Under gårdagen höll Epic i ett event för att lansera sin nya grafikmotor Unreal Engine 5, där utvecklarna Crystal Dynamics kunde dela med sig av nyheten att ett nytt "Tomb Raider"-spel är under utveckling.
Till skillnad från deras tidigare spel i serien kommer alltså nästa spel använda sig av grafikmotorn Unreal Engine 5. Tidigare har de använt sin egna Foundation Engine.
- Vårt mål är att pusha på detaljrikedomen och leverera den högkvalitativa filmiska actionäventyrsupplevelsen som fans förtjänar från både Crystal Dynamics och "Tomb Raider"-serien, säger Dallas Dickinson på studion.
Crystal Dynamics is incredibly excited about the future of Unreal and how it will help us take our storytelling to the next level. That's why we're proud to announce that our next #tombraider game is being built on Unreal Engine 5! pic.twitter.com/UFMiWzJAZc
— Tomb Raider (@tombraider) April 5, 2022
Det senaste spelet i serien var "Shadow of the Tomb Raider" från 2018, som avslutade Crystal Dynamics trilogi som försökte ge äventyraren och skattletaren Lara Croft en bakgrund. I vår recension kallade vi det för "Ett stort och fartfyllt äventyr i förbluffande vackra miljöer, varken mer eller mindre" med betyget 4 av 5.
I samband med att serien firade 25 år sa Crystal Dynamics att de vill "utveckla serien efter dessa etablerade äventyr, berätta historier som bygger på bredden i de nya spelen och arbeta för att förena dessa tidslinjer". Med "dessa tidslinjer" menar de den senaste trilogin och de ursprungliga spelen från 90-talet.
Förutom det håller Netflix på att producera en animerad tv-serie baserad på "Tomb Raider", med Hayley Atwell i huvudrollen (Peggy Carter i "Captain America: The First Avenger", "Agent Carter" och senast "What If...?").
Här är en försmak på vad Unreal Enginge 5 är kapabel till:
Vad tycker du om "Tomb Raider"-spelen?