Hotell 2013
Synopsis
Info
Skruvad terapikomedi
Efter regissören Lisa Langseths gemensamma långfilmsdebut med huvudrollsinnehavaren Alicia Vikander så har den senares karriär skjutit i höjden ända till Hollywood medan förväntningarna på Langseths nästa projekt varit stora. När de nu återförenas i regissörens andra film så är det en trevlig överraskning att den inte bara håller nästan samma klass som den briljanta "Till det som är vackert" utan även skiljer sig i avsevärt i stil och genre.
Vikander bevisar återigen varför hon är Sveriges stigande stjärna med ännu en stark, intensiv rollprestation som den självbelåtna Erika vars trygga tillvaro med stabil pojkvän, fräsigt jobb och överklasslya rasar samman i och med en komplicerad barnfödsel. Hon går med i en terapigrupp som frustrerat försöker söka svaret på varför de är så olyckliga. Tillsammans tar de spontant in på hotell för att fly sina problem genom att vara någon annan. Dagen efter inser de att de inte vill tillbaka och tar in på ett nytt hotell...
Det är en förtjusande, liten idé Langseth kokat ihop, någonstans i ett mellanland av Tage Danielsson och en amerikansk indie. Det finns en smittande varm humor och kärleksfullt porträtterade karaktärer som växer och utvecklas ur sina stereotypiska skal. Det är lagom (ibland lite väl) skruvat men man sväljer det mesta med barnsligt glädjefnitter. I en svensk filmindustri regerad av deckare och buskiskomedier så är det befriande med en originell, lite knäpp film som vågar sticka ut.
Samtidigt finns här ett eggande mörker som avlöser de mer lustiga situationerna. Langseth tar sina karaktärer på allvar och väljer inga enkla lösningar för deras problem. De är charmiga och ofta roliga men samtidigt tragiska, trasiga själar på en hopplös jakt efter svar på omöjliga frågor. Det kan anses både flummigt och pretentiöst, och upplösningen är en aning uppenbar men regissörens och skådespelarnas envisa tro på historien ror den i hamn.
Vikander får fint stöd av sina motspelare, särskilt David Dencik som är sådär löjligt bra som en indianälskande kuf med moderskomplex. Han är imponerande ärlig och naken (även bokstavligen) och förvandlar vad som kunde blivit gängets nörd till en spännande underdog (kolla in hans dance moves i barscenen). Även övriga skådespelare förmår väcka liv i sina rollfigurer, inklusive Simon J. Berger i sina få scener som pojkvännen.
"Hotell" kommer inte gå hem oss alla och är klart spretigare i jämförelse med regissör/skådespelarduons järnstarka debut. Men som skruvad, svart dramakomedi med dråpliga scener och färgstarka karaktärer är den ett välkommet bidrag till den svenska filmmarknaden. Fortsätt i den stilen, Lisa.