Robert Kastell (Jens Hultén) arbetar inom den svenska vapenindustrin, med att förmedla affärer mellan den svenska produktionen av vapen och de slutanvändaravtal, som ska garantera att vapen inte hamnar någon annanstans än var de är menade. Men hur kontrolleras detta, egentligen?
Serien tar avstamp ute på en liten segelbåt i Dalarö, 1991. När den plötsligt exploderar och tar med sig den enda personen ombord. Eller?
Vi förflyttas till ett läger i Jordanien och nutid, där Robert har skaffat sig ett nytt liv. Men med konflikterna i landet påminns han konstant om sitt förflutna. Speciellt då hans fru är lägrets läkare, som dagligen räddar liv på patienter med skador orsakade av vapen som aldrig borde ha hamnat där i första taget.
”Technically it can be my fault that it’s here.” Det är inte svårt att missa på fruns reaktion att detta är ord hon hört hundratals gånger tidigare. Vant svarar hon med tröstande ord och övertygar honom om att skulden omöjligt kan ligga på honom. Minuter senare när hon lämnar scenen i en bil, träffas den av en missil och tv-skärmen fylls av en explosion samtidigt som Robert fylls av förtvivlan. Och jag finner mig totalt investerad i historien, trots att avsnittet knappt kommit igång.
Serien tar avstamp ute på en liten segelbåt i Dalarö, 1991. När den plötsligt exploderar och tar med sig den enda personen ombord. Eller?
Vi förflyttas till ett läger i Jordanien och nutid, där Robert har skaffat sig ett nytt liv. Men med konflikterna i landet påminns han konstant om sitt förflutna. Speciellt då hans fru är lägrets läkare, som dagligen räddar liv på patienter med skador orsakade av vapen som aldrig borde ha hamnat där i första taget.
”Technically it can be my fault that it’s here.” Det är inte svårt att missa på fruns reaktion att detta är ord hon hört hundratals gånger tidigare. Vant svarar hon med tröstande ord och övertygar honom om att skulden omöjligt kan ligga på honom. Minuter senare när hon lämnar scenen i en bil, träffas den av en missil och tv-skärmen fylls av en explosion samtidigt som Robert fylls av förtvivlan. Och jag finner mig totalt investerad i historien, trots att avsnittet knappt kommit igång.
Det är starka scener redan från första stund, stämningen på lägret de befinner sig på, relationen mellan de båda, musiken som används och den stora explosionen, bygger tillsammans upp en dramaturgi som gör att man trots den korta tiden vi känt Robert, känner med honom.
Vad gör man när man bär på den sorgen, samtidigt som man känner enorm skuld och vill ha hämnd? Ett falskt pass senare, befinner han sig tillbaka i Stockholm där hans historia en gång startade.
”Varför är du tillbaka? Tänker att du är tillbaka för att avsluta något… sluta cirklar och sådan skit”. Roberts första stopp är en kemtvätt, där en gammal vän till honom brukade sälja vapen under bordet under det sena 80-talet. Orden är Mariannes (spelad av Krister Henriksson), för även om skylten på fasaden är den samma, har en annan fasad förändrats under årens gång. Det gör att Robert till en början inte har någon aning om vem Marianne är, och här får vi se Krister Henriksson briljera som aldrig tidigare. Iklädd klänning, peruk och nagellack med en cigarett i munnen, langar hans karaktär vant upp vapen och ammunition på bordet, som om tiden inte passerat trots de år som gått.
Vad gör man när man bär på den sorgen, samtidigt som man känner enorm skuld och vill ha hämnd? Ett falskt pass senare, befinner han sig tillbaka i Stockholm där hans historia en gång startade.
”Varför är du tillbaka? Tänker att du är tillbaka för att avsluta något… sluta cirklar och sådan skit”. Roberts första stopp är en kemtvätt, där en gammal vän till honom brukade sälja vapen under bordet under det sena 80-talet. Orden är Mariannes (spelad av Krister Henriksson), för även om skylten på fasaden är den samma, har en annan fasad förändrats under årens gång. Det gör att Robert till en början inte har någon aning om vem Marianne är, och här får vi se Krister Henriksson briljera som aldrig tidigare. Iklädd klänning, peruk och nagellack med en cigarett i munnen, langar hans karaktär vant upp vapen och ammunition på bordet, som om tiden inte passerat trots de år som gått.
På plats under tv-festivalen Série Series i franska Fontainebleau befann sig Peter Arrhenius, seriens manusförfattare som beskrev varifrån han fick idéen och inspiration till serien.
