Poltergeist 1982
Synopsis
Info
Skräckshow med humor och värme
Egentligen är kombon Hooper/Spielberg ett briljant upplägg. Regissören Hooper, galningen som så genialt kritiserade det amerikanska våldssamhället i debuten "Motorsågsmassakern" och, producenten/manusförfattaren Spielberg, som blivit något av en expert på det fantastiska men även ett pålitligt namn inom familjefilm. Även om det främst är Spielbergs film (då ihärdiga rykten säger att han regisserat en stor del av filmen) så finns här även en nyttig dos av Hoopers svarta humor och bisarra fascination för äckel.
Inledningsvis är det en relativt traditionell story: superamerikansk, lycklig kärnfamilj upptäcker att deras "perfekta" hus är bebott av andar från andra sidan med ett osunt intresse för den änglalika dottern. Men familjen Freeling har lite mer personlighet än genren vanligen tillåter och även spökutdrivarna som de anlitar har en varmare och mänskligare framtoning. När lilla Carol Anne (Heather O'Rourke) kidnappas av andarna så är det med familjens kärlek hon ska räddas. Det i kombination med en handfull både spektakulära och äckliga effekter bidrar till en minst sagt intressant och underhållande filmupplevelse.
Filmens låga dödsantal (med undantag för spökena då) är både befriande och förvånansvärt, med tanke på regissören. Fokus ligger på historien, karaktärerna, effekterna och framför allt stämningen. De onda andarna uppenbarar sig i alla möjliga, uppfinningsrika former (både träd, clownleksaker, köttbitar och möbler får eget liv) och våra hjältar, i synnerhet en särskilt utsatt mamma (den ljuvliga JoBeth Williams) hamnar i mardrömslika situationer, som att fastna i en gyttjepool full av skelett eller släpas uppför väggen av en osynlig demon. Det finns inga gränser för vad fantasin tillåter och mitt i skräckshowen finns både humor och värme, i sann Spielberg-anda.
Visst, en mer modern, kräsen publik lär kanske inte finna den lika läskig som exempelvis "Paranormal Activity". Och effekterna har, hur läckra och ambitiösa de än må verka, åldrats en aning, speciellt i jämförelse med dagens hypermoderna teknik. Men här finns ändå en unikt underhållande och fängslande film som inte liknar någon spökhusrysare varken innan eller efter. En stark kultklassiker som representerar både det bästa från dåtidens skräckgenre och även ur skaparnas meritlistor.