Moln över Sils Maria 2014
Synopsis
Info
Smart och välskriven dialog
Skådespelerskan Maria Enders (Juliette Binoche) nås av den dystra nyheten att en av hennes gamla manusförfattare har avlidit. I samma veva får en av hans gamla idéer nytt liv i händerna på en ung regissör. Det rör sig om en nyuppsättning av "Maloja Snake", en teaterpjäs och sedan film som betytt mycket för Maria när hon var ung. Hennes genombrottsroll ska dock gå till en av Hollywoods nya, heta skandaldrottningar, medan hon förväntas ta över som den äldre motspelerskan.
Det är premissen i all sin enkelhet, men "Clouds of Sils Maria" går djupare än så. Publiken tillåts att skala av precis så många eller få lager som de vill. När Maria och hennes assistent Valentine (Kristen Stewart) drar sig tillbaka till Alperna för att öva på manus och försöka lära känna sin nya karaktär, är det som om de två kvinnorna i pjäsen bär kusliga likheter med dem själva.
Bergens magiska miljöer där tiden verkar stå still öppnar upp för många och långa betraktelser. För Maria handlar det mycket om hennes karaktärer: Sigrid som hon spelade som 18-åring och om Helena som hon tar sig an nu. Via samtalen och repetitionerna med Valentine hittar hon nya sidor hos dem båda och hos sig.
Regissören Olivier Assayas ("Sommarminnen") återförenas än en gång med Juliette Binoche för ett kammarspel som bärs framåt av mångfacetterade karaktärer. Samtalen och funderingarna om identitet och image, om åldrande, konst, teater och film är en gottepåse för den som älskar smart, välskriven dialog. Här finns mycket som väcker egna tankar.
Filmen balanserar oväntat fint mellan att vara pretentiös och samtidigt lättillgänglig. Här kan alla troligen kan hitta något här som de känner igen och som speglar dem. Jag fastnar (inte oväntat för en recensent) för de återkommande reflektionerna kring hur olika vi kan tolka verk som film och teater.
I en scen går Maria och Valentine på bio för att se en påkostad blockbuster. Diskussionerna om filmens värde går naturligtvis isär, den äldre kvinnan menar att det är korkat och lättsmält medan hennes unga assistent hävdar att även en rymdfilm kan ha ett djup och mänskliga karaktärer. Vem som har rätt är upp till publiken att avgöra. Det är det fina med "Clouds of Sils Maria". Filmen dömer inte någon av sina karaktärer, och både "X-Men" och Tjechovs "Måsen" kommer upp på tal.
Då har jag inte ens nämnt Jo-Ann (Chloe Grace Moretz), som snart ska spela mot Maria på scen. Maria och Valentine roar sig med att googla skandalvideos på det kaxiga stjärnskottet. Kontrasterna mellan den gamla skolans skådespelerskor och dagens uppmärksamhetstörstande stjärnor är naturligtvis stora.
För oss i publiken tillkommer ett extra metalager av "vad är film och vad är verklighet?". Juliette Binoche är ju som bekant en Oscarsbelönad och erkänd aktris. Kristen Stewart har, sedan hon slog igenom i "Twilight"-serien, varit med om sin beskärda del av skriverier och Moretz spelade superhjältinna i "Kick-Ass". Det är en medveten och väldigt lyckad casting. Det skadar inte heller att både Binoche och Stewart är perfekta i sina roller. Juliette Binoche är ett nöje att se när hon växlar mellan karaktärer och kastas mellan känslolägen. Den som någon gång tvivlat på Kristen Stewarts skådespelartalang har bara inte sett henne i en så här inspirerad film.