Ännu ett filmår har kommit till sitt slut. Här på MovieZine har vi hyllat de bästa filmerna från 2022 och även grillat de sämsta filmerna på biorepertoaren. Nu är det dags att sparka lite till på några av årets stackars floppar, filmerna som presterade betydligt sämre än förväntat.
En del var riktigt usla (vi tittar på dig, Roland Emmerich). En del drog faktiskt in en rejäl slant men missade ändå målet ("Black Adam" är ett bra exempel).
Bli inte avskräckt - många av filmerna på listan nedan är absolut sevärda, men hade kanske oturen att släppas i en tid då branschen ännu inte helt återhämtat sig från covid-pandemin. Det är svårt just nu att locka publik till annat än de mest pampiga actionäventyren med en redan etablerad titel. Därför har även kritikerrosade filmer som Spielbergs "The Fabelmans" och Todd Fields "Tár" hängts ut som floppar i media.
Men, nu undrar någon kanske: Hur kan en film dra in mer pengar än vad den kostade att producera, och ändå gå back? En films produktionsbudget är inte studions enda utgifter. Man brukar säga att lika mycket pengar läggs sedan på att marknadsföra den. Ta därför budgeten x 2, och det är först där som studion går ”break even” och kan faktiskt börja tjäna pengar. (Mycket förenklat såklart, men det är så Hollywood brukar räkna.)
1. Amsterdam
Budget: 80 miljoner dollar
Intäkter: 31 miljoner dollar
Intäkter: 31 miljoner dollar
Den femfaldigt Oscarsnominerade regissören bakom "Du gör mig galen" och "American Hustle". En sprakande stjärnensemble med Christian Bale, Margot Robbie och John David Washington i täten. Det borde inte slå fel, men aj vad David O. Russells "Amsterdam" föll hårt när den släpptes i början av oktober.
Komedin - om tre vänner på 1930-talet som blir insyltade i en mordkomplott - blev till att börja med en dyr historia med en budget på 80 miljoner dollar. Disney och 20th Century Studios lär ha lagt nästan lika mycket på marknadsföring. Pengarna i sjön - intäkterna stannade vid 30 miljoner dollar globalt.
Kritikernas svala betyg hjälpte nog inte heller för att locka den svårflörtade vuxna biopubliken. "En salig röra av genrer som är som bäst milt underhållande", skrev MovieZines recensent Andreas Samuelson. Deadline räknade ut att "Amsterdam" lär ha gått back med runt 100 miljoner dollar.
2. Lightyear
Budget: 200 miljoner dollar
Intäkter: 226 miljoner dollar
Intäkter: 226 miljoner dollar
Som en ny film i den enormt populära ”Toy Story”-franchisen, och ett spektakulärt rymdäventyr från animationsjätten Pixar, siktade ”Lightyear” mot stjärnorna - men det blev en feltändning.
Corona-pandemin slog hårt mot filmvärlden och även Pixar. Studions tre senaste filmer - ”Själen”, ”Luca” och ”Röd” - var överlag charmiga, kreativa, personliga och kritikerrosade, men fick gå raka vägen till Disney+ utan att passera Gå. Experter spekulerar i ifall den strategin har urholkat Pixar som varumärke, och fått publiken att tänka att deras filmer inte längre är värda en biobiljett. Vänta några veckor så finns de ändå att streama hemma, eller hur?
Andra menar att ”Lightyear” led av otydlig marknadsföring där folk inte riktigt begrep kopplingen till ”Toy Story”-rullarna. Som Slashfilm noterar var detta kanske en film som ingen egentligen hade bett om. Trist, för egentligen är den inte alls dålig.
3. En annorlunda värld
Budget: Ca 135-180 miljoner dollar
Intäkter: 66 miljoner dollar (hittills)
Intäkter: 66 miljoner dollar (hittills)
När vi ändå är inne på Disney och deras kostsamma misslyckanden under 2022 så kan man inte glömma ”En annorlunda värld”. Och det är synd egentligen att en film som bygger på en originell idé, och inte kommer från en redan populär och etablerad franchise, missar att hitta sin publik. Detta är en raktigenom charmig och lekfull matinéfilm som dessvärre målades ut som en flopp efter bara en helg på bio.
