Utöver veckoliga resuméer är också Filmmixerns spin off-podcast Watching the Detectives tillbaka denna säsong med djupgående analyser och sammanfattningar av varje avsnitt – som du också kommer kunna att lyssna på här på MovieZine. Men med det sagt dyker vi ner i premiäravsnittet på seriens andra säsong: ”The Western Book of the Dead”.
Vad fick vi veta?
Liksom själva avsnittet blir veckans sammanfattning en expositionsfylld odyssé genom Pizzolattos nya värld. Borta är Louisianas svettiga landsbygd och istället får vi stifta bekantskap med Kaliforniens utkantspartier – mer exakt den fiktiva staden Vinci. Här får vi möta Ray Velcoro (Colin Farrell) - en kriminalpolis fylld av dekadens, korruption och missbruk. Tidigt får vi reda på att hans son eventuellt kan vara resultatet av en våldtäkt som hans fru utsattes för för flera år sedan. En händelse som för övrigt verkar ha satt igång en väldigt mörk spiral i Velcoros liv. I avsnittets enda flashback-sekvens (låt oss hoppas att det inte blir många sådana) ser vi hur Ray och den dåvarande gangsterbossen Frank Semyon (Vince Vaughn) möts för första gången och hur Frank genom att ge Ray identiteten på mannen som våldtog hans fru snurrar honom runt sitt lillfinger. I seriens nuvarande tidslinje är Ray tät sammansvärjad med Frank som låter honom ta hand om diverse problem som uppstår i sin numera städade verksamhet.
Frank försöker nämligen få en affär gjord gällande ett höghastighetståg i Kalifornien, men planen är oerhört nära att fallera när statstjänstemannen Ben Caspere plötsligt försvinner, och vars mystiska död är det som senare knyter våra fyra karaktärer ihop. Däribland finner vi Ani Bezzerides – en stenhård men moralpliktig sheriff som är långt ifrån att ha lika utsvävande filosofiska diskussioner med sin partner som Martin Hart och Rust Cohle hade i seriens första säsong. Vi får även se hennes camgirl-syster Athena (Leven Rambin) och New Age-pappa (en ljuvlig David Morse) som basar på The Panticapeum Institute – något som vi kan ana det kommer att knytas tillbaka till? De grekiska influenserna (Anis fulla namn är Antigone), pappans världssyn och mammans mystiska död sätter alla upp en väldigt intressant dynamik i denna familj.
Sist ut har vi motorcykelpolisen Paul Woodrugh (Taylor Kitsch) – en ärrad (bokstavligt talat) krigsveteran som plågas av många gamla händelser, vilket leder till allt från viagratabletter till självmordsförsök. Hans tid i armén har något mörkt över sig och refereras i avsnittet till som ”the Black Mountain work” och hans brännskador säger han själv hände långt innan hans tid som soldat.
När vi lämnar våra huvudkaraktärer har de tre lagbundna av dem träffats för första gången i ett fall som till en början åtminstone kommer utgöra seriens huvudfokus. Frågan är hur mycket det har att göra med Frank Semyons affärer? Kanske är det Ben Casperes sexuella äventyr som har något med mordet att göra? Och hur kommer de olika karaktärernas mörka förflutna att påverka utredningen?
Liksom seriens första säsong är det en otroligt mörk och olycksbådande stämning i luften och såväl teman som visuella influenser märks av från föregångaren. ”Fast & Furious”-regissören Justin Lin (som regisserar de två första avsnitten) lyckas väl med att upprätthålla kvalitén i första säsongen, även om dubbleringen av huvudkaraktärer och brist på scener dem emellan är en märkbar negativ förändring.
Veckans bästa scen
Höjdpunkten i avsnittet är Rays och Franks andra barmöte där de inte så broderligt delar på en flaska whiskey och pratar om barn, och vi får en tydlig bild av hur nere i skiten Ray Velcoro är. Även om det inte är det mest moraliskt tveksamma han gör i avsnittet är det en perfekt illustration av hur nära botten han är. Han är ett skal av en man som snart är helt uppslukad av mörkret. Lägg där till Vince Vaughns prestation som Frank (som ju kanske var det största orosmålet denna säsong, men som man efter detta får ta tillbaka) som blir en intressant kontrast till Ray.
Veckans sämsta scen
”The Western Book of the Dead” håller en hög nivå hela avsnittet igenom och sviktar aldrig så mycket som att en hel scen förstör. Men de två sängkammarscener som förekommer – Ali med sin sängpartner som vill veta var deras förhållande är på väg och Pauls sexsugna flickvän som ”want's that dick” - hör till avsnittets mindre karismatiska.
Veckans citat
Med Nic Pizzolattos stiliserade språk och ett väldigt onelinerfyllt första avsnitt är det svårt att välja ens favorit bland uttryck som ”I welcome judgement” och ”This is the final age of man” - men vad som utan tvekan blir svårt att tvätta bort från trumhinnorna är när Ray Velcoro stirrar en tolvåring djupt i ögonen och hotfullt väser ”You ever bully or hurt anybody again, I’ll come back and butt-fuck your father with your mom’s headless corpse on this goddamn lawn”.
Bonusmaterial
Förutom att det nya ledmotivet (Leonard Cohens melankoliska "Nevermind") känns mycket mindre catchig än föregående säsong tappar introsekvensen inte mycket i kvalité. Se på det om och om igen här.
Följ med bakom kulisserna på nya säsongen här.
För mer djupgående analys av veckans avsnitt - missa inte första delen av Watching the Detectives som släpps på onsdag. Nya avsnitt av ”True Detective” ser du varje måndag på HBO Nordic.
Vi är grymt taggade på att följa fortsättningen i denna nya säsong av ”True Detective”. Vad har ni för tankar och teorier efter första avsnittet? Lyckas den leva upp till förra säsongen?