Vad är egentligen nyckeln till att lyckas med en så kallad ”remake”? För mig handlar det om spelets handling. Själva spelmekaniken går att återanvända även i uppföljare, men spelets karaktärer och intrig går inte att efterapa i en helt ny upplaga.
Flera spelstudios har tagit fasta på detta och gjort nya tappningar av gamla spel i samband med att en uppföljare planeras. Man låter spelare genomleva en sorts lång ”recap” av handlingen innan man ger sig in i fortsättningen. Så var bland annat fallet med ”Uncharted: The Nathan Drake Collection” som släpptes strax innan det fjärde spelet i serien, men det kan även göras för att porta ett spel till en ny konsolgeneration, vilket till exempel var fallet med ”The Last of Us: Remastered”
Det finns fortfarande några klassiska spel, tro det eller ej, som inte har fått se dagens ljus på alldeles för lång tid. Kanske är det dags att låta en ny generation spelare uppleva dessa fantastiska spel?
1. Metal Gear Solid (1999)
Speldesignern Hideo Kojima blev en omedelbar spellegend när hans ”Metal Gear Solid” släpptes. Spelet var det första riktiga 3D-actionspelet med ”smygmekanik” som slog igenom på bred front, det vill säga att man var tvungen att använda sin list för att ta sig förbi fiender obemärkt snarare än att planlöst attackera med glödheta puffror. Dessutom var spelet väldigt cinematiskt med maffig musik och långa mellanscener där intrigen tätnade.
”Metal Gear Solid” handlar om specialagenten Solid Snake som har fått i uppdrag att infiltrera terroristorganisationen Foxhound, som utvecklat ett nytt vapen som hotar att ödelägga USA. Organisationen har inte bara tillgång till massförstörelsevapen, utan även ett team av superskurkar med övernaturliga förmågor som Snake måste besegra i flera actionpackade bossfighter. Kojima har skrivit en unik story som blandar friskt mellan västerländska och österländska influenser.
Det har länge ryktats att en filmadaption är på gång, men planerna har än så länge aldrig blivit verklighet. Kanske passar den något vrickade storyn bättre i en interaktiv version, där man kan ta ut svängarna lite mer. Nog för att det släpptes en Gamecube-remake redan 2004, men nu är det väl hur som helst dags för dagens gamers att få uppleva Solid Snakes ständiga korståg?
2. Red Dead Redemption (2010)
”Red Dead Redemption 2” är allmänt erkänt som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts, men även det första spelet i serien var mycket bra. Spelet kom ut 2010 och är alltså knappast uråldrigt, men mycket har hänt på två konsolgenerationer och en ny version av Rockstars cowboy-äventyr skulle kunna nå en publik som endast spelat uppföljaren.
”Red Dead Redemption” utspelar sig efter det andra spelet och följer John Marston, en tidigare medlem av Dutch Van Der Linde gänget som man får följa i det andra spelet. Ryktet som en hänsynslös bandit förföljer Marston, och även efter att han gått över till lagens rätta sida kan han inte undgå att hamna i trubbel. När staten använder hans familj som gisslan måste han hjälpa till att fånga in sina gamla kumpaner.
3. Castlevania (1986)
Efter succén för Netflix med att återuppliva det gamla japanska spelet som anime-serie, är världen kanske redo att se en ny version av den gamla vampyrdödande Nintendo-klassikern. ”Castlevania” har präglat spelvärlden så mycket att seriens senare spel, tillsammans med klassiska serien ”Metroid”, gett namn åt en hel genre – Metroidvania.
Serien följer ett gäng vampyrjägare ur Belmont-klanen, som beväpnade med en piska och allsköns andra vapen måste strida sig igenom en hel hop monster för att till slut sätta stopp för Draculas onda planer. Även om handlingen inte känns fullt lika unik idag som den gjorde på 80-talet finns det gott om stoff för att återuppliva det första spelets mystik. Kanske kan man försöka att fördjupa storyn genom röstskådespeleri, istället för det rent textbaserade originalet.
4. Neverwinter Nights (2002)
Bioware ligger bakom flera rollspel som gått till historien, bland annat ”Mass Effect” och ”Knights of the Old Republic”. ”Neverwinter Nights” var ett av deras mindre kända spel, som släpptes i svallvågorna efter succén med ”Baldurs Gate 2: Shadows of Amn”. Även detta spel följde de klassiska D&D-reglerna och utspelade sig i en medeltida fantasy-miljö.
”Neverwinter Nights” handlar om en hjälte, som man själv skapar, som måste stoppa en djävuldyrkande kult från att sprida en magisk sjukdom som hotar att ödelägga hela Neverwinter. Det speciella med spelet var de otroligt detaljerade sidoberättelserna, samt de otaliga valmöjligheter som fanns. Tillsammans med sina tillägg, uppskattas spelet innehålla över 200 timmars material.
Eftersom Bioware ökat sina satsningar på nya releaser av gamla spel, ”Mass Effect: Legendary Edition” släpptes precis och man planerar även en ny version av ”Knights of the Old Republic”, är det inte omöjligt att vi får uppleva ”Neverwinter Nights” på femte generationens konsoler.
5. The Elder Scrolls 4: Oblivion (2006)
I motsats till “Neverwinter Nights” är “The Elder Scrolls”-serien väletablerad bland rollspelsfantaster världen över. När spelstudion Bethesda nu håller på att färdigställa det sjätte spelet i serien vore ett återbesök till Imperial City inte helt fel.
I ”The Elder Scrolls 4: Oblivion” är riket Tamriels säkerhet äventyrat efter att kejsaren mördats av en ond sekt. Sekten hotar att öppna portarna till helvetet och släppa lös krafter som endast kan hejdas av den utvalde.
Det som gjorde det fjärde spelet så speciellt var att man för en gångs skull inte spelade som huvudperson i berättelsen. Istället för att gestalta den ständigt förekommande ”utvalda” i storyn, får spelaren istället utgöra katalysatorn som driver berättelsen, och den utvaldas väg, framåt. Det kanske låter tråkigt att inte utgöra händelsernas centrum, men spelaren får därmed större frihet att göra sina egna val och forma handlingen.
Vilka spel skulle du vilja se nyversioner av? Kommentera nedan!