Film

Skribent

MovieZine

18 mars 2016 | 14:00

Bilderna varje Disney-fan borde älska

Se unika skisser och originalteckningarna bakom Walt Disneys filmklassiker på utställningen ”Disney - konsten att berätta”. I helgen är det premiär på Nordiska Akvarellmuseet.
I helgen presenterar Nordiska Akvarellmuseet en helt ny utställning om animerad film: Disney - konsten att berätta. där visas originalteckningar och akvareller från Walt Disney Animation Studios tidigaste filmer som ”Snövit och de sju dvärgarna”, och material från nyare produktioner som ”Den lilla sjöjungfrun” och ”Frost”.

Många av Disneys animerade filmer baseras på traditionella myter, fabler, legender, skrönor och sagor. Utställningen belyser berättelsernas ursprungliga källor och undersöker genom målningar och teckningar från filmerna hur Walt Disney Animation Studios tolkat dem, skriver man i ett pressmeddelande.

Traditionellt utbildade illustratörer, ofta från Europa, bidrog till berättelsernas moderna gestaltning och gav dem en ny tolkning som gör dem tillgängliga, engagerande och angelägna. Disneys animatörer och filmskapare har hållit liv i de klassiska texterna, som omvandlats från muntligt berättande till skrift och slutligen till ett visuellt berättande i form av animerad film.

MovieZine har fått några av bilderna som du kan njuta av nedan. En liten inblick i det massiva jobb som ligger bakom var och en av studions banbrytande, animerade klassiker.



Snövit och de sju dvärgarna / Snow White and the Seven Dwarfs (1937) Gustaf Tenggren © Disney


Gustaf Tenggren föddes i Magra i Västergötland 3 november 1896. Han var framgångsrik som konstnär och illustratör innan han började på Walt Disney Studios 1935. Hans arbete var betydelsefullt för stora delar av utformningen av studions tecknade långfilmsversion av sagan om "Snövit och de sju dvärgarna" (1937). Den här konceptbilden användes i utvecklingen av den banbrytande filmens pr-material.



Snövit och de sju dvärgarna / Snow White and the Seven Dwarfs (1937) Disney Studio Artist © Disney


Som ung såg Walt Disney en stumfilm om Snövit. Sedan dess drömde han om att göra en egen tecknad version av sagan. "Snövit och de sju dvärgarna" var med sina övertygande rollfigurer och fantastiska miljöer en gripande gestaltning av den gamla sagan. Den blev banbrytande inom filmindustrin eftersom den var den första tecknade långfilmen i Technicolor och utgjorde en referenspunkt för alla liknande filmatiseringar som sedan följde.



Fantasia ”Pastoralsymfonin” / Fantasia ”The Pastoral Symphony” (1940), Disney Studio Artist © Disney


I en hisnande pastellstudie för Pastoralsymfoni-avsnittet i "Fantasia" (1940) vill Disneys animatörer visa upp den mäktiga guden Zeus som en dynamisk urkraft. De grekiska myternas överjordiska gestalter var idealiska utgångspunkter för rollfigurer i Disneys tecknade filmer.



Törnrosa / Sleeping Beauty (1959), Eyvind Earle © Disney


För färgdesignen i "Törnrosa" (1959) svarade den berömda konstnären och Disneylegenden Eyvind Earle. Att filmen ser ut som den gör är därför till stor del hans förtjänst. Hans färgval och användning av texturer och kontrasterande horisontella och vertikala inslag gör att filmen inte är lik någon annan av Walt Disney Animation Studios långfilmer. Eyvind Earle var inspirerad av persisk konst och medeltida gobelänger och ville med filmversionen av sagan skapa något som Walt Disney kallade ”en rörlig illustration”.



Robin Hood (1973), Disney Studio Artist © Disney


Disneys animerade långfilm "Robin Hood" (1973) är en av de märkligaste filmatiseringarna av legenden om stråtrövaren som tog från de rika och gav till de fattiga. I den här storyboardteckningen ser vi att Disneys animatörer valt att låta berättelsen utspela sig i en värld befolkad av förmänskligade djur – vilket var ett nytt och djärvt grepp som engagerade publiken.



Den lilla sjöjungfrun / The Little Mermaid (1989), Disney Studio Artist © Disney


Konceptbilder som den här används för att presentera hur viktiga scener i en film kan se ut. Bilden av Ariel i sin hemliga skattgrotta är från "Den lilla sjöjungfrun" (1989). Alla animerade filmer genomgår en process av bildmässigt sökande och experimenterande innan animatörerna fastnar för de slutliga detaljerna. Lägg märke till att Ariel i det här stadiet av filmens utveckling har svart hår och inte rött som i den färdiga filmen.



Frost / Frozen (2013), Brittney Lee © Disney


I bildutvecklaren Brittney Lees digitala konceptbild av Elsa från "Frost" (2013) möter vi en mycket mer sympatisk och mänsklig roll gur än den vi påträffar i förlagan till filmen, H.C. Andersens saga om Snödrottningen. Det var viktigt för filmmakarna att skapa en  figur som publiken kan identifiera sig med – och inte en skurk – när berättarfokus växlar till att handla om två systrar som lär sig att känna gemenskap med varandra, trots sina olikheter.

Utställningen visas 20 mars-4 september 2016 på Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn, norr om Göteborg.
| 18 mars 2016 14:00 |