Här är ett dokument om en 27-årig göteborgska som gick från ”Andra Avenyn” till storfilmer och priser i Hollywood på rekordtid.
Vår tids Ingrid Bergman
Ingrid Bergman fick den första av sina tre Oscarsstatyetter 1945 för sin huvudroll i ”Gasljus”, hon var då 29 år. Alicia jämförs ofta med Ingrid vilket inte är konstigt. De har inte bara den enorma talangen gemensamt utan också en sällsynt lyskraft som man hittar hos få aktiva skådespelare i modern tid. Alicia känns som Ingrid, Greta Garbo och Audrey Hepburn, det vill säga de gamla filmstjärnorna som det var svårt att sätta fingret på varför de var så elektriska. Precis som Ingrid är Alicia typiskt ”likeable” som amerikanerna gillar, hon är otroligt vacker och har en utstrålning och charm som smittar av sig. Samtidigt är hon gåtfull och verkar besitta en stor integritet. Hon är tillsammans med en annan av världens största och bästa skådespelare (Michael Fassbender, också han Oscarsnominerad för sin roll som Steve Jobs) men det är inget som de skyltar med.
Liksom Ingrid verkar Alicia ha en förmåga att välja rätt roller och sammanhang för trots hennes hittills korta filmkarriär har hon staplat intressanta projekt på varandra. Hon har också fått visa upp sig i alla möjliga genrer och hon känns lika självklar i en actionkomedi (”The man from U.N.C.L.E”) och i ett historiskt, romantiskt kostymdrama (”A Royal Affair”, ”Testament of Youth”, ”The Danish Girl”) som i en scfi-thriller (”Ex Machina”). Att det är just Alicia som är berättarrösten i dokumentären om Ingrid ”Jag är Ingrid” är ett genidrag av regissören Stig Björkman för Alicia är sannerligen vår tids Ingrid och verkar kunna gå precis lika långt.
Men trots begåvning, skönhet och en förmåga att välja rätt roller, vad är hemligheten som gör att det är just Alicia som har lyckats bättre än alla andra talangfulla och hårt arbetande Hollywood-svenskar? Låt oss ta det från början.
Från ”Andra Avenyn”, via Lisa Langseths filmer, till Oscarsnominerad
Vi var många som såg hennes som Jossan i svårt utskällda såpan ”Andra avenyn” som gick 2007-2010 och där Alicia var med i 103 av seriens totala 183 avsnitt. Steget till Lisa Langseths debutfilm ”Till det som är vackert” kändes långt. Alicia gick från att aldrig varit med i en långfilm tidigare till att vara i bild i stort sett en hel film och där hon verkligen bär filmen på sina axlar. Det är något med ansiktet; den mörka blicken som rymmer så mycket känslighet, styrka och vrede på samma gång och som gjorde att många med mig hade svårt att släppa Alicia och hennes Katarina efter filmens slut. Rollen ledde till en Guldbagge och några år sedan var hon tillbaka i Langseths ”Hotell” där hon gör en annan stark huvudroll som borde lett till ännu en Guldbagge. Hon spelade även in ”Kronjuvelerna” på hemmaplan innan det var dags för Danmarks Oscarsbidrag ”A Royal Affair”, där hon spelar drottning Caroline Mathilde, som tillsammans med ”Anna Karenina” var starten på hennes internationella karriär. Hon befäste sin position som en av Europas mest intressanta och lovande skådespelare och spelade i filmer som Julian Assange-filmen ”The Fifth Estate”och ”Seventh Son” mot Julianne Moore och Jeff Bridges.