- Från första början var det bara en hämndhistoria jag hade i huvudet, jag hade sett en film som heter ”The Limey” och jag ville göra något om en gammal man som kommer hem och ”raises hell”. Sen började jag tänka, men vem var den här gamla mannen, varför behövde han lämna och varför kommer han tillbaka? Så läste jag en artikel om Sveriges vapenhandel och då slog det mig, att ingen har riktigt berättat den här historien innan och det är ett intressant område att befinna sig i. För varje research jag gjorde, började jag föreställa mig och ifrågasätta ”Kan det verkligen vara såhär dåligt?” Så frågade jag människor och de svarade ”Nej, det är värre!”
Berättelsen har också en aspekt i hur media hanterar och rapporterar kring ämnet. Än vet vi inte mycket om journalisten Åsa (Vera Vitali) och hennes roll i serien, mer än att hennes far var en grävande journalist som arbetade hårt för att avslöja all korruption i vapenexport-branschen under 80-talet, men aldrig lyckades få ett genombrott. Något som ledde till alkoholism och en besatthet av alla konspirationsteorier som rör ämnet. När han får syn på Robert, ser han sin chans till upprättelse.
- Från första början var det bara en hämndhistoria jag hade i huvudet, jag hade sett en film som heter ”The Limey” och jag ville göra något om en gammal man som kommer hem och ”raises hell”. Sen började jag tänka, men vem var den här gamla mannen, varför behövde han lämna och varför kommer han tillbaka? Så läste jag en artikel om Sveriges vapenhandel och då slog det mig, att ingen har riktigt berättat den här historien innan och det är ett intressant område att befinna sig i. För varje research jag gjorde, började jag föreställa mig och ifrågasätta ”Kan det verkligen vara såhär dåligt?” Så frågade jag människor och de svarade ”Nej, det är värre!”
Berättelsen har också en aspekt i hur media hanterar och rapporterar kring ämnet. Än vet vi inte mycket om journalisten Åsa (Vera Vitali) och hennes roll i serien, mer än att hennes far var en grävande journalist som arbetade hårt för att avslöja all korruption i vapenexport-branschen under 80-talet, men aldrig lyckades få ett genombrott. Något som ledde till alkoholism och en besatthet av alla konspirationsteorier som rör ämnet. När han får syn på Robert, ser han sin chans till upprättelse.
”Ingen utan skuld” känns om en väldigt unik serie för att vara svensk. Dels för att ämnet är outforskad terräng, dels för att den känns otroligt påkostad. Man har hittat och tagit tillvara på miljöer, som vi inte är vana att få se i svensk-producerade serier. Vi förflyttas mellan ett läger i Jordanien, till ett multibillion-företag i Abu Dhabi, vidare tillbaka till Stockholm och skådespelarna som används i de olika miljöerna är autentiska, i det att man inte enbart castat svenska skådespelare. Även om det är ett ämne man inte vet någonting om, så slås jag av att det finns en trovärdighet där, som inte minst karaktärerna bidrar med.
En trovärdighet som även backas upp av ett manus, med många research-timmar bakom sig.
- Mycket av det som sägs är sant! Det är absolut fiktion, men mycket är bara en googling bort. Man kan gå tillbaka till t.ex 80-talet, där det finns både fakta över hur dåligt Sverige agerade i Indien och så vidare, men också konspirationsteorier om mord som skedde eller inte skedde. Den är ju ändå baserad på en värld som faktiskt finns där ute, men, det är min take på att göra en thriller utav den här verkligheten, berättar Peter.
Avsnittet avslutas med en fantastisk cliffhanger som tillåter oss att fundera, diskutera och plågas (rejält!) innan vi får se nästa avsnitt. Och är man mot förmodan inte övertygad innan dess, att detta är höstens must-see, så kommer man definitivt att vara det samtidigt som eftertexten börjar rulla.
”Ingen utan skuld” består av 8 avsnitt varav det första släpps 30 september på Viaplay.
En trovärdighet som även backas upp av ett manus, med många research-timmar bakom sig.
- Mycket av det som sägs är sant! Det är absolut fiktion, men mycket är bara en googling bort. Man kan gå tillbaka till t.ex 80-talet, där det finns både fakta över hur dåligt Sverige agerade i Indien och så vidare, men också konspirationsteorier om mord som skedde eller inte skedde. Den är ju ändå baserad på en värld som faktiskt finns där ute, men, det är min take på att göra en thriller utav den här verkligheten, berättar Peter.
Avsnittet avslutas med en fantastisk cliffhanger som tillåter oss att fundera, diskutera och plågas (rejält!) innan vi får se nästa avsnitt. Och är man mot förmodan inte övertygad innan dess, att detta är höstens must-see, så kommer man definitivt att vara det samtidigt som eftertexten börjar rulla.
”Ingen utan skuld” består av 8 avsnitt varav det första släpps 30 september på Viaplay.