När vi nu lämnar filmåret 2018 bakom oss, var det ett år fyllt av fantastiskt bra film. Starka debutanter, blockbusters som slog alla rekord, och stora publikfavoriter. I USA rapporteras det om det mest inkomstbringande bioåret någonsin, och vår lista över de 26 bästa filmerna från 2018 var svårare att sätta ihop än på länge.
Men helt smärtfritt blir det aldrig, och även det gångna året bjöd dessvärre på några smärtsamma katastrofer, illasmakande kalkoner och ekonomiska floppar. Och vi lärde oss att inte ens en stor franchise som ”Star Wars” går säker.
Men helt smärtfritt blir det aldrig, och även det gångna året bjöd dessvärre på några smärtsamma katastrofer, illasmakande kalkoner och ekonomiska floppar. Och vi lärde oss att inte ens en stor franchise som ”Star Wars” går säker.
Mortal Engines
Budget: ca 100 miljoner dollar
Intäkter: 55 miljoner dollar (hittills)
Konceptet med rullande städer och "Sagan om Ringen"-trion (Peter Jackson, Fran Walsh och Philippa Boyens) i produktionsstolen räckte inte för att väcka publikens nyfikenhet. Den storslagna sci-fi-filmen sägs ha en budget runt 100-150 miljoner dollar, men det går trögt framåt på biograferna nu i december. Efter helgens amerikanska premiär spelade "Mortal Engines" endast in 7,5 miljoner dollar i USA.
Intäkter: 55 miljoner dollar (hittills)
Konceptet med rullande städer och "Sagan om Ringen"-trion (Peter Jackson, Fran Walsh och Philippa Boyens) i produktionsstolen räckte inte för att väcka publikens nyfikenhet. Den storslagna sci-fi-filmen sägs ha en budget runt 100-150 miljoner dollar, men det går trögt framåt på biograferna nu i december. Efter helgens amerikanska premiär spelade "Mortal Engines" endast in 7,5 miljoner dollar i USA.
The Girl in the Spider's Web
Budget: 43 miljoner dollar
Intäkter: 34 miljoner dollar (hittills)
Här är ännu ett exempel på kända karaktärer och en etablerad franchise, som trots det inte väckte intresse något större intresse. Sonys försök att återuppliva det svenska noir-fenomenet med nya skådespelare (Claire Foy och Sverrir Gudnason) misslyckades, trots en vass regissör (Fede Alvarez). Inte ens den svenska biopubliken orkade bry sig.
Intäkter: 34 miljoner dollar (hittills)
Här är ännu ett exempel på kända karaktärer och en etablerad franchise, som trots det inte väckte intresse något större intresse. Sonys försök att återuppliva det svenska noir-fenomenet med nya skådespelare (Claire Foy och Sverrir Gudnason) misslyckades, trots en vass regissör (Fede Alvarez). Inte ens den svenska biopubliken orkade bry sig.
Annihilation
Budget: 40 miljoner dollar
Intäkter: 32 miljoner dollar
Det är svårt att sälja in en originell film numera, när biopubliken hellre dras till välkända titlar och varumärken. Det förstod Paramount, som sålde "Annihilation" till Netflix för internationell distribution.
Intäkter: 32 miljoner dollar
Det är svårt att sälja in en originell film numera, när biopubliken hellre dras till välkända titlar och varumärken. Det förstod Paramount, som sålde "Annihilation" till Netflix för internationell distribution.
Alex Garlands film med Natalie Portman i täten gick ändå upp på en del amerikanska biodukar, och tog med sig hem ynka 32 miljoner dollar, trots mycket goda recensioner. Många amerikanska sajter nämner den som en av årets biofloppar, vilket är lite missvisande. Netflix-köpet gjorde antagligen det hela till en win-win för både studion och streamingtjänsten.
The Hurricane Heist
Budget: 35 miljoner dollar
Intäkter: 6 miljoner dollar
Man blir ändå lite glad när det går riktigt dåligt för en riktigt dålig film. "The Hurricane Heist" är precis vad det låter som: en blandning av kupp- och katastroffilm, med dum dialog därtill och specialeffekter som lämnar en del att önska. Filmen smögs ut på avlägsna biografer, den pressvisades aldrig, och ingen verkar ha hört om den.
Intäkter: 6 miljoner dollar
Man blir ändå lite glad när det går riktigt dåligt för en riktigt dålig film. "The Hurricane Heist" är precis vad det låter som: en blandning av kupp- och katastroffilm, med dum dialog därtill och specialeffekter som lämnar en del att önska. Filmen smögs ut på avlägsna biografer, den pressvisades aldrig, och ingen verkar ha hört om den.
Ett veck i tiden
Budget: 100-130 miljoner dollar
Intäkter: 132 miljoner dollar
Den påkostade fantasy-filmatiseringen av Ava DuVernay blev en ekonomisk smäll för Disney i våras. "Det var en ambitiös chansning. Jag är tacksam för Ava och casten. Men med facit i hand är det svårt material att filma. Vi lyckades inte riktigt", konstaterar producenten Sean Bailey i en intervju med Hollywood Reporter.
