- Jag bestämde mig tidigt för att jag skulle presentera tittarna för stereotyper under de första 30 minuterna. "Det är okej, du kan tänka sakerna du tänker, du kan skratta åt de här människorna. Vi alla vet att latinamerikaner parkerar sina bilar i trädgården, och vi alla vet att asiater inte kan köra när det är mörkt. Jag vet att du är liberal, men det är okej, ingen kommer att se att du skrattar."
Han fortsätter:
- Så fort jag hade fått dig att känna dig bekväm så kunde jag väldigt försiktig börja vända på saker i filmen, så att du tillslut gick ut från filmen med huvudet fullt av tankar. Det var mitt mål. Så när kritiken kom senare; "Herregud, den är full av stereotyper!", tänkte jag bara: "Herregud, du är ett geni. Verkligen? Wow! Det är anmärkningsvärt verkligen! Jag borde ha rättat till det där!" Nej. Så när man gör något som är annorlunda så tror jag att folk alltid kommer säga saker om det, men det roade mig mer än något annat.
Haggis säger att "Crash", som även vann honom en Oscar för bästa manus, inte förtjänade att vinna för Bästa Film:
- Var det den bästa filmen det året? Jag tycker inte det. Det kom fantastiska filmer det året. "Good Night, and Good Luck" - häpnadsväckande film, "Capote"- jättebra film, Ang Lees "Brokeback Mountain" - fantastisk film. Och Spielbergs "München". Jag menar, kom igen, vilket år.
Hur kom det sig då att "Crash" fick gå hem med statyetten?
- "Crash" påverkade människor, av någon anledning. Den berörde tittarna. Och du kan inte bedöma filmer på det sättet. Jag är väldigt glad att jag fick de där priserna. De är älskvärda saker. Men du borde inte fråga mig vilken film jag tyckte var bäst år 2005 för jag skulle inte lägga min röst på "Crash", för jag såg konstnärskapet som fanns i de andra filmerna.
Gillade du "Crash"? Förtjänade den sina Oscars?