Jag har följt Victor von Schirach och hans karriär ända sedan jag upptäckte fina "Aerobics - A Love Story" på Peace & Love Film Festival för snart tio år sedan.
Den svenske skådespelaren dyker upp i filmer och tv-serier när man minst anar det, ibland i större roller som i "Strandhotellet" och ibland i enstaka scener som i "Operation Ragnarök" eller "Vår tid är nu".
Nu är han aktuell i sitt största projekt hittills, en roll i historiska dramat "Those About to Die" som utspelar sig i Antikens Rom. Självaste Roland Emmerich står för regin och legendariske Anthony Hopkins är det tunga namnet i rollistan. Trots att de medverkar i samma scener i serien fick de dessvärre aldrig träffas...
Nu har serien haft svensk premiär och MovieZine ringde upp Victor von Schirach för att höra mer om arbetet, den storslagna inspelningen och att jobba med några av Hollywoods största.
Hur ofta tänker du på romarriket?
- Jag tänker på det väldigt ofta. Jag har tänkt på det i nästan ett år, sen jag fick rollen. Det har varit helt sjukt att få pendla mellan verkligheten och romarriket.
- Jag tänker på det väldigt ofta. Jag har tänkt på det i nästan ett år, sen jag fick rollen. Det har varit helt sjukt att få pendla mellan verkligheten och romarriket.
Hur gick det till egentligen när du som svensk skådespelare hamnade i en stor, internationell produktion med Roland Emmerich som regissör?
- Jag fick helt enkelt en casting-förfrågan av min agent. I vanlig ordning var jag lite sen på bollen, så min agent fick ringa mig och tjata... Den första känslan jag fick var att det kommer krävas otroligt mycket pengar för att göra en så pass stor serie. Sen kollade jag upp vilka som var klara och såg att Roland Emmerich skulle regissera. Och vecka senare blev jag bokad. Då fick jag också veta antalet dagar. Det skulle bli hela 25-30 dagar i Rom. Det var verkligen en chock för mig.
- Jag fick helt enkelt en casting-förfrågan av min agent. I vanlig ordning var jag lite sen på bollen, så min agent fick ringa mig och tjata... Den första känslan jag fick var att det kommer krävas otroligt mycket pengar för att göra en så pass stor serie. Sen kollade jag upp vilka som var klara och såg att Roland Emmerich skulle regissera. Och vecka senare blev jag bokad. Då fick jag också veta antalet dagar. Det skulle bli hela 25-30 dagar i Rom. Det var verkligen en chock för mig.
- De sökte en kille med stor kroppshydda, det har jag, så det var en bra match. Och sen gick det otroligt fort från att jag fick rollen till att jag fick åka iväg.
Berätta lite om vem du spelar, och hur mycket är du med i serien?
- Min karaktär Passus är med genom hela serien, lite nu och då. Han är något av en central figur. Det handlar inte om mig, såklart, men det handlar om att underhålla folket i Rom vid den här tiden. Jag spelar chef för en plats som heter Cirkus Maximus. Jag jobbar under kejsaren och ska se till att mina idéer blir verklighet för att folket ska ha så roligt som möjligt. Jag ser ju ganska jovial och trevlig ut, men min karaktär är redo att göra vad som helst för att underhålla det romerska folket. Även om folk dör så... han gör bara sitt jobb.
- Min karaktär Passus är med genom hela serien, lite nu och då. Han är något av en central figur. Det handlar inte om mig, såklart, men det handlar om att underhålla folket i Rom vid den här tiden. Jag spelar chef för en plats som heter Cirkus Maximus. Jag jobbar under kejsaren och ska se till att mina idéer blir verklighet för att folket ska ha så roligt som möjligt. Jag ser ju ganska jovial och trevlig ut, men min karaktär är redo att göra vad som helst för att underhålla det romerska folket. Även om folk dör så... han gör bara sitt jobb.
Hur mycket fick du jobba med Anthony Hopkins? Fick du chansen att hänga med honom privat?
- Jag har hört så otroligt varma saker och kommentarer från människor som träffat honom. Dessvärre gjorde inte jag det. Jag valde att gå på en begravning istället, och när jag kom tillbaka så fick jag reda på att han hade jobbat med en stand-in till mig, och jag fick jobba med en stand-in till honom. Jag kunde inte förstå att jag hade missat det. Alla förväntar sig att jag har träffat honom, och det ser ut så i serien. Men det är en del av jobbet, att det kan bli så.
- Jag har hört så otroligt varma saker och kommentarer från människor som träffat honom. Dessvärre gjorde inte jag det. Jag valde att gå på en begravning istället, och när jag kom tillbaka så fick jag reda på att han hade jobbat med en stand-in till mig, och jag fick jobba med en stand-in till honom. Jag kunde inte förstå att jag hade missat det. Alla förväntar sig att jag har träffat honom, och det ser ut så i serien. Men det är en del av jobbet, att det kan bli så.
- Men att träffa Roland... vilken jävla superstar. Han är riktigt rolig.
Jag tänker att vi har nog växt upp med samma Roland Emmerich-filmer. Var du starstruck? Kom du med en massa frågor om "Independence Day"?
