Undersökning

Skribent

Jonatan Blomberg

6 mars 2021 | 15:00

Har Netflix förstört eller räddat vårt sätt att konsumera tv-serier?

MovieZines läsare svarar på streamingtjänsternas eviga fråga, vill tittarna kunna se allt på en gång eller är det bättre när avsnitten släpps veckovis?
På den gamla goda tiden var vi alla tvugna att vara redo på det specifika klockslag som angavs i tv-tablån, eller hålla sig undan spoilers fram till den dag som reprisen skulle sändas. Sedan öppnade Netflix upp streamingvärlden med att göra hela sina påkostade säsonger tillgängliga i ett svep och begrepp som "bingetittning" föddes. 
 
När det vankas premiär av serier som "The Witcher" och "Stranger Things" hos Netflix så blir det till ett event Där de mest hängivna fansen konsumerar alla avsnitt så snabbt som möjligt, för att sedan kunna diskutera hela säsongen... samtidigt som tittarna med mindre tid håller sig undan sociala medier och spoilers tills man har hunnit ikapp.
 

Vår undersökning utser en klar favoritmodell.

 
"The Mandalorian". 
 
Men vilket sätt är egentligen det bästa när det kommer till upplevelsen av en tv-serie? Är det bättre att kunna se hela i ett svep, eller borde man fortfarande släppa avsnitten veckovis - för att ge tittarna en chans att diskutera och komma med olika teorier kring avsnitten och vad som kommer att hända? HBO och Disney+ verkar tycka det senare eftersom man inte har följt Netflix-modellen utan fortsätter släppa sina serier veckovis.
 
För att komma till botten med detta ställde vi därför frågan "vilket sätt tycker du att distributörerna ska släppa sina tv-serier på?" till MovieZines VIP-grupp på Facebook, där 166 personer deltog i undersökningen:
 
Allt på en gång, hela säsongen släpps på premiären: 56 %
Kombo, 2-3 avsnitt vid premiären och sedan veckovis: 37 %
Veckovis, endast ett avsnitt varje vecka från premiären: 7 %
 
Det råder med andra ord ingen tvekan om att en klar majoritet av MovieZines läsare föredrar att kunna se alla avsnitt på en gång. Mer än hälften tycker att Netflix strategi med att släppa hela säsongen i ett svep, är det bästa sättet för tittaren att kunna ta del av nya tv-serier.
 

Motiveringar från några av MovieZines läsare som har röstat:

 
"The Boys" har testat på både att släppa en hel säsong direkt och säsong 2 veckovis.
 
- Efter att ha vant sig med att kunna binge:a så är det grymt frustrerande att behöva vänta en vecka till nästa avsnitt (looking at you Disney+).
 
- Jag blir distraherad på nolltid, vet inte hur många serier jag övergivit för att jag måste vänta en vecka mellan avsnitten.
 
- Gillar när hela säsongen släpps på en gång. Så kan jag själv bestämma när och hur många avsnitt jag ska se. Känns något föråldrat med ett i veckan, dessa serier väntar man ju med att se tills säsongen är klar.
 
- Om en hel säsong släpps på en gång är jag rädd för att besöka sociala medier tills dess att jag hunnit se hela säsongen. Ett avsnitt i veckan passar perfekt, även om det känns riktigt jobbigt att vänta en vecka vissa gånger.
 
- Beror helt och hållet på serien. Till exempel "Cobra Kai" är en skön binge-serie, men "WandaVision" tror jag mår bra av att köra veckovis. Det ger tid åt att spekulera och diskutera samt bygger upp mer hype för serien. Jag tycker faktiskt att de som väntar till "WandaVision" är färdigt för att köra igenom allt på en gång går miste om någonting. Plus att veckovis ger oss som inte har tid att bingea en serie på en dag en chans att slippa dodge:a spoilers.
 
- Själv gillar jag kombon. Gärna 3 avsnitt vid premiären så man blir hooked. Sen ett i veckan så man har något att se fram emot. Jag skulle aldrig vilja byta ut Netflix modell med hela säsonger på en gång. Men just därför blir det så exotiskt, nostalgiskt nästan, att få vänta på ett nytt avsnitt. Beror förstås på serien också. "WandaVision" är bäst i små doser och ska upplevas såhär, med diskussioner och spekulationer mellan varje episod.
 

Kommer Disney+ att ta över Netflix roll som trendsättare?

 
 
Netflix har sedan 2013 blivit något av en trendsättare på streamingmarknaden, eftersom man helt enkelt har varit störst och haft flest prenumeranter. När nya tjänster dyker upp så är förväntningarna på att man ska efterlikna Netflix-modellen stora, annars kan företaget anses vara snålt som gör att man måste betala för två månader för att hinna se klart serien.
 
Efter att Disney+ nu har tågat in på marknaden och överträffat sina egna förväntningar gång på gång när det kommer till antal nya prenumeranter, så kommer sannolikt allt fler distributörer att börja snegla på hur Disney+ väljer att rulla ut sina tv-serier. "WandaVision" var från början tänkt att släppas i ett svep, men efter att "The Mandalorian" lyckades skapa så mycket snack och diskussion mellan avsnitten så valde man att rulla ut "WandaVision" på samma sätt.
 
Något säger mig att det är ett upplägg som kommer att fortsätta hos Disney+ framöver och även om Netflix lär hålla kvar vid sin modell, så återstår det att se hur exempelvis Amazon Prime väljer att göra med sin kommande "Sagan om Ringen"-serie. Följer man Netflix-modellen eller det gamla hederliga veckovisa upplägget?
 

Läs också: Amazon Prime Video vill bli större i Sverige

 
Vi vet i alla fall redan vad MovieZines VIP-grupp tycker - men vad tycker DU? Kommentera gärna nedan med vilket sätt du föredrar att se på tv-serier!
| 6 mars 2021 15:00 |