Vår skribent Jakob Åsell blev den förste svenske journalist att se ”Warcraft: The Beginning”, i Los Angeles häromveckan.
Till skillnad från vår recensent Carl Adam Anderberg som delade ut 4/5 (läs recensionen här) är Jakob ingen gamer och har aldrig spelat spelen. Håller han med om det höga betyget? Vi bad om en "second opinion".
Vad är din relation till World of Warcraft-spelen?
- Först och främst vill jag förtydliga att jag inte spelat spelen eller på något direkt vis känner mig insatt i Warcraft-universumet. Min relation till Blizzard är byggd enbart genom tonårens StarCraft-matcher och de gånger jag sneglat över axeln på vänner som försjunkit i soffan med datorn och stora headset framför frenetiska klick-intensiva WoW-nätter.
Och vad var dina första tankar efter "Warcraft"?
- Förbluffad över hur dålig filmen var, trots att jag gick in i IMAX-salongen med ytterst låga förväntningar. Ful till utseendet, stökigt berättad och fånig intrig.
Utveckla gärna. Vad var det bästa och sämsta med filmen?
- Utifrån mitt perspektiv och erfarenheter av floppande spel-filmatiseringar så var förväntningarna ytterst låga på ”Warcraft”-filmen, trots att jag absolut diggar Duncan Jones tidigare filmer. Därför blev jag något förvånad över att filmupplevelsen var så mycket sämre än förväntat. Efter att ha fått se den långa trailern till filmen vid CinemaCon i Las Vegas tidigare i våras så skrev jag på Twitter att filmen kändes som en påkostad porrfilmsversion av ”Sagan om Ringen”, utan sex. Och jag vidhåller min analys även efter att ha sett filmen i sin helhet.
- Det jag, som icke-gamer ville ta reda på när jag klev in i salongen var huruvida ”Warcraft”-filmen hade potential att tilltala en publik utanför de redan frälsta, något som bör vara en förutsättning för att den försenade storproduktionen ska kunna nå framgång på biograferna. Svaret på frågan är nej.
Jakob Åsell och en orch på Universal Studios.
- Förlåt alla gamers, ni kanske älskar det här. Men jag störde mig på den totala bristen av struktur och engagemang i berättandet, det fåniga manuset och den gryniga och stökiga CGI:n. Jag satt och vred mig i stolen sista timmen i väntan på att allt skulle ta slut, trots gott om popcorn och cola i knäet.
Duncan Jones har hyllats för sina två senaste filmer, vad ser man av hans touch här i "Warcraft"?
- Inte mycket tyvärr. Filmen slits helt uppenbart mellan viljan att tillfredsställa hardcore-fansen och en önskan att forma en filmisk berättelse som både står på egna ben och kan lägga grunden för en hel rad av uppföljare. I mina ögon var ”Warcraft” ett karriärsnedsteg för Jones som visserligen inte kommer sätta stopp för hans redan framgångsrika karriär men personligen hade jag hellre sett honom lägga tiden på det han verkar vara bäst på - moderna sci-fi berättelser som utvecklar den genren vidare.
Åsikterna går alltså isär hos MovieZines skribenter, och nu i helgen lär vi få veta på vems sida som fans och övrig publik ställer sig.