Intäkter: 132 miljoner dollar
Den påkostade fantasy-filmatiseringen av Ava DuVernay blev en ekonomisk smäll för Disney i våras. "Det var en ambitiös chansning. Jag är tacksam för Ava och casten. Men med facit i hand är det svårt material att filma. Vi lyckades inte riktigt", konstaterar producenten Sean Bailey i en intervju med Hollywood Reporter.
Nötknäpparen och de fyra världarna
Budget: 120 miljoner dollar
Intäkter: 166 miljoner dollar (hittills)
Ännu ett dyrt Disney-äventyr som knappast skapade magi i kassan. Julbaletten blev film delvis regisserad av Lasse Hallström, men Disneys producent Sean Bailey erkänner att planen misslyckades. "Varken boken eller baletten har en särskilt stark röd tråd i berättelsen, så vi försökte hitta de bästa artisterna, och hoppades att familjerna skulle få en riktigt underbar upplevelse. Vi försökte hårt, men vi hade fel", säger Bailey till THR.
Intäkter: 166 miljoner dollar (hittills)
Ännu ett dyrt Disney-äventyr som knappast skapade magi i kassan. Julbaletten blev film delvis regisserad av Lasse Hallström, men Disneys producent Sean Bailey erkänner att planen misslyckades. "Varken boken eller baletten har en särskilt stark röd tråd i berättelsen, så vi försökte hitta de bästa artisterna, och hoppades att familjerna skulle få en riktigt underbar upplevelse. Vi försökte hårt, men vi hade fel", säger Bailey till THR.
Robin Hood
Budget: 100 miljoner dollar
Intäkter: 73 miljoner dollar (hittills)
Här är ännu ett fall där Hollywood tror att ett känt namn och en etablerad karaktär automatiskt ska locka intresse. Robin Hood, hjälten som stjäl från de rika och ger till de fattiga, fick en modern och actionpackad uppdatering med Taron Egerton i huvudrollen. Men pengarna, dem höll publiken hårt i.
Intäkter: 73 miljoner dollar (hittills)
Här är ännu ett fall där Hollywood tror att ett känt namn och en etablerad karaktär automatiskt ska locka intresse. Robin Hood, hjälten som stjäl från de rika och ger till de fattiga, fick en modern och actionpackad uppdatering med Taron Egerton i huvudrollen. Men pengarna, dem höll publiken hårt i.
The Happytime Murders
Budget: 40 miljoner dollar
Intäkter: 24 miljoner dollar
Jim Hensons muppar möter noir-deckare i en skruvad komedi. Melissa McCarthy och ett gäng fluffiga och svärande, uppstoppade djur i huvudrollerna - det är vad det är, varken mer eller mindre. Den barnförbjudna filmen lyckades locka en del skratt, men inte så många tittare.
Intäkter: 24 miljoner dollar
Jim Hensons muppar möter noir-deckare i en skruvad komedi. Melissa McCarthy och ett gäng fluffiga och svärande, uppstoppade djur i huvudrollerna - det är vad det är, varken mer eller mindre. Den barnförbjudna filmen lyckades locka en del skratt, men inte så många tittare.
Gotti
Budget: 10 miljoner dollar
Intäkter: 4 miljoner dollar
John Travolta spelar rollen som ökände maffiabossen John Gotti i en film som borde gått direkt till dvd (och gjorde det också i Sverige). Men på amerikanska biografer blev det ekonomisk flopp direkt. Filmen pressvisades inte heller för kritikerna, och de få som recenserade den tog fram stora sågen.
Intäkter: 4 miljoner dollar
John Travolta spelar rollen som ökände maffiabossen John Gotti i en film som borde gått direkt till dvd (och gjorde det också i Sverige). Men på amerikanska biografer blev det ekonomisk flopp direkt. Filmen pressvisades inte heller för kritikerna, och de få som recenserade den tog fram stora sågen.
Solo: A Star Wars Story
Budget: ca 300 miljoner dollar
Intäkter: 393 miljoner dollar
De senaste "Star Wars"-filmerna är några av de dyraste filmer som någonsin producerats, och prequeln "Solo: A Star Wars Story" var inget undantag. Det ryktas om en budget runt 300 miljoner dollar. Men Lucasfilm överskattade fansens intresse av att följa en ung Han Solo, och den dyra filmen blev en kostsam smäll. Experterna skyllde på "en ovanligt dålig marknadsföring" och beräknade att Disney förlorade runt 50 miljoner dollar på filmen.
Intäkter: 393 miljoner dollar
De senaste "Star Wars"-filmerna är några av de dyraste filmer som någonsin producerats, och prequeln "Solo: A Star Wars Story" var inget undantag. Det ryktas om en budget runt 300 miljoner dollar. Men Lucasfilm överskattade fansens intresse av att följa en ung Han Solo, och den dyra filmen blev en kostsam smäll. Experterna skyllde på "en ovanligt dålig marknadsföring" och beräknade att Disney förlorade runt 50 miljoner dollar på filmen.
(OBS: En film behöver spela in dubbelt så mycket som den kostade, innan den kan gå med vinst. Utöver filmens inspelningsbudget tillkommer andra kostnader, som marknadsföring. "Solo" är ett bra exempel på en film som spelade in mycket pengar, men räknades dra in betydligt mycket mer.)
Har du sett någon av årets floppar?