”En annorlunda värld” släpptes i USA under den vanligtvis heta Thanksgiving-helgen, men föll rätt hårt under förväntningarna. Variety kallar det för ”en av Disneys värsta premiärhelger i modern tid”, och man räknar med att filmen kommer förlora ”minst 100 miljoner dollar” på bio.
Kanske hoppas studion få igen lite av sin investering på hemmamarknaden och på streaming. ”En annorlunda värld” släpptes på Disney+ strax innan jul.
4. Morbius
Budget: 75 miljoner dollar
Intäkter: 167 miljoner dollar
Intäkter: 167 miljoner dollar
Kan detta vara en av årets mest hånade och sågade filmer? ”Morbius”, av svenske regissören och serietidningsfantasten Daniel Espinosa, var det senaste försöket av Sony att bredda sitt Spider-man-universum med en obskyr skurk i fokus. Både fans och recensenter slaktade vampyrfilmen med Jared Leto, och vissa anser filmen vara ”tidernas sämsta superhjältefilm”.
- Ja, filmen blev brutalt sågad. Men det får man bara leva med. Vad ska man göra. Det är en film. Det är inte så att vi räddar liv. Men av någon anledning funkade den inte, kommenterade skådespelaren Matt Smith oberört till Variety i somras.
”Morbius” nådde lite av en oväntad kultstatus när den påhittade filmrepliken ”It’s Morbin’ time” fick eget liv i sociala medier. Om några år, med lite distans till floppen (och eventuella Marvel-kontrakt) kanske vi får höra Espinosas version av vad som hände. Blev ”Morbius” verkligen den film han hade hoppats på?
Filmen kostade 75 miljoner dollar att producera, och tjänade in 167 miljoner dollar på bio. Studion borde ha klarat sig utan en förlust, men det är ruggigt lågt resultat - speciellt för den stekheta superhjältegenren.
5. Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter
Budget: 200 miljoner dollar
Intäkter: 405 miljoner dollar
Intäkter: 405 miljoner dollar
Warner Bros tredje försök att mjölka Harry Potter-franchisen med ännu en prequel gav knappast något magiskt resultat på bio.
Kanske var det all negativ publicitet kring författaren J.K. Rowling, eller det ”kontroversiella” beslutet att kicka Johnny Depp och sätta Mads Mikkelsen i rollen som onde trollkarlen Grindelwald. Kanske har fansen helt enkelt tröttnat. Men intäkterna för denna franchise går stadigt nedåt, och nu ryktas det om att ”Dumbledores hemligheter” blev spiken i kistan.
Årets ”Fantastiska vidunder” spelade in 405 miljoner dollar på bio - hälften så mycket som den första filmen sex år tidigare. Fem filmer planerades, nu ska det till riktig häxkonst om vi ska få någon mer.
6. Cyrano
Budget: 30 miljoner dollar
Intäkter: 6 miljoner dollar
Intäkter: 6 miljoner dollar
Under 2021 såg vi flera musikalfilmer floppa hårt, och Joe Wrights ”Cyrano” lyckades inte heller charma sin publik. Historien om Cyrano de Bergerac, mannen som har komplex för sin stora näsa, har uppdaterats för att handla om en kortväxt romantiker - med ”Game of Thrones”-stjärnan Peter Dinklage i titelrollen.
”Musiken och koreografin är inte riktigt publikfriande och första halvan är lite mer ojämn och långdragen än den andra. Men det är en proffsig produktion där inte minst den Oscarsnominerade kostymen står ut”, skrev MovieZines recensent.
7. The Unbearable Weight of Massive Talent
Budget: 30 miljoner dollar
Intäkter: 29 miljoner dollar
Intäkter: 29 miljoner dollar
Många hade sett fram emot att se Nicolas Cage spela sig själv, och driva med sin hårda, galna och meme-vänliga image, i en skön actionkomedi. Men när "The Unbearable Weight of Massive Talent" släpptes i våras (till hyfsat goda recensioner bör man tillägga) gjorde den ändå inte mycket väsen av sig. Intäkterna landade på 29 miljoner dollar, långt ifrån målet.
