hända om du flyttade den scenen dit?” eller ”Om du tog bort just den där repliken?” eller ”Har du sett den där filmen, där klippte de på det här viset”. Han har kommit med en massa smarta och bra grejer, men inget jag kommer ihåg just nu.

Det är Halloweentider. Har du själv någon favorit-thriller att tipsa om?

- Det finns en lite bortglömd film med Meryl Streep och Roy Scheider, som är in i helsike bra. ”Still of the Night”. En av de mest välspelade och välkonstruerade filmerna. En väldigt enkel men skitläskig thriller.
 
 
"Snömannen" går nu på bio.
| 13 oktober 2017 21:00 |