- Jag tror att jag lät alla mina frågor vila inombords... Första gången jag träffade honom var på Cinecitta där vi spelade in. Det är en påkostad produktion för 150 miljoner dollar, så man har inte riktigt tid att småprata. Man är där för att leverera. En av mina största Hollywood-upplevelser, fast det var i Italien, var på det här enorma studiobygget. Det ser så äkta ut med marmor och scenografi i flera lager bakåt, och ett ljus som ska vara solen. Jag minns särskilt hur Roland avbröt hela inspelningen för att gå fram till mig: "Jag vill bara kolla så att solen ser bra ut". Sen går han tillbaka till sin plats och ropar: "Action!" Det var stort.
- Jag tror att jag lät alla mina frågor vila inombords... Första gången jag träffade honom var på Cinecitta där vi spelade in. Det är en påkostad produktion för 150 miljoner dollar, så man har inte riktigt tid att småprata. Man är där för att leverera. En av mina största Hollywood-upplevelser, fast det var i Italien, var på det här enorma studiobygget. Det ser så äkta ut med marmor och scenografi i flera lager bakåt, och ett ljus som ska vara solen. Jag minns särskilt hur Roland avbröt hela inspelningen för att gå fram till mig: "Jag vill bara kolla så att solen ser bra ut". Sen går han tillbaka till sin plats och ropar: "Action!" Det var stort.
Hur var känslan att kliva in på den inspelningen?
- Det var storslaget. På svenska produktioner brukar man bli hämtad med Taxi Stockholm. Här var det en limousin som kom och hämtade mig varje dag. Första veckan var jag där bara för att känna in viben. Det finns väldigt mycket att ta in. Snabbt lärde jag mig att det var 300 personer i produktionen, det var ett helt hus fullt av sömmerskor och kläder... De värnar och vurmar om den kreativa processen i Italien på ett helt annat sätt än i Sverige. De är så fruktansvärt bra på det de gör. Jag tittade upp de flesta och de har alla gjort storfilmer som "Indiana Jones", "Jurassic Park"... Det som verkligen skiljer sig är mängden människor, storleken på lamporna, storleken på flaggan som flaggar av solen. Det är nästan svårt att ta in.
- Det var storslaget. På svenska produktioner brukar man bli hämtad med Taxi Stockholm. Här var det en limousin som kom och hämtade mig varje dag. Första veckan var jag där bara för att känna in viben. Det finns väldigt mycket att ta in. Snabbt lärde jag mig att det var 300 personer i produktionen, det var ett helt hus fullt av sömmerskor och kläder... De värnar och vurmar om den kreativa processen i Italien på ett helt annat sätt än i Sverige. De är så fruktansvärt bra på det de gör. Jag tittade upp de flesta och de har alla gjort storfilmer som "Indiana Jones", "Jurassic Park"... Det som verkligen skiljer sig är mängden människor, storleken på lamporna, storleken på flaggan som flaggar av solen. Det är nästan svårt att ta in.
"Those About to Die" låter som det största du har gjort hittills i din karriär. Tror du att en sådan roll kan öppna nya dörrar och leda till mer?
- Det är ju alltid något som man hoppas på, att människor inom branschen uppskattar det jag gör. Jag är ganska självkritisk faktiskt, så jag försöker att inte ha några förhoppningar. Men något är det ju som gör att jag fick den rollen. Jag är otroligt tacksam över att få representera Sverige på den här otroligt stora arenan.
- Det är ju alltid något som man hoppas på, att människor inom branschen uppskattar det jag gör. Jag är ganska självkritisk faktiskt, så jag försöker att inte ha några förhoppningar. Men något är det ju som gör att jag fick den rollen. Jag är otroligt tacksam över att få representera Sverige på den här otroligt stora arenan.
Genom åren har du också jobbat med stora namn som Chevy Chase och David Hasselhoff. Berätta mer om det?
- Chevy Chase fick en slags comeback 2008 med svenska tv-serien "Hjälp". Jag bokade en roll där jag spelar assistent. Det var väldigt roligt. Han gör sin grej liksom. Och David hade en egen tv-show där vi hade en scen tillsammans där jag spelar ljudkille. Den kretsade kring ett missförstånd där jag säger "fuck it" men pratar egentligen om "facket", det var en liten ordlek där.
- Chevy Chase fick en slags comeback 2008 med svenska tv-serien "Hjälp". Jag bokade en roll där jag spelar assistent. Det var väldigt roligt. Han gör sin grej liksom. Och David hade en egen tv-show där vi hade en scen tillsammans där jag spelar ljudkille. Den kretsade kring ett missförstånd där jag säger "fuck it" men pratar egentligen om "facket", det var en liten ordlek där.
Vad har du annars på gång framöver?
- Vi håller på och jobbar med en välgörenhetskonsert. Vi tycker att läget i världen är rätt tufft och man har blivit sympati-mätt. Vi vill skapa hopp genom musik. Så jag håller på med musik, events och lite teater, och har lite andra spännande projekt på gång.
- Vi håller på och jobbar med en välgörenhetskonsert. Vi tycker att läget i världen är rätt tufft och man har blivit sympati-mätt. Vi vill skapa hopp genom musik. Så jag håller på med musik, events och lite teater, och har lite andra spännande projekt på gång.
De fyra första avsnitten av "Those About to Die" streamar nu på TV4 Play+.