Hollywoods älskling
Den senaste tiden har hon spelat in ”Testament of Youth”, ”Ex Machina” och ”The Danish Girl” som har gjort att hon har hittat en enormt stor fanskara hos såväl filmnördarna som kritikerkåren. Hon har fått flera prestigefyllda nomineringar och priser för Ava (”Ex Machina”) och Vera (”Testament of Youth”) och inte minst för konstnärinnan Gerda i ”The Danish Girl”. Hon nominerades till en Golden Globe för både ”Ex Machina” och ”The Danish Girl” men fick gå lottlös, däremot kammade hon hem en Critics Choice Award och en Screen Actors Guild award för Gerda, tunga priser som brukar ge en fingervisning om Oscarsgalans utdelning. Gerda är en riktigt köttig biroll (egentligen en huvudroll men Oscarsjuryn har av någon anledning valt att placera rollen som en ”supporting”) där Alicia får visa upp hela sitt skådespelarregister med den känslomässiga kapacitet hon besitter.
Hon har flera spännande filmer som är inspelade och klara, som Derek Cianfrances
(”The Place Beyond the Pines”, ”Blue Jasmine”) ”The Light Between Oceans” där hon spelar mot Fassbender. Hon har också den stora rollen vid sidan av Matt Damon i nya ”Bourne”-filmen som har premiär i sommar. Alicia har en otroligt hög arbetskapacitet och verkar vara mer målmedveten och disciplinerad än de flesta, var kommer detta ifrån? Från föräldrarna, skådespelarmamman Maria och psykiaterpappan Svante? Kan det var hennes gymnasiestudier vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm med långa, krävande dagar och ett ständigt krav att leverera som är en av de stora orsakerna? Eller det faktum att hon sökte till svenska teaterhögskolor fem gånger utan att bli antagen som gjorde att hon fick ett jävlar anamma? Oavsett var det kommer ifrån så är det hårt arbete och en inre styrka som mer än något annat gjort att Alicia är där hon är idag.
Alicia är en av de absolut hetaste skådespelarna i världen just nu vilket inte bara speglas på prisgalorna och rollistorna utan även på röda mattan (hon är ansiktet utåt för Louis Vitton), amerikanska talkshows och magasinomslag som Vogue och Vanity Fair. Och så på nätet förstås som svämmar över av folk från världens alla hörn som hyllar den überbegåvade- och vackra svenskan som jämförs med Natalie Portman, en annan superbegåvning med ögon djupa som brunnar. Det verkar också som att majoriteten vill att hon ska ta hem den där guldgubben om några veckor, att hon trots den hårda konkurrensen, där bland andra Kate Winslet och Rooney Mara är nominerade, ändå är favoriten.
Det verkar inte finns någon gräns på hur långt hon kan gå. Om det nu inte skulle gå hela vägen på Oscarsgalan, känn ingen sorg Alicia…du är snart där.
Två röster om Alicia
David Färdmar, producent och regissör som hade med Alicia i sin kortfilm ”Love” från 2008
Alicia var med i din kortfilm ”LOVE” som har visats och vunnit priser på festivaler världen över och har hittat en stor publik. Även om ”Andra Avenyn” hade börjat sändas så var hon relativt oupptäckt och oetablerad. Hur kom du i kontakt med Alicia första gången?
– Jag träffade som hastigast på Alicia redan 2003 då hon var statist i SVT-serien ”De drabbade” där jag jobbade som platschef. När jag sedan började arbeta som casting director så provfilmade jag henne för nästan varje film -och tv-produktion jag jobbade med mellan 2005-2006 för jag tyckte hon var så grymt bra. Trots att hon alltid gjorde grymma provfilmningar så gick hon tyvärr aldrig hela vägen och fick någon roll, vilket gjorde mig lite frustrerad. Så när jag sedan skulle regissera min egen kortfilm LOVE sommaren 2007 tog jag själv chansen att få jobba med henne och skrev ”Fredrika” direkt för Alicia. Vi funkade väldigt bra ihop och jag märkte att Alicia var så jäkla sugen på mer skådespelarerfarenhet, så när jag behövde en riktigt vass motspelerska sen under mina provfilmningar frågade jag alltid henne om hon kunde vara med, vilket hon mer än gärna ville. Även fast hon ofta inte ens själv var i bild gav hon alltid sitt yttersta för att de som var där för att provfilma skulle få det allra bästa motspelet. Det kan vara bra att tänka på, alla måste börja någonstans.
