Den tidigare Playstation-chefen Shawn Layden tycker att spel har blivit alldeles för långa och att det är ett problem. Inte minst på grund av att utvecklingskostnaderna vuxit explosionsartat.
– Under Playstation 4-generationen, som var den senaste jag var inblandad i, kostade spelutveckling 150 miljoner dollar om man ville ligga i framkant, och det är innan marknadsföring, säger Shawn Layden i en ny intervju med Eurogamer.
– Så enligt den matematiken borde Playstation 5-spel så småningom nå 300 till 400 miljoner dollar – och det är helt enkelt inte hållbart.
Han jämför modern spelutveckling med de dyra katedraler som byggdes mot slutet av 1700-talet och att storleken på dem förmodligen redan gått till överdrift.
– Hur begränsar vi det? Hur skalar vi ner? Jag tror att en del av svaret är – och det låter simpelt, men jag tycker att spel är för långa. Jag har inte ens öppnat “Red Dead Redemption 2” eftersom jag har inte 90 timmar över. Och jag är pensionerad.
– Under en lång tid fortsatte vi att tjata om “100 timmar gameplay”. “Det här kommer att bli fantastiskt. Det är 100 timmars gameplay!” Som om det var det viktigaste att veta. Det var ett mått på framgång i de tidiga åren, när den genomsnittliga spelaren var mellan 18 och 23 år. Och när du är 18 till 23, då har du mycket tid och lite pengar. Men i takt med att den genomsnittliga spelåldern gick upp till sena 20-årsåldern och tidiga 30-årsåldern – ja, då är det motsatsen, eller hur? Du kanske inte är rik på pengar, men du är definitivt fattig på tid. Så jag tror att vårt sätt att närma oss detta inte matchar den marknaden, inte verkligheten.