8. Moonfall
Budget: ca 140 miljoner dollar
Intäkter: 67 miljoner dollar
Intäkter: 67 miljoner dollar
Roland Emmerich inledde bioåret med en riktig katastroffilm - tolka ordet som du vill. En gång i tiden var den tyske filmskaparen kungen av denna genre, med "Independence Day" och "2012" på meritlistan. Men "Moonfall" fick inte bioälskarna att göra stora vågen direkt. Det påkostade äventyret med Halle Berry i täten blev en dyr läxa för Emmerich som finansierar sina filmer själv.
9. The Northman
Budget: Ca 70-90 miljoner dollar
Intäkter: 69 miljoner dollar
Intäkter: 69 miljoner dollar
Regissören Robert Eggers har gjort sig ett namn med "The Witch" och "The Lighthouse" - småskaliga men ursnygga dramathrillers som kryper in under skinnet och har fått strålande recensioner.
Därför blev vi såklart nyfikna när han skulle ta sig an en episk hämndsaga på vikingatiden - och många tappade nog hakan när budgeten ryktades ligga på 90 miljoner dollar. Skulle indiefilms-regissören klara av att tackla en storbudgetfilm? Jag tycker "The Northman" är fantastisk och Alexander Skarsgård har kanske aldrig varit bättre. Men det är inte direkt så att en våldsam vuxenfilm lockar biopublik i dessa tider.
En massiv prislapp och en stor chansning som inte lönade sig. Filmen spelade in 69 miljoner dollar på bio under våren.
Eller blev den framgångsrik? I en artikel hos Hollywood Reporter berättar Focus Features-chefen Kissa Higgs att filmen trots allt gick med vinst, när man räknar in premium-video-on-demand. En nyttig påminnelse om att biointäkter inte är allt. Många filmer som har floppat på bio genom åren har kunnat dra in pengar på hemmamarknaden istället.
10. Black Adam
Budget: 200 miljoner dollar
Intäkter: 391 miljoner dollar (hittills)
Intäkter: 391 miljoner dollar (hittills)
Även producenterna bakom "Black Adam" hävdar att deras film minsann inte är någon flopp. Och superhjälterullar brukar dels kunna håva in pengar på leksaker, lunchlådor och andra reklamprylar, dels går de vanligtvis väldigt starkt på video-on-demand.
Men nu är det biointäkter vi fokuserar på i denna artikel, och där får actionrullen med Dwayne Johnson anses vara något av en besvikelse. Intäkterna kanske nästan täcker budgeten + marknadsföringen, men ärligt talat... "Superman Returns" från 2006 drog in lika mycket pengar. The Rock hoppades bli en tung maktspelare i DC:s universum, nu verkar däremot alla planer på uppföljare ligga på is.
11. Utvandrarna
Budget: 100 miljoner kronor
Intäkter: ca 30 miljoner kronor
Intäkter: ca 30 miljoner kronor
Jo, tekniskt sett är detta en 2021-premiär (”Utvandrarna” gick upp på juldagen förra året) men filmen drog in den mesta av sin publik i år. Inte för att det blev så mycket till publik. Siffran landade på 197 400 biobesökare, rätt tunt för en titel som såldes in som ”årtiondets svenska film”.
SF Studios hade pumpat in 100 miljoner kronor i en nyfilmatisering av Wilhelm Mobergs klassiska roman, som nu skulle berättas ur Kristinas perspektiv och regisseras av en norsk. Sen kom de på idén att trycka in hela fyra tjocka romaner i en film, ett grepp som inte riktigt gick hem hos alla kritiker.
Men den stora boven var troligen pandemin, och de nya restriktioner som infördes på biograferna förra julen. (Som vi nämnt några gånger nu är det inte den bästa tiden för att försöka locka en vuxen biopublik.)
Sveriges dyraste film genom tiderna beräknas ha spelat in runt 30 miljoner kronor i Sverige och ytterligare 6 miljoner i Norge. Visserligen kan en storfilm av sådan kaliber säljas till fler länder, och den är redan inköpt av Viaplay för amerikansk streamingpremiär. Men nog svider det på bankkontot hos SF Studios som hoppades på betydligt högre biosiffror - även om det är svårt att slå Jan Troells rulle som sågs av 1,5 miljoner svenskar för femtio år sen. Det var andra tider, helt klart.