Om du jämför den Alicia som spelar i ”LOVE” med den du ser i storfilmer, vad är skillnaderna i hennes skådespeleri?
– Det var visserligen bara några scener i en kortfilm vi gjorde ihop på den tiden och nu gör hon komplexa huvudroller i långfilmer, så självklart har hon utvecklats enormt sedan dess. Men jag tycker att man redan där och då kan se att hon har något alldeles extra, djupet i blicken, en slags självklarhet och en lyskraft som går rakt igenom kameran.
Hur skulle du beskriva henne som person?
– Intelligent, ambitiös, målmedveten, nyfiken, lyhörd, eftertänksam, rolig, omtänksam, lojal och med båda fötterna på jorden.
Har du någon favoritfilm med henne?
– Favoritkaraktärerna är Gerda i ”The Danish Girl” & Ava i ”Ex Machina”, men favoritfilmen är nog hittills ”Ex Machina”. Alica sa dock till mig sist vi sågs att hon trodde att jag skulle gilla den kommande "The Light Between Oceans" ännu mer så nu är jag väldigt nyfiken på att se den.
Trodde du någonsin att hon skulle få en karriär som den hon har idag?
– Jag trodde absolut att hon skulle gå väldigt långt i sin karriär om hon väl fick chansen att få visa upp sitt breda register, men om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog inte i min vildaste fantasi trott att när vi stod där och filmade en nollbudget-kortfilm på Jazzhuset i Göteborg 2007 att hon bara 8 år senare skulle bli dubbelt Golden Globe-nominerad och nu även nominerad för en Oscar. Men all hennes framgång är mycket välförtjänt.
Vad tror du om hennes Oscarschanser?
– And the winner is... Alicia Vikander! Den tillhör henne så den plockar hon lätt hem till Göteborg, inget snack om saken!
Maria Fahl Vikander, skådespelare och mamma till Alicia
Utifrån sett är Alicias karriär som en overklig saga, från några svenska och danska filmer till att bara några år senare ha bärande roller i Hollywood-filmer och vinna världens finaste filmpriser med storheter som Kate Winslet och Helen Mirren i samma kategori. Har du landat i vad som händer eller är det svårt att ta in?
– Det är svårt att ta in, det som händer med Alicia nu. Ja, framför allt, då vi inte har tid att träffas, umgås och tala med varandra. Att läsa om henne i press och media eller att se henne på TV och till och med se henne på vita duken kan framkalla känslor av overklighet. För tillfället ägs hon av hela världen synes det mig. Men då vi träffas på riktigt, då är hon samma Alicia som hon alltid har varit.
Jag har förstått att Alicia ber dig att läsa igenom hennes filmmanus, är det någon av filmerna/rollerna som hon sa ja till som du har ett extra gott öga till och som du tycker hon lyckades förvalta extra väl?
– Många av filmerna har hon lyckats väl med. Hon hamnar ofta rätt beträffande val av manus. Hon vinnlägger sig om, att utmana sig själv och röra sig utanför sin egen trygghetszon. Skifta mellan större kommersiella studiofilmer till förtätade kammarspel och independentfilm. Jag tror och hoppas, att hon har haft ett gott stöd från både sin pappa, som är psykiater och mig i och med det att hon ber oss läsa manus och diskutera och dissekera. För egen del är det oftast här och nu som gäller. Det senaste manuset man ger sig i kast med, det är det som är mest givande. De filmer som jag för närvarande är mest intresserad av, det är de som i år är nominerade för en Oscar: ”Ex Machina” i två kategorier och ”The Danish Girl” i fyra. Jag ser också fram emot, att så småningom få se filmen ”Light between Oceans”. Regissören heter Derek Cianfrance och jag har sett ett par av hans tidigare filmer: ”Blue Valentine” och ”The Place beyond the Pines”. Dessutom börjar Alicia, att arbeta med en av filmhistoriens främste konstnärer; Wim Wenders om ett par, tre månader. Jag läste manus: ”Submergence”; en kärlekshistoria, som handlar om en djuphavsforskare, som Alicia ska spela och en spion, som kidnappats av jihadister.
