I fredags släpptes det riktigt bra robotliret "Armored Core VI: Fires of Rubicon" (läs vår recension), som är utvecklat av "Elden Ring"-studion FromSoftware.
Här får du kontrollera en mäktig mecha i snabba och häftiga strider mot andra maskiner på en avlägsen planet, som en fristående legosoldat i ett komplicerat krig om en värdefull resurs.
Spelet kan, precis som den japanska studions andra spel, vara riktigt utmanande ibland (framförallt under bossfajter) – så här kommer tre tips som kan hjälpa dig längs vägen. MovieZine gav spelet betyget 4 av 5 i vår recension.
1. Spela offensivt, men inte alltid
Redan under första uppdraget möter du en boss kallad AH 12 HC Helicopter, som kan bli en rejäl tröskel för många med sina förödande raketgevär och bombmattor som kan göra slarvsylta av dig på kort tid.
Det tog många försök att klara bossen, men en anledning till att jag till slut fick ner den var för att jag lärde mig att offensiv är det bästa försvaret – i alla fall mot en livsfarlig helikopter. Många bossar kräver absolut en del fingerfärdighet, men det är många som ryker rätt fort om du lär dig att panga på med allt du har och gärna använda ett närstridsvapen för att få ner dess försvar, för att sedan pumpa den med bly för att få ner dess hälsa.
Taktiken fungerar så klart inte alltid och det är mycket annat som påverkar dina chanser, men att strategiskt använda sina tunga vapen vid rätt tillfälle för att få ner fiendens sköld och göra den sårbar är ofta en lösning.
2. Lär dig dina fienders attackmönster
En minst lika viktig del av striderna är att lära sig hur bossarna anfaller – och att lära sig hur man bäst undviker att träffas. Har du spelat till exempel "Elden Ring" eller "Bloodborne" vet du att det här är en stor del av hur spel av FromSoftware fungerar och "Armored Core VI" är inget undantag.
Här gäller det att utnyttja alla din mechas förmågor att förflytta sig, som att snabbt undvika åt sidan, sväva och hålla sig på avstånd. Glöm bara inte att hålla koll på din energimätare, som avgör hur mycket du kan hoppa åt sidan och sväva.
Det går att jämföra med din stamina (eller uthållighet) i andra FromSoftware-spel, så har du spelat dessa är det bara att försöka tänka på samma sätt – var snabb, men ta det samtidigt lugnt.
3. Om du fastnar: bygg, bygg, bygg
Klarar du ändå inte den där svåra bossen, beror det troligtvis på hur din mecha är konstruerad. En stor del av charmen i "Armored Core"-serien ligger i att du kan skräddarsy din robot på en rad olika sätt, från vilken typ av ben den ska ha till vilka vapen du vill använda. Det kan te sig en aning skrämmande till en början, men ha tålamod.
Flera av bossarna i "Armored Core VI" lyckades jag till slut besegra efter att ha pillat med min robot, då varje liten del kan påverka både hur snabb den är till hur kraftfulla dina attacker blir. Du måste samtidigt tänka på vikten och energiförbrukningen.
Kan det kanske vara så att bossen är extra svag mot en viss typ av vapen, som laserkanoner eller ett snabbt maskingevär? Det är även minst lika viktigt att tänka på dina extravapen som raketkastare och liknande som du har på axlarna, som många gånger kan avgöra om fiendens försvar går ner tillräckligt fort eller inte.
Har du inte råd med nya delar, är det bara att spela om uppdrag för att få ihop lite extra slantar. Sen är det bara att pröva sig fram för att hitta den bästa kombinationen av delar.
Vad tycker du om "Armored Core VI"?