”En man som heter Ove” blev ett genomslag när den blev den första svenska filmen på tolv år att bli nominerad till den hedervärda Oscarn för Bästa utländska film. Sedan 1956 har Svenska Filminstitutet (nästan) varje år utsett en film att representera Sverige i kampen om priset.
Här nedan följer fem svenska filmer som antagligen skulle ha blivit riktigt hyggliga Oscarsbidrag, men som tyvärr uteblev.
5. Män som hatar kvinnor (2009)
Istället för: "De ofrivilliga"
Stieg Larssons ”Män som hatar kvinnor” är än idag en av de mest säljande böckerna i Sverige och filmen är vår mest inkomstbringande någonsin. Även om Ruben Östlunds ”De ofrivilliga”, som istället blev Sveriges Oscarsbidrag 2009, också vann några filmpriser utomlands var det onekligen den här filmen som internationellt var Sveriges mest uppmärksammade film 2009. Den vann dessutom både en Bafta och en Satellite Award, tillsammans med flera andra priser världen över, för Bästa utländska film. Man blir i alla fall nyfiken på vad som hade hänt om vi istället hade skickat ”Män som hatar kvinnor” till Oscarstävlingen.
4. Hamsun (1996)
Istället för: "Jerusalem"
Jan Troells andra världskriget-drama ”Hamsun”, med Max von Sydow i titelrollen, hör till 90-talets bästa svenska filmer enligt min mening, medan utvandrarfilmen ”Jerusalem" visserligen är en bra film men inte i närheten så mäktig som ”Hamsun”. Dock för att vara en svensk film så talas det nämnvärt lite svenska i filmen, då Troell låter alla skådespelare tala sina modersmål i filmen. Om detta hindrade filmen från att bli Oscarsbidrag kan man inte veta, men det hindrade inte "Lilja 4-ever" sex år senare från att utses.
Men det hjälper ju en aning att Jan Troell trots allt har varit regissör till sammanlagt fem svenska Oscarsbidrag.
3. Den goda viljan (1992)
Istället för: "Änglagård"
Okej, ”Änglagård” var inte det mest hopplösa valet, trots allt. Den hade vunnit två Guldbaggar och blivit en publiksuccé och är än idag ansedd att vara en omtyckt svensk 90-talsrulle. Dock vid sidan om ”Den goda viljan”, en flerfaldigt Cannes-belönad film regisserad av Bille August efter ett manus av Ingmar Bergman, ser den inte ut som en så mäktig Oscarskandidat.
Ingmar Bergman, som skrivit manuset baserat på historien kring hans egna föräldrar, känns otroligt närvarande trots att vi ser filmen ur en annan regissörs ögon. I alla tider har Oscarns nomineringsjury varit svaga för Bergmans filmer och Bille August hade bara fyra år tidigare vunnit en Oscar för bästa utländska med sin dansk-svenska samproduktion "Pelle Erövraren". Låter som något som kanske hade kunnat imponera på Oscarsjuryn?
2. Höstsonaten (1978)
Istället för: Inget Oscarsbidrag utsågs det året.
Det har kommit fram en del oklarheter över huruvida Ingmar Bergmans mor-och-dotter-drama ”Höstsonaten” räknas som en svensk film eller inte, eftersom filmen är tyskproducerad och inspelad i Norge, medan skådespelarna är svenska, dialogen är på svenska och världspremiären hölls i Stockholm. Men det hindrade i vilket fall inte filmen från att bl.a. vinna en Golden Globe i Sveriges namn.
Under några år på 70-talet var det dock en dragkamp mellan Svenska Filmakademin och Svenska Filminstitutets ordförande Harry Schein, vilket resulterade i att vi inte skickade några svenska Oscarsbidrag mellan 1972 och 1976 samt 1978. Det gjorde dock inte ”Höstsonaten” lottlös, då den nominerades till både bästa manus och kvinnliga huvudroll på samma gala. Vi vet ju hur viktigt det kan vara att synas i flera andra kategorier om man är nominerad i någon av Bästa film-kategorierna. Så hade ”Höstsonaten” på ett eller annat sätt blivit nominerad hade chansen för vinst varit stor.
1. Mitt liv som hund (1985)
Istället för: "Hip Hip Hurra!"
”Mitt liv som hund” är idag ansedd att vara en svensk klassiker och en av de bästa ungdomsfilmerna vi åstadkommit. Historien om den unge pojken Ingemar Johansson har fångat många hjärtan genom åren och berörde filmfolk över hela världen när den kom ut 1985.
Trots att filmen inte blev utsedd till att representera Sverige i Oscarsracet fick den två individuella nomineringar på galan, för Bästa regi till Lasse Hallström och Bästa manus. Det gör det svårt att tro att den inte skulle ha vunnit om vi faktiskt hade gjort den till vårt Oscarsbidrag. Till skillnad från Kjell Gredes kostymfilm ”Hip Hip Hurra!” så blev ju ”Mitt liv som hund” en svensk klassiker som många än idag sitter och tittar på och kallar en av de bästa svenska filmerna någonsin.
Viktor Tunevi
Filmintresserad klippare som värnar om svensk film.