Alicia känns otroligt disciplinerad och målmedveten och precis som hennes
skådespeleri verkar hon ha många mjuka och varma sidor samtidigt som hon känns väldigt rak och tydlig. Hur skulle du beskriva henne som person?
– Jag tycker, att du själv har lyckats så väl med att beskriva Alicias personlighet, att jag här inte har något att tillägga.
Även om hennes karriär känns rekordsnabb är det några år sedan ”Andra Avenyn” och genombrottsfilmen ”Till det som är vackert”, hur skulle du säga att hennes skådespeleri har förändrats genom åren?
– Alicias skådespeleri har fördjupats till viss del genom åren. Hon har mognat som människa och skapat sig mycket erfarenhet. Ja, visst har det hänt en hel del sedan hon spelade en kaxig och trotsig ... men ändå en ytterst målmedveten Katarina i Lisa Langseths film: "Till det som är vackert" fram till årets framgångar med framför allt ”Ex Machina” och ”The Danish Girl”. Det kan vara svårt att sätta fingret på vad skådespeleri är. En skådespelare, som har förmånen att få arbeta med bra manus, roller, regissörer, kolleger och team, den vässar sina verktyg. Dessutom är det bäst, att ha kontakt med såväl jord som himmel på en och samma gång. Allting har hitintills gått relativt friktionsfritt för Alicia och det är svårt, att avläsa förändringar och utveckling, när allting rullar på oavbrutet. I pauser och mellanrum finns mer utrymme för reflektion.
Du är själv skådespelare och Alicia nämner i sitt vinnartal på SAG Awards att hon älskade att titta på dig på teaterscenen och när du repeterade. När märkte du att hon hade ditt intresse och talang?
– Hennes talang märkte jag mycket tidigt. Främst hennes musikalitet och hennes förmåga, att blixtsnabbt förvandla en första impuls till en stark känsla. Eventuellt äger de flesta barn denna förmåga, men hon har fortfarande kvar den egenskapen. Till att börja med tänkte jag, att kärleken och intresset för musik låg henne närmast. Efter sina tre första år i lågstadiet; då var hon nio år, så sökte hon in till en skola med inriktning på sång och musik. Hon gjorde även ett inträdesprov på Svenska Balettskolan. Hon kom in på bägge skolorna, men valde danslinjen. Detta berodde nog mest på, att de sökande fick träffa elever, som redan gick på skolan och de verkade ha det så roligt! Alicias intresse för teater fanns med mycket tidigt. Och hon älskade Backa Teater i Göteborg, där jag var anställd i 22 år. Från att hon var i 8-10-årsåldern följde hon gärna med mig till teatern, främst under helgerna. Hon sålde kaffe och smörgåsar tillsammans med de stora tjejerna i publikfoajén. Jag minns också att hon älskade en stor del av vår repertoar; bland annat en musikalversion av Romeo & Julia. Hon kunde flera av sångerna utantill. En uppsättning av den indiska skapelseberättelsen Mahabaratha stod även den högt i kurs.
Om du är ärlig, trodde du någonsin att hon skulle komma såhär långt? Vad tror du om hennes Oscarschanser?
– Jag har alltid tyckt, att Alicia är mångsidigt begåvad. Redan som barn visade hon tecken på en stor bredd. Men jag var alls inte övertygad om, att hon skulle bli artist. Hon hade lika gärna kunnat välja en naturvetenskaplig eller ekonomisk inriktning. Om det ska bli någon Oscar-vinst eller inte? Jag har ingen som helst föraning beträffande detta. Jag tycker, att det är fantastiskt, att hon är nominerad, som bäst supporting role, även om det i realiteten är en huvudroll det är frågan om. Och jag använder mig medvetet av den engelska betydelsen SUPPORTING role. Det svenska ordet biroll är en förfärligt trist beteckning! Nej, inte i mina vildaste fantasier kunde jag tänka mig, att hon skulle göra en sådan sagolik karriär!