Film

Skribent

Paul Dakwar

25 augusti 2024 | 06:00

Visste du att... Anthony Hopkins ville få David Lynch avskedad från "Elefantmannen"

Anthony Hopkins dikterar över Rom i "Those About to Die". Men han kan diktera filmproduktioner också. Hade han fått säga sitt, så kanske inte en välkänd klassiker blivit av.
David Lynch är i sin egen kategori. Utan tvekan är han den som bemästrat det absurda och det sublima. Drömvärldskungen. Eller kanske mardrömskungen. 
 
Lynch fick sitt stora genombrott med filmen “Elefantmannen" (1980). Filmen, som är baserad på den verkliga historien om Joseph Merrick, en man med extremt ovanliga fysiska deformiteter, visade Lynchs förmåga att kombinera surrealism med mänsklig tragik.
 
Med Anthony Hopkins i rollen som Dr. Frederick Treves och John Hurt som Joseph Merrick, lyckades filmen inte bara fånga publikens hjärta utan även kritikers hyllningar. Lynch visade här sitt mästerskap i att hantera både känslighet och mörker, vilket cementerade hans rykte som en av de mest innovativa regissörerna i sin generation.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Men Hopkins var inte alltid entusiastisk till att ha Lynch som regissör till filmen. Under produktionen av "Elefantmannen" hade David Lynch stora utmaningar, särskilt med filmens omfattande smink, framförallt för John Hurts karaktär. Anthony Hopkin var skeptisk till Lynch som regissör och kontaktade Mel Brooks, som hade varit ett fan av Lynch sen “Eraserhead” och stöttade Lynch som regissör, för att uttrycka sina tvivel. Han menade att den unge Lynch inte var tillräckligt kompetent för ett sånt stort projekt.  
 
Lynch, som hade haft full kreativ kontroll på sitt tidigare projekt, kämpade med att skapa den komplexa sminket för John Merrick. Trots detta stöttade Brooks Lynch, och filmen blev en framgång. Hopkins kritik var ett av flera hinder som Lynch övervann under inspelningen.
 
“Elefantmannen" var inte bara en teknisk triumf utan också en emotionell resa som ifrågasatte samhällets syn på skönhet, medmänsklighet och acceptans. Det var även en film som på många sätt definierade Lynch som en filmskapare som inte räds att utforska det obekväma och groteska, samtidigt som han hittar skönhet där andra bara ser förvridna ytor. Detta verk lade grunden för Lynchs fortsatta karriär, där han fortsatte att tänja på gränserna för vad film kan vara och vad den kan säga om den mänskliga upplevelsen.
 
| 25 augusti 2024 06:00 |