SPEL

Skribent

Henrik Skapare

5 mars 2017 | 15:30

5 nedlagda TV-spel som skulle ha blivit succéer

Det händer ibland att väldigt lovande spel bara läggs ner.
Filmer som aldrig blir av faller oftast tidigt i produktionen, men i spelvärlden kan utvecklarna lägga år på att utveckla någonting som aldrig ser dagens ljus. Det här är fem spel som en gång i tiden var på allas läppar, men som sedan bara försvann. Vi sörjer dem än idag.

Silent Hills




När Metal Gear-skaparen Hideo Kojima och filmregissören Guillermo del Toro avslöjade att de skulle göra ett skräckspel tillsammans var det svårt att hålla nere förväntningarna. Det blev inte sämre av att spelet skulle vara en ny del i Konamis kusliga ”Silent Hill”-serie, vars patenterade mix av action och psykologisk skräck hade börjat gå på rutin de senaste åren. Exakt vad ”Silent Hills” skulle bli är svårt att sia om, men den spelbara teaser som släpptes var minst sagt lovande. Det var kusligt och suggestivt, sett ur förstapersonsperspektiv med snudd på fotorealistisk grafik och en allvarsam Norman Reedus i huvudrollen.

Vad hände? Under arbetet med ”Metal Gear Solid V: The Phantom Pain” rök Hideo Kojima ihop med Konami, varpå spelbolaget strök hans namn från allt pr-material. Några dagar senare fick vi veta att Silent Hills var nedlagt.

Vad spelar vi istället? Guillermo Del Toro verkar inte ha någon vidare tur när det kommer till spelskapandet, och det mesta han tar i verkar rinna ut i sanden. Hideo Kojima gick vidare och började arbeta med ”Death Stranding” som är under utveckling för Playstation 4, även det med Reedus i huvudrollen. Om det är skräck du vill ha rekommenderar vi ”Resident Evil 7”, som har många – avsiktliga eller oavsiktliga – likheter med nedlagda ”Silent Hills”. 

Dirty Harry




Spelstudion The Collectives spel baserade på ”Buffy”, ”Indiana Jones” och ”Star Wars” var visserligen mediokra som bäst, men hur skulle ett spel baserat på Clint Eastwoods hårdkokta snut Dirty Harry inte kunna bli något annat än mästerligt? Att Clintan själv skulle låna ut röst och ansikte och att handlingen skulle utspela sig mellan de två första filmerna gjorde knappast saken sämre. Tyvärr lades spelet ner 2007.

Vad hände? Enligt ryktet ska utgivaren Warner Bros. ha varit så missnöjda med vart spelet var på väg att de stoppade utvecklingen av rädsla för att skada varumärket.

Vad spelar vi istället? The Collective slogs ihop med en annan studio och fortsatte göra halvdana spel under namnet Double Helix Games. Något nytt Dirty Harry-spel har det inte blivit, trots att Facebookgruppen ”Bring back Dirty Harry The Game” har svindlande 325 medlemmar. 


Mega Man Universe




I slutet av 00-talet fick den blå hjälten Mega Man ett uppsving i och med två retroinspirerade titlar till spelkonsolernas nedladdningstjänster. Men toksvåra ”Mega Man 9” och ”Mega Man 10” var bara en försmak på vad som komma skulle: ”Mega Man Universe!”. Medan de spelen följde de gamla spelens upplägg i såväl grafik som spelmekanik var ”Universe” ett sprudlande experiment av nytänkande och lekfullhet. Allra mest såg vi fram emot att få bygga egna banor och dela dem med andra spelare.

Vad hände? Mega Man-pappan Keji Inafune lämnade Capcom i oktober 2010 och några månader senare kom det officiella uttalandet: ”Mega Man Universe” var nedlagt.

Vad spelar vi istället? Keiji Inafune drog igång en Kickstarterkampanj och skapade en inofficiell ”Mega Man”-uppföljare i form av ”Mighty No. 9”. För en mer experimentell Mega Man-tolkning rekommenderar vi det svenskutvecklade fanprojektet Mega Man 2.5D.


Fallout Online




När man spelar Bethesdas rollspel I ”Fallout”-serien är det svårt att inte drömma om ett storskaligt onlinerollspel i samma postapokalyptiska värld. Faktum är att Masthead Studios började arbeta på vad som skulle bli Fallout Online redan 2008 och att spelet såg riktigt lovande ut innan det lades ner. Bland annat pratades det om en 170 000 kvadratkilometer stor spelvärld och byar som kunde kontrolleras av spelare. 

Vad hände?  Utgivaren Interplay förlorade rätten till varumärket till Bethesda i en utdragen rättstvist, varpå spelet fick läggas ner. 

Vad spelar vi istället? Bethesda använde varumärket för att själva göra några alldeles utmärkta ”Fallout”-spel, nu senast ”Fallout 4”.

Star Wars 1313




Genom åren har vi fått se mängder av ”Star Wars”-spel rinna ut i sanden, men inget av dem har sett lika lovande ut som Star Wars 1313. Spelet avtäcktes 2012 och skulle skildra en mörkare och skitigare sida av Star Wars-universumet. Spelet, som skulle bli ett actionäventyr i tredjepersonsperspektiv, skulle utspela sig i Coruscants undre värld och handlingen skulle kretsa kring fanfavoriten Boba Fett. De filmer och konceptbilder som släpptes gjorde absolut ingenting för att hålla våra förväntningar på rimliga nivåer.

Vad hände?  Hösten 2012 köptes Lucasarts av Disney och några månader senare stoppades utvecklingen. 

Vad spelar vi istället? Disney gav jobbet att utveckla nya ”Star Wars”-spel till Electronic Arts, en satsning som bland annat gett oss det utmärkta ”Star Wars: Battlefront”. Vad det beträffar det skrotade materialet från "Star Wars 1313" har Lucasfilms-vd:n Kathleen Kennedy hintat om att man kanske kommer att återvända till det på något sätt i framtiden, men inte när eller i vilken form.

Vilket "förlorat" spel hade du helst velat spela?
| 5 mars 2017 15:30 |