“Interstellar” är en av Christopher Nolans mest invecklade filmer, och leker med såväl tid som rum i ett äventyr genom rymden. Matthew McCoughnaey spelar Cooper, en astronaut som har i uppdrag att hitta en planet som människor kan bosätta eftersom jorden är döende, och huvuddelen av filmen fokuserar på hans sökande. Iallafall verkar det så…
Ett fan på X som går under namnet JaredFPS och kanske har kollat på “Interstellar” ohälsosamt många gånger har upptäckt en liten detalj som kan vända vår förståelse av filmen uppochner. I inledningen har Cooper en mardröm om att han är med i en våldsam krasch, och i scenen ser vi hans farkost ur en viss vinkel. Exakt samma bild visas senare i filmen, när Cooper är ute och flyger i rymden ombord på sitt rymdskepp.
Det är onekligen en smula konstigt att exakt samma bild dyker upp två gånger i “Interstellar”, men enligt JaredFPSs teori så är det avsiktligt från Nolan, och en ledtråd om att “Interstellar” inte alls handlar om att Cooper åker runt ute i rymden: den handlar om en död mans väg mot efterlivet. Kraschen i början var ingen dröm, den var verklig, och den dödade Cooper. Allt som händer efteråt är Coopers själsliga resa mot livet efter detta.
JaredFPS anser att dialog i filmen, som namnet "Lazarus Project" och prat om "the big sleep" stödjer hans tes om att allt handlar om döden, liksom slutet, där Cooper möter sin dotter på hennes dödsbädd. Det är onekligen en fascinerande idé, som, även om den kanske inte stämmer, definitivt ger en ett par nya glasögon att se “Interstellar” med.
Spana in hela teorin i X-inlägget nedan, och tyck till. Köper du teorin eller är det för långsökt?
Interstellar is my favorite movie all time and never once thought of this theory. Seriously mind blown. pic.twitter.com/v2Rzfhx6vV
— JaredFPS (@JaredFPS) July 24, 2024